Fredrik Sjödin skrev:
Hej vectrex,

Att göra elinstallationer själv och sedan överlämna inkoppling till en elektriker är inte tillåtet. Allt elinstallationsarbete ska utföras av elinstallatör eller yrkesman under överinseende av elinstallatör.
Jag är fullt medveten om detta. Avser som sagt att endast låta elektrikern koppla in i centralen, alla annan koppling tänkte jag göra själv, detta av den enkla anledning att just inkoppling i centralen är något som jag känner mig lite osäker på. Detta tillvägagångssätt är inget elektrikern jag anlitat tidigare har haft något att anmärka på (även om både han och jag vet att det är olagligt).
 
vectrex skrev:
Jag är fullt medveten om detta. Avser som sagt att endast låta elektrikern koppla in i centralen, alla annan koppling tänkte jag göra själv, detta av den enkla anledning att just inkoppling i centralen är något som jag känner mig lite osäker på. Detta tillvägagångssätt är inget elektrikern jag anlitat tidigare har haft något att anmärka på (även om både han och jag vet att det är olagligt).
Du är medveten om att du därigenom gör dig skyldig till ett brott?
 
Fredrik Sjödin skrev:
Du är medveten om att du därigenom gör dig skyldig till ett brott?
Räcker det inte nu? TS har väl redan besvarat den frågan.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Fredrik Sjödin skrev:
Du är medveten om att du därigenom gör dig skyldig till ett brott?
Ja, jag skrev ju att jag vet att det är olagligt?

Jag kan skriva mycket om detta, men avstår då det redans skrivits spaltmil om just denna fråga på detta forum.
 
vectrex skrev:
Ja, jag skrev ju att jag vet att det är olagligt?

Jag kan skriva mycket om detta, men avstår då det redans skrivits spaltmil om just denna fråga på detta forum.
Okej.. Intressant information. Ville bara vara säker på att jag förstått dig rätt.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Okej.. Intressant information. Ville bara vara säker på att jag förstått dig rätt.
Vad är det som är intressant? Det faktum att jag medvetet avser begå ett lagbrott?
 
Mikael_L
Fredrik Sjödin skrev:
Du är medveten om att du därigenom gör dig skyldig till ett brott?
Fredrik.
På eldelen här på byggahus kommer såna här saker upp dagligen. Du kan inte ha missat det och jag vet inte varför du plötsligt kommit på att du måste "sätta ner foten".
Här frågar personer hela tiden om råd, och många gånger är det helt uppenbart att dom tänkt begå lagbrott, ibland går det att läsa mellan raderna eller åtminstone starkt misstänka.
Vi bryr oss liksom inte riktigt i det, ty folk här i landet bryter ständigt mot lagar (kopplar el, kör utan bilbälte, misshandlar, svartjobbar, snattar osv), och vi kan liksom inte hålla på att försöka leka poliser här.
Vi har någon slags överenskommelse att det är OK att en gång per tråd nämna om det olagliga i det hela, för annars hackas tråden sönder av den diskussionen.

I övrigt försöker vi ge handfasta råd och påpekanden. vi försöker få folk att inte lägga ner gummikabel eller EKK i marken, utan istället en korrekt jordkabel. Vi försöker få folk att inte blanda 1-fas-laster med trefas dito. Vi försöker få folk att förstå lite om avsäkring, spänningsfall, utlösningsvillkor och dubbelt isolationsskydd.
Vi försöker få folk att koppla med rätt materiel, på rätt sätt och att det helst ska bli betydligt bättre utfört än om en stressad avlönad elektriker gör det (1-års-montör, kanske.)

Jag tror vi lyckas ganska bra ...
Jag tror fler hempul har blivit bättre än vad det ev har blivit sämre grejer gjorda, pga byggahus.
Tyvärr når vi långt ifrån hela Svenska befolkningen, så den goda gärningen blir ändock ganska begränsad.

Många personer har lärt sig mycket bra här på forumet.
Jag själv går just nu en utbildning för BB1-behörighet. Jag kan säga att den innehåller mycket mindre än vad jag redan lärt mig här på forumet.


Sen Fredrik så kan jag istället tycka att du och dina kollegor på elsäkerhetsverket kan rikta er energi på istället fundera på vad som verkligen gynnar elsäkerheten.
Tror ni fortfarande att undanhållande av information är melodin?
Kan ni tänka er någon förändring i det nationella regelverket, för att göra det möjligt för husägare att göra delar eller hela elinstallationer i sina egna hus. I det elssystem som dom sen defacto är ansvariga för, oavsett vem som utfört jobbet?


Tror du att det kan finnas något intresse i att höra, framföra och stöta och blöta åsikter, i publikt-forum-form? I så fall tycker jag att vi startar en tråd om det.
Det finns väl dock en uppenbar risk att tråden kantrar efter ett tag, ty trådar som handlar om behörigheter och sånt brukar göra det här. Men ev kan det bli något bra av'et också.

med mycket vänliga hälsningar /Mikael.
 
  • Gilla
Skrålan och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L
vectrex skrev:
Elen till friggeboden kommer driva belysning (lysrör) samt ett par uttag varav ett på utsidan av boden. Uttagen kommer främst användas till att köra diverse maskiner, kap/ger såg, grästrimmer elmotorsåg och liknande. Eventuellt kommer jag isolera boden och således driva ett direktverkande el-element för lite underhållsvärme (säg 700-1000W). Jag avser gräva ner markrör från friggeboden genom trädgården (gräsmatta) vidare in under altanen och vidare in under huset (öppen plintgrund) för att där inne gå upp ur mark och klamra kabel på undersida trossbotten. Precis vid elcentralen går jag rakt upp genom trossbotten och sen upp på vägg till elcentralen.
Uppskattningsvis kommer kabellängden från centralen till friggeboden vara ca 30 meter. Jag har porslinssäkringscentral med (dubbla, sektionerade) JFB på allt.

Räcker det att dra en (exempelvis) N1XV 3G2,5 för att kunna avsäkra 16A eller är avståndet för långt? Jag klarar troligen allt med 10A också, men det skulle vara trevligt med 16A för att kunna köra t.ex sänksåg och dammsugare samtidigt (det går nog bra med 10A även där, åtminstonde kortare stunder). 3-fas med egen undercentral känns väldigt mycket overkill, eller?
vectrex, jag tycker du tänker rätt som går i tankarna att inte överarbeta detta. Själv struntade jag i att sätta egen liten säkringscentral i vår friggebod.

Vi börjar med kabeln. N1XV - utmärkt val. Modern och lätthanterlig kabel. Enda fördelen en EKKJ har är att den skyddsjordade mantel ökar chansen att säkringen för kabeln ryker ifall man skadar kabeln med t.ex. en spade.
Du kan lägga denna kabel direkt i mark, med kabelmarkeringsband ovanför, eller både skydda och markera med bräder. Förlägg den gärna på 35cm djup, om du kan komma så djupt. I vissa fall behöver man gå djupare, t.ex. på annan mark än egen tomtmark, så krävs det ofta djupare under körbanor och sånt. Eller under odlingsland.
Krav på djup är inte hårt inskrivet (utom i vissa fall), tänk istället "skydd".
Sätt den i rör om du tror att du vill byta den, men den klarar väl bortåt 50år, så tror du din dimensionering klarar sig så länge och att du kan ta jobbet att gräva om utifall att, så kan du skippa kabelröret.

Välj 3g2.5, 4g2.5 eller 5g2.5 efter vad du tror blir den framtida användningen. Troligen går det att avsäkra 16A i matande ände. Det kan elektrikern du anlitar sen ge besked om.
Med 3g2.5 så får du som du redan förstått enfas 230V.
Med 4, eller 5g så har du möjligheten till tvåfas 400V eller trefas. Men samtidigt blir det en liten elcentral i friggeboden också. Och byte/utbyggnad av säkringscentralen i huset, så det blir ju saftigt.
I dina kläder (som jag nu läst dina åsikter och tankar) skulle jag grävt ner 3g, 4.g eller 5g2.5 ev utan rör (det satt jag inte till vår frigga) men bara kopplat in en fas till att börja med.

Det är bara du själv som kan gissa på det framtida behovet av 400V och/eller effekt. Så du väljer själv vilken kabel.

Ang att klamra och skydda kabel ovan mark.
Tänk även här "skydd".
Du ska skydda den mot djur (främst gnagare) och mot mekanisk påverkan (spadar och sånt.)
Gnagare brukar aldrig göra någon på kablar som hänger på undersidan av något, om dom inte kommer åt stående underifrån. Där kabeln går ner i mark kommer alltid gnagare åt, därför är det bra om kabeln går i stålrör, eller ev plaströr där. kabeln blir också skyddat mot solljus, vilket inte är fel.
Där vår kabel till friggan går mellan mark och friggebod (ca 20cm) satt jag två st U-rör av galvat stål, såna där som man sätter över en kabel som ska ligga mot vägg/fasad. Sen klamrade jag ihop u-rören så det blev liksom ett vanligt rör av det.
För kabeln var redan förlagd då.
 
Mikael_L skrev:
vectrex, jag tycker du tänker rätt som går i tankarna att inte överarbeta detta. Själv struntade jag i att sätta egen liten säkringscentral i vår friggebod.

Massa text....
Tack för två välskrivna inlägg!

Finns det inte riktiga galvade "pansarrör" man kan använda, istället för två u-profiler? Jag kommer ha samma "problem" i båda ändar så att säga?

Lutar starkt åt 3G2,5, efter att jag läst ditt inlägg hoppar jag nog röret också. Det är ren matjord ca 60 cm djupt och ovanpå detta gräsmatta, under matjorden ligger en markduk och under detta ligger det leca-kulor, dryga metern djupt (ja, det är en lång historia), under altanen är det dock sand.
Jag har redan ett lite större förråd närmare huset där det finns el. Om något en dag skall bli trefas så är det i detta förråd och inte i friggeboden som kommer stå i hörnet av tomten. Tanken med elen dit är främst belysning men även att få ett eluttag lite längre ut på tomten, sen kanske jag bestämmer mig för att isolera och då kan det ju vara bra att kunna driva något litet element.

Angående grundläggning och leca kulor, mm. kanske vi kan ta detta i separat tråd, ser fram emot dina konstruktiva inlägg Mikael!
 
Mikael_L
vectrex skrev:
Finns det inte riktiga galvade "pansarrör" man kan använda, istället för två u-profiler? Jag kommer ha samma "problem" i båda ändar så att säga?
Oja, det finns avsedda järnrör också.
Men det finns inget magiskt med detta elinstallationsmaterial, du kan ta precis vilket slags rör som helst. Kabeln i sig har all erforderlig dubbelisolering och är godkänd för all slags förläggning. Så det är helt enligt reglerna.
Du kan använda PEX-slang, VP-rör, någon rörstump du hittar på metallskroten, ett gammalt avgasrör från bilen eller snickra en liten trälåda av tryckimpregnerat virke. Allt ger det skydd du önskar samt är godkänt.
VP-rör i plast lyckas dock envetna råttor gnaga sig genom ...
 
Tänkte passa på att ställa en kompletterande fråga, det är visserligen långt kvar tills det är dags för dessa moment, men skadar inte att få reda på det redan nu.

Om jag nu drar 3G2,5 och avsäkrar detta 16A, är det då krav på 2,5kvadrat kabel på hela den gruppen? Givetvis förstår jag att det är krav på det fram till eluttagen, som är godkända för upp till 16A, men från exempelvis brytare upp till lamputtag, vad gäller där? Lamputtag är väl normalt godkända för max 6A belastning och i praktiken kommer det kanske handla om ca 50W lysrör.
 
Redigerat:
Mikael_L
vectrex skrev:
Tänkte passa på att ställa en kompletterande fråga, det är visserligen långt kvar tills det är dags för dessa moment, men skadar inte att få reda på det redan nu.

Om jag nu drar 3G2,5 och avsäkrar detta 16A, är det då krav på 2,5kvadrat kabel på hela den gruppen? Givetvis förstår jag att det är krav på det fram till eluttagen, som är godkända för upp till 16A, men från exempelvis brytare upp till lamputtag, vad gäller där? Lamputtag är väl normalt godkända för max 6A belastning och i praktiken kommer det kanske handla om ca 50W lysrör.
Mig veterligen är det 2,5 mm2 krav på hela gruppens gruppledningar då.
Jag kan ha fel, men det lär mycket snabbt bli rättat då !!! ;)

Jag drog 2,5mm2 till friggeboden, men säkrade av det med 10A, bl.a. för att kunna installera med EKRK sen.
Jag har kollat med utlösningvillkoret och skulle utan problem kunna avsäkra 16A.
Fast med 3x16A på huvudsäkringarna så kändes det lite löjligt ... ;)
 
Det är tillåtet att gå ned i area om matande säkring fortfarande skyddar den klenare kabeln, både vid kortslutning och överlast. Så det beror på. 16 A som överlastskydd av en 1.5 mm² utanpåliggande kabel är visserligen tillåtet, men standarden avråder samtidigt från det. Jag skulle nog sätta en liten normkapsling med några 10A-dvärgar för överskådlighetens skull. Kostar inte mycket.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Det är tillåtet att gå ned i area om matande säkring fortfarande skyddar den klenare kabeln, både vid kortslutning och överlast. Så det beror på. 16 A som överlastskydd av en 1.5 mm² utanpåliggande kabel är visserligen tillåtet, men standarden avråder samtidigt från det. Jag skulle nog sätta en liten normkapsling med några 10A-dvärgar för överskådlighetens skull. Kostar inte mycket.
Ja i mitt fall är det ju 10A redan vid matande ände. Däremot hade jag tänkt att fixa någon liten skylt eller så (dymoremsa kanske) som påpekar att det är blandat 2,5 och 1,5 mm2 i area på gruppen.
 
Har ett liknande projekt nu i sommar. Blir en friggebod med snickarverkstad ca 35 meter från elskåpet vid garaget. Hade tänkt att sätta en central i boden, men vet inte alls vad för kabel jag ska lägga ner i marken. Såg att många rekommenderade n1xv, tänkte isf 5g, 2,5. Det som ska finnas där är väl mest verktyg och maskiner, så man vill ju kunna ha en bordssåg och spånsug igång samtidigt plus nå element och lite lampor och så. Tror ni jordkabeln räcker eller måste man gå upp i storlek?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.