Jag bor i skåne.
Planterade 35 meter vintergrön liguster häck i höstas. Grävde då ur 50 cm djupt och 70cm brett och fyllde med fin matjord och kogödsel.
Är det normalt att än så länge så ser den liks dan ut som när den planterades?
alltså det har inte kommit ett enda blad på den än.
är det normalt?

vad kan jag göra för att få fart på den?
 
Ingen som vet?????:(
 
Vintergrön liguster är svårare än ej vintergrön. Vintern har ju varit extremt seg oxå så ge dig till tåls någon månad. Vet att de haft problem med vanlig liguster och vi fick byta 75% av våra plantor förra året.
 
Redigerat:
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Det tar lite tid innan de etablerar sig. Du vattnade väl ordentligt när du satte dem?

Vill minnas att jag var precis lika orolig som du första året. När de väl har etablerat sig blir man orolig sedan på vintern också, för vissa år när det har varit för fuktigt så tappar de alla bladen, trots att de ska vara vintergröna. Men det har alltid löst sig, de hämtar sig igen när solen tittar fram.

Ser du verkligen inte minsta lilla knopp på dem? Så här långt har mina liguster kommit, men de har ju några år på nacken. Också i Skåne. (omöjligt att få kameran att fokusera på kvisten)

liguster_13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej men är det dags att klippa ner den till 20-30 cm nu för den består av långa pinnar bara
 
Jag vattnar hela tiden och ska sprida höns gödsel snart
 
Gödsla skall man väl inte göra på nyplanterat.
 
Jag planterade i höstas och fick besked om att lägga höns gödsel till våren.
Men är nog lika bra att ringa plant skolan och fråga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.