Vi ska gjuta platta för vår nya uteplats på ca. 8x4 meter. Idag ligger betongsten som jag plockat bort och under ligger sättsand som är kompakt och plan.

Kan jag gjuta platta (100mm) direkt på sättsanden med armering eller behöver jag gräva ur och fylla med makadam istället?

Frgolit känns väl onödigt, eller?

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
Harry2020
  • Laddar…
Risken med att gjuta direkt på sanden är fukten som kan vandra upp i betongen. Cellplasten behövs för att förhindra kylan att komma in under plattan med tjälskador som följd. Du behöver även isolera utanför själva plattan.
 
Ok, tack för svar!

Räcker 50 mm S80?
 
Mikael_L
Matti har väl (som vanligt? ;)) rätt.

Men det beror samtidigt på vilken slags mark du har. Är marken fuktbindande och tjälskjutande ska du tänka som matti skriver. Har du torr och självdränerande mark så är det inga problem att skippa cellplast och makadam, förutom att det blir kostsammare att värma upp om du tänkt det.

Är du osäker på marken kan det vara smart att isolera lite, bara för att.
 
Fuktbindande och tjälskjutande, nej, skulle inte tro det eftersom det ju har legat marksten där som inte rört sig. Det är på framsidan av huset och det är dränerat runt om så någon risk för vatten (annat än regn) finns inte.

Jag lägger 50 mm frigolit för säkerhetsskull då. Lättare att få det plant då också förstås...
 
Tänk på miljöklassen på betongen. Jag skulle rekommendera en XC3+ XF4. Då klarar den av både regn och kyla.
 
Mikael_L
Om man skulle lägga ut några kvm frigolit på marken, hur tjock skulle den behöva vara för att det inte ska frysa i marken under, om inte någon extra uppvärmning sker?
(Det finns ju värme i marken under, som man vill bevara, alltså)
 
70mm används oftast till detta. 50mm kan kanske funka, men som sagt konstruktörer ritar oftast in 70mm cellplast till detta.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.