Hyr något liknande en sån här:

http://www.hondapower.se/?id=5958

Klarar inte riktigt 700 kg iofs, men man kan ju hjälpa till lite för hand och hålla om man är några stycken.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Har du en traktor så bygg en riktig väg och sätt in en rejäl port, och använd sedan traktorn för att köra in lastpallar med ved.

Vägen är stabilast på vintern då tjälen är i jorden.
 
  • Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
D09
Ska kolla lite med vännerna som har grävmaskiner... Det svåra är att det finns alltid risk att dom blir uppbokade på långjobb...
Men då blir det transportkostnader för trailer, etc kan sticka iväg i pengar...

En hjullastare med lång bom borde också lösa att ställa av grejorna utanför dörröppningen om man fixar en plattforn att ställa det på..

Tror iaf att lastbilen som lämnar av grejorna kommer ganska långt på den vägsträckan... Sen är det som ni nämner, lägg ut brädor och rullar ovan... Kruxet blir när det börjar o luta uppåt...och nedåt... Höger och vänster ;)
 
Cujo skrev:
Måste vara nåt dialektalt uttryck...[bild]

Säckkärra heter det.
Kan det absolut vara.....men fick några träffar på Google iaf....
Ungefär 747 000 resultat (0,19 sekunder) ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
hämtade en beg Calmar V33, som fick bäras uppför en smal källartrapp med 90 graders böj på. Med två hemskt starka kompisar gick det vägen, men den väger bara 400 kg. De antika acktankarna var värre, mycket värre. men det gick det med. Men de gör aldrig om det, det har de lovat mig.. Så muskler, rullar och rep klarar man det. Men 700 kg, vad är det för monster?
 
Cujo skrev:
Måste vara nåt dialektalt uttryck...[bild]

Säckkärra heter det.
Det heter pirra! Punkt.
 
I sverige kallar vi det Pirra :)
 
D09
Vet inte än men

ETA 40kw = 791kg ( vet dock inte om 170liters tanken räknas som full eller tom där )
Hargassner 40kw = 760 kg

Effecta 35kw väger iofs "bara" 400kg
 
Allt är möjligt, men se till dig egen säkerhet bara, Det finns inga genvägar.
Det är extremt stora vikter det handlar om för en människa.

Om det underlättar att ta ett hål i källarväggen så kan det vara värt det..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Pirra heter det ju.
D09 skrev:
Vet inte än men

ETA 40kw = 791kg ( vet dock inte om 170liters tanken räknas som full eller tom där )
Hargassner 40kw = 760 kg

Effecta 35kw väger iofs "bara" 400kg
Är det inte tjänstevikt?
 
D09
Borde det vara, då kan man ju direkt dra av vattenvolymen.... Brukar man kunna ta av innegrejor också?

När jag tog in min klump till kamin så tömde vi den, gjorde rätt så mycket :)
 
ichgary skrev:
I sverige kallar vi det Pirra :)
Här nere i söder är pirra något man kan hitta på i sängkammaren när man inte är för trött efter allt byggande :)
 
  • Gilla
Eddi Thomason och 5 till
  • Laddar…
D09
ichgary skrev:
Allt är möjligt, men se till dig egen säkerhet bara, Det finns inga genvägar.
Det är extremt stora vikter det handlar om för en människa.

Om det underlättar att ta ett hål i källarväggen så kan det vara värt det..
Jag kan nog bredda dörröppningen lite om det skulle behövas men vågar nog inte ta någon större öppning.
Har en lecabalk ovan dörröppningen som får styra :)

Ja, säkerheten är viktigast... Kommer man under en sån klump så behöver man nog inte tänka på elräkningar längre ;)
 
Vi brukar anlita flyttfirma som sysslar med diverse tunghantering för såna här projekt. Värt varenda krona, och man slipper få ont i ryggen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
lordi skrev:
Här nere i söder är pirra något man kan hitta på i sängkammaren när man inte är för trött efter allt byggande :)
Var därför jag sa att det var så vi sa i sverige :p det dom säger i södern förstår jag inte ett ord av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.