Hej!
Håller på att renovera ett rum i källaren. Sätter stålreglar som sen ska ha OSB-skiva och sen gips. Ska jag ha vanlig 13mm gips eller renoveringsgips som är 6mm? OSB-skivorna är 900mm, renoveringsgipsen också, är det då bättre att ta de så att jag kan lägga skarvarna omlott? Vad finns det annars för för- resp nackdelar med vilken gips jag väljer?
 
Renoveringsskivorna är lättare att hantera, men dyrare än standardskivorna. Mig veterligen finns det inget som gör att du måste ha det ena eller det andra...om det är bökigt att komma ner i källaren med grejerna hade jag lagt en extra slant på renoveringsskivor, annars hade jag tagit standardskivor...standardskivor ger något bättre brandskydd, om det är en issue..
 
Finns ett gäng trådar om detta. Tror inte du skall använda organiska skivor mot yttervägg iaf. Vad du väljer för skivor beror också vad du har för krav gällande ljudisolering och brandklass. Renoveringsgips är väl inte till för att bygga väggar av utan just använda för att renovera väggar.
 
Personligen avskyr jag att jobba med renoveringsgips.
Sladdrigt, svårare att få plana fina ytor och svårare att skruva.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Jag hade valt standardgips, 13mm.
Gjorde samma renovering som du i min källare för drygt ett år sedan.
* 200mm Isodrän utvändigt,
* ventilerat golv från granab,
* 45 stålreglar
* 45 mineralull
* OSB
* Gips

Jag valde 13mm gips av följande anledningar:
Dels så är stålreglar inte lika styva i konstruktionen som träreglar vilket framförallt märks när du inte har skivor på båda sidor om reglarna. En standardskiva ger mer stabilitet än renoveringsgips.
Det finns alltid risk för ett visst burkljud eller eko i en källare med stålreglar och minimalt med isolering på insidan. En rejälare gipsskiva är bättre ljudmässigt.
Det blir stabilare att hänga upp saker med standardgips+OSB än med renoveringsgips+OSB.

Skarvarna skall sättas omlott vilket innebär att du måste kapa första gipsskivan på hälften om du inte kapade OSB-skivan.
 
  • Gilla
Cquencer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.