Har en grop på tomten som ska fyllas igen. 6mx7m samt 2m djup.
Ska sätta staket samt pilar och slutligen så gräs. Vilken typ av material behövs för detta samt vad blir en ungefärlig kostnad?

Tacksam för svar!
 
Det billigaste är ju oftast stenkross men då får du se om de kan lyfta det direkt i gropen för det är inget kul att skyffla... Har du någon markentreprenad i närheten brukar de vara glada om de får fylla gropar så de blir av med massor, eller någon granne som ska bygga pool... :)

Ring runt lite på olika firmor i närheten och lägg in förfrågan på offerta.se och servicefinder.se.

Kostnad är väldigt svårt att säga men det är ju ett hål på 84 kubik så det blir rätt många lastbilar, 8-9 stycken stora flak skulle jag tro...

Tänk på att du ska lämna kanske 30 cm till "matjord" för plantering och gräsmatta. Lägg markduk innan matjord också så håller det fukten bättre för gräset sen. Alternativt om du kan få tag på lera att lägga under matjorden.
 
Markentreprenad i närheten. :)

En annan lösning:
Har du en stor tomt - gärna kuperad - och tillfälligt kan stå ut med ännu mer "sår" på tomten så kan du ju hyra en lagom stor grävare och omfördela det du redan har på tomten. Stora konsekvenser tills allt "växt över" men troligen mindre kostnader...
 
Då ska vi se.
Jag har kontaktat en snubbe i närheten som säljer jord/fyllning för 30kr/ton.
Han lastar men jag måste fixa lastbil.
Någon som vet vad lastbil/transport kostar? Är det per timme eller mil?
 
Inte funderat på att fylla med vatten?
 
Hade jag inte skrivit det då?
 
Bara ett förslag :) har man en grop som har lagom mått för en pool är det ju nåt man kan fundera på. Om man inte redan har en förstås :)
 
Massor att fylla med kan man oftast få gratis.
Det är transporterna som kostar. Här blir det för en lastbil att köra fram o tillbaks en 8 - 10 gånger och de tar betalt för den tid det tar.
 
Fyll igen hålet helt och med gärna lite råge. Det sätter sig alltid mer eller mindre.

Använd 5-10cm planteringsjord till gräs.
Är det mycket lera i den jord du fyller med kan det vara bra att fylla upp med t.ex. matjord (matjord = ytskiktet från åkrar som sorteras) eller anläggningsjord en bit också.
 
Jag har hört mig för och har hittills inte hittat någon som inte tar betalt. Han jag kommer köpa av hjälper mig även lasta på det.
Hur tar de betalt vid transport? Kilometer plus timme?
 
Per timme är nog enklast.
Ett pris per ton och km kan man också göra upp om. Du kan säkert få ett pris per lass också.

Oftast kan man få köpa schakt ganska billigt om de bygger någonstans. På schakttippen får man nämligen betala (här ca 250kr/lass) för att tippa. Så kan du få dem att åka direkt till dig får du säkert ett bra pris. Sista lasset beställer du något bättre material.

Du bör antingen ha en grävmaskin på plats som kan lägga massorna tillrätta. Och beroende på hur långt ifrån gropen de måste tippa så kanske du behöver en lastmaskin också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.