Hej

Vi köpte två gårdsbrunnar ifrån rinkaby där vi har byggt dem själva men propp, muff och teleskopsrör.

Min fråga är nu att proppen man stoppade i botten på brunnen, som den står på, tätar inte. utan vatten som finns i brunnen rinner ut i det dräneringsmaterial vi har runt brunnarna.

något att bry sig om? finns ingen tätningsring till denna på deras sida. Ska det vara tätt?
 
Hejsan,

Har du köpt allt från samma ställe? Ring och kolla med Rinkaby. De brukar vara hjälpsamma via telefon.

Passar även på att bumpa tråden, den har legat ett tag utan svar. Någon annan som har bättre svar?

Mvh

Stefan
 
La du dit oringen som ska sitta mellan locket och röret?
 
Hej

Finns ingen oring hos rinkabyrör för detta.
 
Sitter proppen direkt i röret eller i en muff?


Annars kanske det går att blanda en rätt lös cementmix och hälla i brunnen en dag när det är är torrt och tomt i den. Gjuta en kaka som tätar mao.
 
proppen sitter direkt i brunnen.

Det är en tanke jag hade också, men och andra sidan så ligger det ju under dräneringsrören och skulle vattnet stiga så kommer det ju in i dräneringsrören?
 
Är det brunnen till samma dränrör? Borde inte spela så stor roll, såvida inte tanken är att pumpa bort vattnet
 
gnuttisch skrev:
proppen sitter direkt i brunnen.

Det är en tanke jag hade också, men och andra sidan så ligger det ju under dräneringsrören och skulle vattnet stiga så kommer det ju in i dräneringsrören?
Har du inget utlopp från dräneringsbrunnen eller missuppfattar jag det hela nu?
Har du ett utlopp från brunnen som ligger lägre än dräneringsrören så kommer väl inget vatten dit.
 
Nä vi har två brunnar, en för dräneringen och en för dagvattnet.

Längst ned i båda finns ju utloppet till gatan. Där är det satt ett vattenlås då det var gjort så innan. Så för att fixera brunnarna och alla rörkrökar för vattenlås / spolbrunnar så fyllde vi på med singel till det var täckt. för att slippa sättningar i rören samt inkommande vatten.

Nu läcker ju brunnarna i botten och rinner då ut i gruset tills det kommer upp till utloppet som mynnar ut i gatan.

Kommer det självtäta sig? Ska jag täta det?
 
corre skrev:
Sitter proppen direkt i röret eller i en muff?


Annars kanske det går att blanda en rätt lös cementmix och hälla i brunnen en dag när det är är torrt och tomt i den. Gjuta en kaka som tätar mao.
Jag har gjort som corre föreslår i min dräneringsbrunn.
 
Då får jag länspumpa brunnarna nu då för det står ju vatten i dem? Biltema 299:- :)
 
gnuttisch skrev:
Då får jag länspumpa brunnarna nu då för det står ju vatten i dem? Biltema 299:- :)
Men om det står vatten i dem upp till nedre kanten på utloppet så är ju botten tät och allt som det ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.