Vi är ett par som håller på att räkna på att bygga hus.

Vi kommer inte att ha råd att lägga 15% av produktionskostnaden från början vilket naturligtvis får mig att bli lite orolig för att vi sätter oss i en dålig sits.

Vi räknar med att ha lagt ut ca 3 500 000 innan huset är inflyttningsklart. Vi avser att lägga ca 250 000 i kontantinsats vilket kommer att ge oss 275 000 i topplån förutsatt att huset inte blir värderat till ett högre belopp än produktionskostnaden. Vi har funderingar på att binda bottenlånen på fem år och har möjlighet att göra det till en ränta på 2,53%. Under de här fem åren så räknar vi med att kunna amortera av hela topplånet. Om topplånet under den här 5-årsperioden ligger på 5% kommer månadskostnaden för ränta + amortering bli runt 13000 kr. Om bottenlånen efter den här femårsperioden (när vi amorterat av topplånet) ligger så högt som 8% så kommer vi få en månadskostnad för ränta och amortering som ligger på ca 23000/månad.

Vår sammanlagda nettoinkomst ligger på mellan 41000 - 43000 / månad.

Är det ren idioti att dra på sig de kostnaderna med den inkomsten vi har?
 
Par med barn?

Vad har ni för övriga utgifter, CSN, EL, Försäkringar, Bil, etc etc.
 
Att ränta ska va på 8% om 5 år är kanske inte så troligt, men bra att räkna med marginal. Har du även räknat med att ränta är avdragsgill i deklarationen?
 
Inga barn i dagsläget men det ligger ju i planerna för den femårsperioden.

CSN-lån 1400/mån för båda. Bil 4000/mån ink bränsle/försäkring/service. El är ju naturligtvis alltid svårt att spekulera kring men vi kommer inte ha uppvärmning mha el, så kanske 1000/mån? Uppvärmning 1200/mån. Telefon 500/mån. Det är väl de rörliga "måstekostnaderna" utgifter för tv, internet etc ser jag som något som man säger upp om räntan rusar till extrema höjder
 
Jojx81 skrev:
Att ränta ska va på 8% om 5 år är kanske inte så troligt, men bra att räkna med marginal. Har du även räknat med att ränta är avdragsgill i deklarationen?
Nej förhoppningsvis inte men det kan vara bra att räkna med extremvärden även om 5% kanske är en mer realistisk maxgräns?

Det ligger som en del i amorteringen av topplånet för de 5 åren. Tanken är att det vi får tillbaka på skatten går direkt in på amorteringen. Avdraget var faktiskt inte med i kalkylen för tiden efter de 5 åren.
 
Detta räknar jag som fasta driftkostnader på vårt hus
Per år
Hushålls El, 5000 kwh/år9 900 kr
Hemförsäkring4 747 kr
Uppvärmning
8 976 kr
Sophämtning1 811 kr
Vägsamfällighet1 000 kr
Fastighetsavgift7 075 kr
vatten avlopp4 115 kr

Gör en riktig budget så ser ni vart det landar.
 
Vad kostar bef hus i närheten?
 
Enk Projektet skrev:
Vad kostar bef hus i närheten?
Det är ganska svårt att göra jämförelser där. Det ligger ute på landet så många av de fastigheter som har sålts där är betydligt mindre hus som är ganska gamla men istället har stor tomt. Det finns nybyggda villor där också men det är fortfarande de som byggt huset som bor i dem. Vi ska ta ett samtal med en mäklare som ska få säga sitt om det här också.
 
Jojx81 skrev:
Detta räknar jag som fasta driftkostnader på vårt hus

Gör en riktig budget så ser ni vart det landar.
Tack!
 
Be en mäklare göra en värdering av det tilltänkta huset+tomt. Då får ni ju en fingervisning vad ni får låna...
 
Ett problem med att bo på landet är ju att nybyggen, utbyggnader och renoveringar ofta är garanterade förlustaffärer såvida man inte kan göra i princip allt själv med hjälp av släkt och vänner. Men kolla med mäklaren.

Oavsett inkomst hade jag inte velat sätta mig i ett hus där jag riskerar att förlora en massa pengar om jag tvingas sälja.
 
pelpet skrev:
Ett problem med att bo på landet är ju att nybyggen, utbyggnader och renoveringar ofta är garanterade förlustaffärer såvida man inte kan göra i princip allt själv med hjälp av släkt och vänner. Men kolla med mäklaren.

Oavsett inkomst hade jag inte velat sätta mig i ett hus där jag riskerar att förlora en massa pengar om jag tvingas sälja.
Absolut, det är en förutsättning och vi har mäklarmöte inbokat.

Huruvida vi har råd har jag nog tillräckligt på fötter för att kunna säga. Det är också ganska lätt beslut att ta om mäklaren säger att vi aldrig får tillbaka pengarna.
Det som är svårare att säga är om man är lite hypotetisk och säger att mäklaren anser att huset är säljbart till produktionspriset. Hur skulle ni resonera kring att lägga runt en tredjedel av nettoinkomsten på ränta och amorteringar vid nuvarande ränteläge och upp till en 50-55% av nettoinkomsten vid rejält höjd ränta?
 
Och hur resonerar folk kring den låga kontantinsatsen som vi lägger och amorteringsplanen som vi har på topplånet :)?
 
RobbanA skrev:
Absolut, det är en förutsättning och vi har mäklarmöte inbokat.

Huruvida vi har råd har jag nog tillräckligt på fötter för att kunna säga. Det är också ganska lätt beslut att ta om mäklaren säger att vi aldrig får tillbaka pengarna.
Det som är svårare att säga är om man är lite hypotetisk och säger att mäklaren anser att huset är säljbart till produktionspriset. Hur skulle ni resonera kring att lägga runt en tredjedel av nettoinkomsten på ränta och amorteringar vid nuvarande ränteläge och upp till en 50-55% av nettoinkomsten vid rejält höjd ränta?
Med 2 små barn, csnlån, bil, båt osv å nettoinkomster på över 50 tkr som vi har så tycker jag ändå att våra 12 tkr i ränta före avdrag är på gränsen. Vi äter inte hummer varje dag....
 
fastighetsavgiften är förmånligare för nybyggen. Kolla upp det. Sen kan ni ju alltid binda en del på 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.