Vad har ni för erfarenhet av hur stort område en viss klippare klarar av?
Jag funderar på hur väl tillverkarnas uppgifter stämmer. Om en tillverkare skriver att en modell klarar ca 2000kvm är det troligt eller bygger det på teoretiska beräkningar som ej uppnås i verkligheten?

Vad är det som begränsar hur stort område en klippare klarar:
- batterikapacitet?
- hastighet?
- gräsmattans kupering?
 
Klippytans svårighetsgrad med buskar, träd, smala partier,lutningar etc är det som avgör maskinens klippkapacitet irl. Man pratar alltid klippkapacitet +/- 20% och de siffrorna som de flesta tillverkare anger är under optimala förhållanden. Låt säga en helt kvadratisk, öppen yta.
 
Ligger din gräsyta nära max kapaciteten bör du välja en klippare som tar större yta.
Tillverkarna ger en väldigt optimistisk uppskattning som enbart borde vara möjlig att uppnå på en fotbollsplan eller andra släta fina ytor.
 
Som jag trodde då, i den riktiga världen så måste man ha ordentliga marginaler.

Är det någon som försökt sig på att fördubbla kapaciteten?
Jag tänkte att man kan lägga två slingor som man växlar mellan, det kan utföras av ett bi-stabilt relä som man växlar en varje gång klipparen åker in i laddstationen. Eller måste klipparen vara ute varje dag för att den skall klara av den angivna kapaciteten.
 
jlind74 skrev:
Som jag trodde då, i den riktiga världen så måste man ha ordentliga marginaler.

Är det någon som försökt sig på att fördubbla kapaciteten?
Jag tänkte att man kan lägga två slingor som man växlar mellan, det kan utföras av ett bi-stabilt relä som man växlar en varje gång klipparen åker in i laddstationen. Eller måste klipparen vara ute varje dag för att den skall klara av den angivna kapaciteten.
Maxkapaciteten brukar kräva gångtid 24/7 av klipparen enligt tillverkarna inklusive laddtiden då, så något "extrauppdrag" kan man inte räkna med att den hinner med.
 
MBygga skrev:
Maxkapaciteten brukar kräva gångtid 24/7 av klipparen enligt tillverkarna inklusive laddtiden då, så något "extrauppdrag" kan man inte räkna med att den hinner med.
Tack!
Precis den informationen var jag ute efter.
 
Exempel: Farsans HQ 230ACX håller 2900m2 i schack utan problem. Gräsmattan är relativt enkel i formen: en fyrkant med några öar och uddar. Klipparen är aktiv 16h/dygn och klipper m.a.o. runt 9-10h.
HQ uppger maxytan till 3000m2 för 230ACX
 
jlind74 skrev:
Är det någon som försökt sig på att fördubbla kapaciteten?
Jag tänkte att man kan lägga två slingor som man växlar mellan, det kan utföras av ett bi-stabilt relä som man växlar en varje gång klipparen åker in i laddstationen. Eller måste klipparen vara ute varje dag för att den skall klara av den angivna kapaciteten.
En granne till mig gör så med sin Landroid, dubbla slingor som han växlar mellan. Jag uppskattar klippytan till ca 2500-3000kvm. den klarade av jobbet förra sommaren men givetvis slet den ont så han ska eventuellt köpa en till.
 
legion skrev:
En granne till mig gör så med sin Landroid, dubbla slingor som han växlar mellan. Jag uppskattar klippytan till ca 2500-3000kvm. den klarade av jobbet förra sommaren men givetvis slet den ont så han ska eventuellt köpa en till.
Att man kan ha den gående på två separata slingor är ju en sak och fullt möjligt. Att man kan få ut 2500-3000 kvm från en LD är jag mycket tveksam till med tanke på min egen erfarenhet av min LD. Min kör av mina 900 kvm gräsmatta på ca. 15 tim ungefär 5 dagar i veckan så med 24/7 gång skulle det kunna bli upp till ca. 2000 kvm/vecka :confused:
 
MBygga skrev:
Att man kan ha den gående på två separata slingor är ju en sak och fullt möjligt. Att man kan få ut 2500-3000 kvm från en LD är jag mycket tveksam till med tanke på min egen erfarenhet av min LD. Min kör av mina 900 kvm gräsmatta på ca. 15 tim ungefär 5 dagar i veckan så med 24/7 gång skulle det kunna bli upp till ca. 2000 kvm/vecka :confused:
Eftersom det till syvende og sidst beror på hur snabbt gräset växer, är det svårt att sätta en reell maxgräns på ytan. Svält gräset, så fixar den det galant. Man får testa helt enkelt. När jag tokgödslade egna gräsmattan på 440m2 var det knappt att min HQ 220AC klarade av det på sitt 7-timmars vardagspass. 1800m2 skall den klara egentligen.
 
Angiven maxkapacitet på Husqvarnas nya modeller är vid 24/7-drift enligt broschyren hur som helst.
 
Johan Gunverth skrev:
Eftersom det till syvende og sidst beror på hur snabbt gräset växer, är det svårt att sätta en reell maxgräns på ytan. Svält gräset, så fixar den det galant. Man får testa helt enkelt. När jag tokgödslade egna gräsmattan på 440m2 var det knappt att min HQ 220AC klarade av det på sitt 7-timmars vardagspass. 1800m2 skall den klara egentligen.
Absolut, du har en viktig poäng där :). När det växer som bäst i Juni-Juli har förstås maskinerna betydligt jobbigare att hinna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.