Tävla och vinn en Fritidshusförsäkring Stor för ett helt år

folksambild.jpg adfserve

Vintern har varit lång men nu är det dags att titta till sommarhuset. Det är tryggt att ha en fritidshusförsäkring som skyddar i alla väder, oavsett årstid. Folksams Fritidshusförsäkring Stor täcker det mesta som kan hända med ditt hus – bland annat angrepp av hussvamp.

Folksam är ensamma om att kunna erbjuda fullvärdesförsäkring för hussvamp. Det betyder försäkringen ersätter vad det kostar att återställa fritidshuset i samma skick som innan skadan.

Byggahus och Folksam i samarbete ger nu tre personer chans att vinna Fritidshusförsäkring Stor i ett år!

Så här tävlar du:
Vad vet du om hussvamp? Svara på frågorna och vinn en Fritidshusförsäkring Stor för ett år.

Varför kallas hussvampen ibland för ”Den gråtande svampen”?

1. När du vistas i ett angripet hus tåras ögonen.
X. Svampens trådar avsöndrar droppar av rent vatten.
2. Svampens förgreningar dödas med kokande vatten.

Utslagsfråga
Beskriv med egna ord hur du tror att en hussvamp ser ut. Här belönar vi kreativitet och målande beskrivning mer än vetenskaplig korrekthet (använd högst 50 ord).

Lämna ditt svar
Svaret på frågorna lämnar du i den här tråden.

Om priset och tävlingen
• Vi kommer att utse tre vinnare som vinner Folksams Fritidshusförsäkring Stor i ett år. Priset på försäkringen beror bland annat på faktorer som byggyta, byggår och utrustning. Det genomsnittliga priset på en fritidshusförsäkring är cirka 2 300 kronor. Du kan vinna en försäkring till ett pris som maximalt uppgår till 7 500 kronor. Om priset på just din försäkring är högre än 7 500 kronor betalar du själv mellanskillnaden.
• Ansvariga för tävlingen är Folksam och Byggahus.se. Ansvarig jury är Maud Rafstedt, Kommunikation Folksam och Kerstin Lindell, Privatmarknad Folksam samt Elina Blom Westergren från Byggahus.se.
• Eventuell vinstskatt betalas av respektive vinnare.
• Vinnarna meddelas med e-post, och i den här tråden, senast 5 maj 2013.
• Om du medverkar i tävlingen har Folksam rätt att använda inskickat material i reklam- och marknadsföringssyfte.
 
Rätt svar: X

I början ser hussvampen ut som en riktigt god och fluffig marängsmet!
 
Åsa Lund
Rätt svar är X.

En indikator på hussvamp är kanelfärgat pulver som kommer fram ur glipor, ex under sockellister.
Färsk hussvamp breder ut sig som tillplattad ostronskivling och doftar champinjon.
Svampen har mycel som ser ut som långa spaghettitrådar/spindelben.

Jag hoppas slippa få nytta av kunskapen ;-)
 
D
Rätt svar: X

När du fritidshuset lämnar...
hussvampen din tillvaro rämnar.
Likt en stor marängsmet...
ditt hus förvandlas till ett klet.
Då det bäst du Folksam har...
annars har du inget kvar!
 
Svar = X

En Hussvamp är som en tvättsvamp den suger åt sig vatten och fuktighet så att den växer och växer.
Den är inte så nogräknad vad den suger åt sig så ibland suger den åt sig illaluktande material och blir en stinkig hussvamp. Den uppstod först efter bronsåldern när mäniskorna började bygga hus före det kallades den Grottsvamp.
 
Åsa Lund
Vill passa på att komplettera mitt svar.

En hussvamp har ingen som helst likhet med en tvättsvamp....

Den bryter ner kolhydrat (cellulosa i tex trä) till näring åt sig själv.
I samband med detta bildas nån syra (har för mig att det var oxalsyra) som hussvampen behöver ha kalk (basiskt) och vatten för att neutralisera.
Mycelen som hämtar vatten kan vara flera meter långa, därför rekommenderas att man tar bort en meter extra av det angripna stället från det att man skymtat sista mycelbiten.

Summa sumarum, det hussvampen behöver för att leva är trä, kalk och vatten samt en dragfri miljö, gärna inne i vägg eller under golv.
Eftersom den gömmer sig så bra kan den hinna göra mycket skada innan den upptäcks...
 
Redigerat av moderator:
Svar: X

Hussvamp betyder gråtande på latin
Huset blir allt annat än fin
Med Folksam vid min rygg
jag kan känna mig riktigt trygg
 
Svar :X
Vår hussvamp var vit och brun som socker och kanel. Den hade trådar som änglahår men luktade svamp. Trots dess aptitliga utseende var den ej lämplig att inta till söndagssteken.
 
Folksam och Byggahus.se gratulerar DIY_freak, Timfelix och ingrid01a till kreativa beskrivningar av den gråtande hussvampen som kan medföra besvärliga konsekvenser om huset skulle drabbas. Folksam kommer nu kontakta samtliga vinnare som ska få en Stor Fritidshusförsäkring ett år för sitt fritidshus.
 
Åhhh vad kul. Tack
 
Stort grattis DIY_freak, Timefelix och ingrid01a :)!
 
D
Nu har en trevlig man från Folksam ringt och fixat min försäkring på fritidshuset. Passade på att byta från LF till Folksam även på villan och bilen, då han gav bra priser och villkoren hos Folksam verkade betydligt bättre än hos LF. Tack Byggahus och Folksam!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.