Hej! :)


Jag ska bygga om den del i vårt gamla skolhus där jag bor och lever. Huset är byggt 1918. Frågan gäller en ursprunglig skolsal med takhöjd 3,73 m. Rummet är sedan 1950-talet renoverat och delat i två rum med en sänkt takhöjd till 2,80 m. Det är alltså ett blindrum ovanför nuvarande innertak. Inga snedtak, eftersom det finns en lägenhet ovanpå.


Se skiss! På skissen har jag raderat de väggar som delar rummet och som alltså ska rivas.Rummet kommer att bli 9,30 x 6,30 m och vara mitt enda rum förutom kök och hall.


Nu till frågeställningen: I det stora rummet vill jag i en del ha ett "sovloft" med lagringsutrymmen under. Idén är:
1. Mera lagringsutrymme för allt från kläder till städmaterial.
2. Genom att komma upp från golvet får jag utsikt från sovplatsen genom de stora 2x2 m stora fönstren.
3. Sovplatsen ska kännas lite mer "skyddad" och ombonad än vad den annars skulle vara i ett så pass stort rum.


Funderingar:
Hur tänker man angående proportion på höjden och bredden?
Ska det vara låga kryp-in-utrymmen under och ståhöjd på loftet?
Eller ska loftet vara ett "krypa-upp-på-loft" och ståhöjd i garderoberna?
Finns den någon gyllene regel att följa för hur det känns bra "arkitektoniskt"?
Jag antar att avståndet till taket/höjden från golvet styr hur stort arean på loftet bör vara? Både vad det gäller åtkomsten i garderoberna och känslan när man är där uppe...




Till sist: Jag skulle kunna bygga helt egotrippat och göra ståhöjd på båda nivåer eftersom jag bara är 1,54 m lång - sen får efterkommande ilska sig bäst dom vill när jag dött :surprised:. Men jag är mer mån om att det "känns" bra i det stora rummet. I intilliggande gymnastiksal finns en ursprunglig "bröstpanel" som når 1,40. Ser snyggt och balanserat ut. Kan det vara något? Jag skulle ju kunna sätta en bröstpanel i detta rum också som "förlänger" loftet...


Någon som har sett någon liknande planlösning? :rolleyes:
 
  • sovloftskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Coolt, var en dröm planlösning för mig som liten.

Finns nån karatefilm med nån liknande sovplats, dock med kök under tror jag...
 
Lite kommentarer - frågor snarare än svar kommer här.
Kunde inte läsa det men jag antar att blindtaket rivs. Behövs loftet för mer yta eller är det mer avskildheten som behövs? Skyddat samtidigt som det ska vara utsikt - hur är det med insyn? Är dörrarna från hall och kök höga eller kan loftet läggas däröver också? Ett loft längs med hela bärande väggen kanske? OM jag skulle bygga sovloft så skulle det vara med ståhöjd under (för de flesta) säg 2 m. Innan dess så skulle jag fundera på om jag verkligen vill gå uppför en trappa varenda gång, sova uppe vid tak där det är som varmast etc.
Men gillar man sovloft så kan det nog bli ett lyft för rummet :)
 
Jag skulle omedelbart ta bort det där blindrummet och höja taknivån till det ursprungliga 3.73 meter. Det är helt otroligt att ha en sån takhöjd, och det kommer att ge en otrolig rymd till rummet.

Sen skulle jag lägga själva loftet längs med hela långsidan på insidan av rummet. Och ha ståhöjd under. Jag skulle lägga den i höjd med dörrkarmarna, så att det går att gå in och ut genom rummet under loftet. Och jag skulle inte riva det där skåpet/garderoben, utan göra loftet som en fortsättning på skåpets vägg mot rummet.

Med stora rum och loftkonstruktioner är det viktigaste att få bra ljusinsläpp. Med loftet längs med hela insidan så kommer ljuset att falla från fönstren och in på loftet både uppe och nere. Det skulle också öppna upp under loftet. Behåll garderoben och bygg en liknande in andra änden under loftet. Dom två dörrarna gör att det kommer att bli spring under loftet, och kaminen kommer att bli en bra samlingspunkt. Med ett så långsmalt loft kan du också få plats med en liten arbetshörna med ett litet skrivbord på balkongen med utsikt över rummet och fönstren. Du kan sitta där framför din dator. Och du kan också välja om du vill ha sovplatsen i mitten av loftet eller i hörnet.

Så skulle jag ha gjort iallafall...
 
Det finns liknande lösningar i de gamla kasernerna på I2 i Karlstad. Personligen tycker jag att de valt för låg höjd på loftdelen.
Länkar till några som är till salu så kan du se hur det blev där:
Upphöjd del:
http://www.hemnet.se/bostad/bostads...un-kasernhojden-13a-4920890?&partner_id=eniro

Upphöjd del med alkov bakom:
http://www.hemnet.se/bostad/bostads...n-kasernhojden-11-a-4880888?&partner_id=eniro

Snedtakslösning med riktigt rum under:
http://www.hemnet.se/bostad/bostads...un-kasernhojden-11b-4676336?&partner_id=eniro

Som du ser på de två första är det inget tvång att ha den upphöjda delen i hörnet, här har de den mitt på väggen.

Att ta bort det påbyggda innertaket är ju en självklarhet. Sedan skulle jag välja att göra en så stor loftdel som möjligt. En idé är att göra den i flera höjden, längst in en del som är ca 2 meter hög under, som då kan gå förbi dörren, där har man då sägen, som man ju inte behöver ståhöjd över.

Framför det en lägre del med förvaring i, på den är det ståhöjd och man kan ta sittgrupp, arbetsplats eller vad man nu vill däruppe. Denna del bör vara smalare, så att ingen vägg täcker för sikten från dörren till fönstret.

Under den högre delen har man då möjlighet att ha en avskild arbetshörna, sovdel, klädkammare etc.

Oavsett vilket skulle jag göra sovloftet bra mycket större än vad du gjort på din skiss.
 
Tack för alla bra tips och länkar.Kul! Ja, självklart ska jag höja taket! Det är det som är själva grejen - slarvigt av mig att inte vara tydlig med det självklara. Nu följer lite reflektioner där jag blandar friskt från allas svar:

Kul idé med att låta loftet gå längs hela väggen. På så vis kan jag kanske t.o.m. använda delar av blindrummet ovanpå hall/kök som kryp-in och andra delar som skåp, vilka då är lättare att komma åt. Hall och kök är nämligen för långsmala rum för ett så högt tak som 3,73, tycker jag, så där ska det "sänkta innertaket" vara kvar. Men där finns befintliga fönster att leta fram som kan släppa in lite ljus i "kryp-in:et" och/eller förvaringsutrymmet (se följande fönsterförklaring).

I det stora rummet finns ännu ett igensatt fönster som jag ska ta fram - mitt på väggen mellan de fönstren jag ritat ut i det stora rummet. Detta fönsters underkant är på ca 2 m höjd och överkanten är på samma nivå som de två stora 2x2 m-fönstren (där den övre delen nu är igensatt p.g.a. taksänkningen) . Så det blir alltså en övre fönsterrad som går längs med hela rummet. Det blir fint ljusinsläpp på hela loftet. Liknande fönster finns även på väggen till höger där jag eventuellt tar upp en dörr till en terrass - detta är dock etapp två i projektet.

Två etager/nivåer är också en bra idé som jag ska rita på. Jag håller med om att loftet som går längs med hela väggen nog blir bäst att sitta i dörrkarmshöjd, men då måste det göras rejäl åverkan på det befintliga väggfasta skåpet med garderob till höger på ritningen - eftersom taket på detta (som ska bilda golv på loftet) då måste sänkas. Jag kanske istället kan bygga på detta skåp ända upp till det högre taket på 3,73? Eller riva, återvinna och bygga nytt. Eller använda olika nivåer som sagt. Men nu kom jag också på att kaminen står ju där den står och jag kan knappast med bibehållen brandsäkerhet sänka takhöjden till dörrkarmsnivå där - men allt är väl möjligt förstås med det rätta valet av material antar jag?

Kul med sov-etagen på hemnet för den var ju som en av mina ursprungsidéer. Ungefär den höjden skulle man kunna ha på en extra lägre etage framför själva loftet. Samtidigt gäller att inte bygga bort för mycket av den stora golvytan...

På frågan om insyn: Ingen insyn - bara utsikt. Och jag klättrar gärna upp på ett loft varje kväll...


Jag ska börja på en 3D-ritning och återkommer med denna senare. Fyll gärna på med fler tips och idéer
 
Kaminen ska inte vara något problem, det är många som har kaminer på bottenvåningen av sin villa och skorsten rakt genom golvet, sedan kaminröret fritt på övervåningen. Finns regler om hur genomföringen ska göras, men dem får någon som är bättre på det än vad jag är svara på :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.