OK, rent teoretiskt är det så, men kan man i verkligheten se någon skillnad? Jag menar, om man nu inte kan se någon skillnad, varför krångla till det?:)
 
Man kan absolut se en skillnad, lite beroende på hur stort bordet blir, dock tror jag också att man når ett fullgott resultat genom utgå från en kvadrat, såga bort en kvartscirkel från hörnen och slipa en svag krökning över de raka sidorna. Geometri är inte mitt starkaste område, så jag har inget snabbt tips med spikar och snören. Enklaste sättet är nog att beräkna koordinaterna och plotta dessa med önskad noggrannhet. Ännu bättre blir det om du går till någon med en cnc-fräs som då kan fräsa ut en fjärdedel av den färdiga skivan med hög noggrannhet. Det är klart att du ska försöka komma så nära en äkta kvirkel som möjligt. Ingen annan lär kunna avgöra det, men för din egen känslas skull.
 
För att göra det ännu tydligare att det inte är en avsågad kvadrat kan du sänka graden på n. Testa med n=2,5 ;n=3 eller n=3,5 och se om det är några av dessa som faller dig i smaken. För n=2,5 blir det väldigt tydligt att det varken är en cirkel eller kvadrat. OBS nu menar jag en figuren som bildas i första kvadranten tagen fyra ggr. Bäst att poängtera detta innan någon börjar kommentera de imaginära lösningarna. Det är så väldigt svårt att snickra ett imaginärt bord.
 
  • Gilla
Johan mlg Karlsson
  • Laddar…
Angående ritmetoder. Placera fyra spik i hörnen av en kvadrat. Knyt ihop ett snöre som är något längre än kvadratens omkrets. Håll snöret i spänn med en penna och rita runt. som när man ritar en elips. Du kommer nu att få en form som stark påminner om en supercirkel. Hur den parametriska funktionen ser ut kan jag inte plocka fram ut huvudet. Principen är dock att desto längre snöret är i förhållande till kvadraten, desto mer lik en cirkel blir figuren och desto närmare kvadratens omkrets snörets längd är, desto mer lik en kvadrat blir figuren. Kan klura lite på funktionerna som bildas om du vill. För att skapa en snygg figur tror jag dock bara det är att prova sig fram.
 
Det var många, många förslag. Det tycks komplicerat fast enkelt. Jag skulle göra det analogt som jag brukar om något skall förstoras. Rita rutor på mallen. Skissa formen. Rita nya förstorade rutor lägg på skivan/plattan och kalkera ned.Såga.
 
asgo skrev:
OK, rent teoretiskt är det så, men kan man i verkligheten se någon skillnad? Jag menar, om man nu inte kan se någon skillnad, varför krångla till det?:)
Om man ska försöka förklara skillnaden i ord så har kvirkeln ingen rak linje någonstans. Allt är radier, fast i varierande storlek. I "spetsen" på hörnet är radien minst, sedan blir den större och större fram till mitten på sidan.

En rektangel med radier är helt rak mellan radierna, och det är samma radie på hela det avrundade området.
 
Nu var det ju inte förklaring på vad det var utan hur det skulle förstoras. Det var precis detta jag försökte förklara, dvs varför krångla till det. Har man en liten bild som är rätt så är det bara att rita rutor och förstora samt rita igen. Genom att mäta avstånden till kanterna där linjerna går. Om inte annars så kanske det finns någon raketforskare som kan göra en formel som vem som helst kan följa/använda.
 
seniorkonsult skrev:
Nu var det ju inte förklaring på vad det var utan hur det skulle förstoras. Det var precis detta jag försökte förklara, dvs varför krångla till det. Har man en liten bild som är rätt så är det bara att rita rutor och förstora samt rita igen. Genom att mäta avstånden till kanterna där linjerna går. Om inte annars så kanske det finns någon raketforskare som kan göra en formel som vem som helst kan följa/använda.
Raket och raket... En kalkyl kan jag väl bidra med. Ändra värdena a, b, och r till önskad form och storlek.
Nu har jag gjort den i LiberOffice och exporterat den till Excel, men jag vet inte riktigt hur det blir. Den som får bekymmer får höra av sig.
 
seniorkonsult skrev:
Om inte annars så kanske det finns någon raketforskare som kan göra en formel som vem som helst kan följa/använda.
Om man kikar på wikipedia som länkats till på sidan ett av tråden, så finns formeln där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.