Hej jag har en AM 220 AC sedan fem år. Fick nu byta batteri första gången. Efter bytet vill den inte ändå utan meddelar klipparen lyft, är det en sensor som pajat ??? NGN som vet ?:x Tacksam för tips...:D
 
  • Gilla
mindis
  • Laddar…
JannePe skrev:
Hej jag har en AM 220 AC sedan fem år. Fick nu byta batteri första gången. Efter bytet vill den inte ändå utan meddelar klipparen lyft, är det en sensor som pajat ??? NGN som vet ?:x Tacksam för tips...:D
Sitter magneten kvar i tornet?
 
  • Gilla
JannePe
  • Laddar…
Du har förmodligen skruvat åt främre högra skruven för hårt så att magneten till lyftsensorn vridit sig.
 
  • Gilla
JannePe och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Kan det ha kommit skit eller gräs under sensorn så den är "uppe", ett fel som kan hända på LD.
 
  • Gilla
JannePe
  • Laddar…
Hej Alla Vänner.:D

Idag Söndag tog jag in klipparen och kollade "tornet" som magneten sitter på, satte den rätt och vips så var ett stort problem löst, TACK vare era tips - Tack Tack -:beer::up: firar med en Öl+++
Har haft min AM fem år nu och måste säga att jag är helnöjd med den - Har en gräsmatta som en golfbana, den går ut fem dagar i veckan ( normalt) och då är den ut bara fyra ggr. Håller då fint på ca 1200 Kvm. Kan rekomenderas ! ! !
 
Redigerat:
  • Gilla
Otjena och 2 till
  • Laddar…
JannePe skrev:
Hej Alla Vänner.:D

Idag Söndag tog jag in klipparen och kollade "tornet" som magneten sitter på, satte den rätt och vips så var ett stort problem löst, TACK vare era tips - Tack Tack -:beer::up: firar med en Öl+++
Har haft min AM fem år nu och måste säga att jag är helnöjd med den - Har en gräsmatta som en golfbana, den går ut fem dagar i veckan ( normalt) och då är den ut bara fyra ggr. Håller då fint på ca 1200 Kvm. Kan rekomenderas ! ! !
Samma här 4 klipptimmar 5 dagar i veckan.. resultatet så sjukt fint. min Automower 220 tog ca 1 timme att installera sedan har jag inte lagt ett finger vid den på hela sommaren och den har förbrukat ca 27 kw ström att jämföras med min Stiga park 18hp som drack ca 2 liter per tillfälle:D Ps. ca 1000 kvm gräs Ds. Ps2. kan också bara ge tumb up och rekommendera Ds2.
 
  • Gilla
Otjena och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Har lite frågor om detta ämne.
Kan någon förklara lite pedagogiskt om detta "torn" och magnet?
Finns bilder, blir jag lyrisk.
Är inte helt tappad bakom vagnen, men förstår inte vad ni menar..:surprised:

Själv har jag gjort ren min AM i vintras, torkat ren helt o hållet, vaxat :p
Och nu, alltså, "Klippare lyft" :mad:

Kan dock komma med följande tips:

I menyn på AC220 (troligen på alla AM):
Gå ned till säkerhet, tryck "HUS+4+3" samtidigt
och vips är ni inne i SERVICE-MODE :wow:

En viss försiktighet uppmanas :D
 
Broens skrev:
Hej!
Har lite frågor om detta ämne.
Kan någon förklara lite pedagogiskt om detta "torn" och magnet?
Finns bilder, blir jag lyrisk.
Är inte helt tappad bakom vagnen, men förstår inte vad ni menar..:surprised:

Själv har jag gjort ren min AM i vintras, torkat ren helt o hållet, vaxat :p
Och nu, alltså, "Klippare lyft" :mad:

Kan dock komma med följande tips:

I menyn på AC220 (troligen på alla AM):
Gå ned till säkerhet, tryck "HUS+4+3" samtidigt
och vips är ni inne i SERVICE-MODE :wow:

En viss försiktighet uppmanas :D
De främre skruvarna till kåpan sitter i "torn" som egentligen är lyfsensorer, dvs. rörliga i höjdled. endast en har magnet och är alltså aktiv. Det är viktigt att man ser till att magneten pekar i rätt position mot motstående del för sensorn (rakt in mot mitten av klipparen tror jag det skall vara) när man skruvar på kåpan igen.
 
Bra förklarat och lätt fixat. Tack!

Min AM har gått 12-13 år isch nu (3000 h). Ett nytt batteri, en ny styrenhet á 1000 kr förra året får man väl räkna med efter en sån tid.
Väl värt att va noga med att lägga ner slingan på rätt sätt är väl mitt bästa tips/erfarenhet så du slipper ligga där och leta brott varje vår pga att ståltråden dragit ihop sig.
Nu sjunger väl gröna skyddsplasten pga sol och småvåld på sista versen men hey! Inget som silvertejp inte fixar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.