D09
Planerar att inköpa vedpanna, dom väger ca 700 kg om jag läst rätt.....

Hur får man in dom i huset?

Jag ska runda huset, över en bergsknalle och in i källaren....

Vad rekommenderar ni för praktiska lösningar?

Kranbil?
Hjullastare?
Köpa rejäla "rundstavar" och en tjock träskiva som pannan står på och handkraft?

Hur gjorde ni? :)
 
Hjullastare om det går....pirra om du ska använda handkraft....tålamod, envishet och svordomar och vips så är den inne.... ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Pirra? :)
 
D09
Ja, det kostar väl en 3000 för en hjullastare att hyra en helg, då hinner man kanske med lite andra småjobb med :)

Fortsätt gärna med tips :)
 
Sackkarra.jpg
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Enk Projektet skrev:
[bild]
Håller dom? =D

Min slaktade jag med kakelleverans he he
 
Det finns större / kraftigare att hyra....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Planerar att inköpa vedpanna, dom väger ca 700 kg om jag läst rätt.....

Hur får man in dom i huset?

Jag ska runda huset, över en bergsknalle och in i källaren....

Vad rekommenderar ni för praktiska lösningar?

Kranbil?
Hjullastare?
Köpa rejäla "rundstavar" och en tjock träskiva som pannan står på och handkraft?

Hur gjorde ni? :)
Kolla transportvägen, demontera bredda dörrar, svära och massor med band, rullar och envisa kamrater. Eller gräva, ta upp ett hål i väggen på lämpligt ställe. In med grisen. Färdigt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Öppningen kommer vara 100cm, sen åker dörren i när pannan är klar.

Funderar på om man ska göra en ramp som man kan skjuta den på ( höjdskillnad till öppning ca 40cm ) och kanske kranbil för att få den bra placerad ( passera terängen ).
 
Jag använde traktorn med gafflar fram till trappen till pannrummet, hade sedan två kantade stockar som jag la i trappen. ställde pannan med lastpall och hela altet på stockarna som då vägde upp, pannan var bultad i pallen vid leverans så det var ingen risk att pannan skulle glida av pallen, la två rundsling runt pannan och kopplade till traktorns frontlastare för att bromsa och kontrollera nedfärden, såpade stockarna och sedan var det bara att spaka pallen och pannan ned för trappen och följa efter med traktorn. när trappen var slut la jag ut rullar av rör för att sedan kunna rulla in pannan på platts med hjälp av dessa. Har man inte tillgång till traktor av något slag går det att väga upp pallen mad spett och palla under tills man får under stockarna eller plankorna, men man ska nog i sådana fall gardera med minst ett par man som kan bromas pannan under färden ner för trappen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Pirra? :)
Måste vara nåt dialektalt uttryck...tongue.gif

Säckkärra heter det.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Svårt att svara på utan att se hur det ser ut...
Enklast är ju om man kan komma in med traktor, hjullastare eller liknande, men då kanske man kör sönder hela trädgården.
Om det inte är allt för stora höjdskillnader och ingen brant trapp att komma ner för, så borde det funka bra att rulla den på ett par järnrör, om det är mjukt och ojämnt under, lägger man ett par plank att rulla på...
Kan också vara lämpligt att ta hjälp av en vän eller två...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1367004104.133198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1367004155.268566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1367004255.196043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut ungefär...

Det är grusad väg som övergår till mjukare o mjukare... Sommartid så är den dock hård ( borträknad regnperioden ) .
Lastbil kör lätt där.

Svåraste biten är själva bergsknallen som sticker upp, som man med andra ord ska över... Sen ligger det ytliga markrör som inte får gå sönder... Ni ser bilden med baksida huset, notera dörrhålet som ska öppnas upp.

Väl inne tror jag inte det krånglar för mycket, då är det jämnt underlag etc.
 
D09
Kommer pannorna alltid fastbultade i pall?

Tänkte på om man reglade en bro med 220x45 och sen lägger rullorna över så borde det funka.... Kanske iofs jävligt lurigt om det skulle gå fel då man lätt kan komma under... Men samtidigt blir det inte dom lutningarna...

Jag har en traktor t24, men den lyfter bara 450kg om jag inte minns fel.. Iofs så är snöskopan lite dumt utformad också... Njaaa...
Däremot kan den fungera som mothåll...
 
Traktor, hjullastare eller liknande, kör så nära du kan, sen kan du rulla sista biten på järnrör.

Tänk till lite innan så aatt du har pannan vänd åt rätt håll, så du slipper att vända den om inne i källaren...
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.