Hej lägger ett laminatgolv och på andra raden blir ändbiten endast 10cm är dettta för litet?

Vill hällst inte offra 0.40m varannan rad...
 
Mikael_L
Kolla läggningsinstruktionen för golvet ifråga !

Första golvet jag la stipulerade att kortaste tillåtna bit är 200mm.
Nästa golv jag la angav inte alls någon kortaste längd, så då körde jag med min 200mm även där. :)


Sen kan du väl göra precis som du själv gitter, men händer det något vid slutbiten så lär du inte kunna åberopa någon garanti.
 
Hej okej, framgår inte vad kortaste biten får vara dock vill jag inte att det ska gå isär så kanske dumt att chansa.
Rummet är endast 9m2.
 
Beror på hur skarvarna hamnar men kanske kan du kapa bort 10 cm i början på raden så att det går jämnt ut istället. Finns ju golv både där skarvarna skall synas och andra som skall vara "osynliga".
 
Mikael_L
Ja vi får väl se om det ramlar in fler svar.
Själv har jag alltför liten erfarenhet för att kunna tycka något annat än vad golvtillverkarna anger. Jag har även sett andra användare här på forumet ange att en kortaste bit på runt 200mm är det som gäller.

Skulle jag lägga golvet åt någon skulle jag vara noga med detta, la jag golvet åt mig själv skulle jag kanske chansa. Särskilt om det är något mindre viktigt utrymme, klädkammare, friggeboden etc ...


Vad händer om du börjar med att ta bort 10cm, på första biten?
Blir inte sista 20cm då, och helt OK att bara fortsätta att kapa? Eller blir det en annan skarv som hamnar tokigt då?
 
Risken med för små bitar är väl att de riskerar att flytta på sig. Du kanske kan limma den sista biten?
 
ska räkna lite på det..
 
Hej nu är golvet färdigt vart endel såga, två gånger i per rad. Tack för tipsen den fick igång min tankeverksamhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.