Hej. Vi köpte hus förra året, och vi skulle vilja ha ett litet trädäck på baksidan. Beroende på föräldraledighet och viktigare investeringar (tak, värmesystem) finns inte pengar nu till den veranda vi vill ha. Men vårsolen har åter väckt begäret efter en liten uteplats. Så min tanke var att ev bygga ihop något enkelt av lastpallar och reglar jag har och lägga på någon skiva för att få det slätt. Frågan är om det finns någon skiva som tål att ligga ute en sommar utan att haverera totalt?
 
Det är alltså ett enkelt trädäck det är frågan om, och den kommer att ligga direkt på marken för att komma upp från myror och annat.
 
Nackdelen med en skiva är att den troligen blir snorhal när den är blöt...

att köpa några meter trallvirke kostar inte så mycket, om du har reglar och lastpallar så hade jag nog köpt trallvirke och skruvat fast...

Annars som skiva är det väl byggplyfa (tror de heter det) men de kostar runt 400 kr styck
 
Byggplyfa är så slät så den blir jättehal vid fukt, ska det vara skiva så skulle jag rösta på osb, skrovlig och billig och sedan lägga på pall som TS skriver.
 
Sväller inte ens OSB rätt bra om den ligger från nu till augusti? regnar ju rätt mycket i detta landet
 
Enklaste sättet att bygga ett trädäck borde vara att lägga ut en markduk och sen vanliga trädgårdsplatttor och lite småsten på. Stenen syfte är att hålla duket på plats. Sedan bygger ni en bärande ram av tryckimpregnerade reglar och ställer i våg löst på trädgårdsplattorna med hjälp av regelbitar som ni ställer vertikalt på plattorna och sedan skruvar fast i ramen. Sedan vanlig trall på det.

Trall på byggmax hamnar omkring 100 kr/kvm. Jag skulle tro att ni kan fixa ett 10 kvadrats däck för omkring 2000 kr.

Det finns även folk som säljer begagnade tralldäck på blocket.

Gör det enkelt nu, och så skrotar ni alltihopa om några år när ni anser er ha råd att bygga den veranda ni vill ha.
 
Angående bygg plywood och plaststolar så kan det bli en del "lustiga" situationer när benen på stolen glider undan och stolen går ner i spagat....
 
Kalasclas skrev:
Sväller inte ens OSB rätt bra om den ligger från nu till augusti? regnar ju rätt mycket i detta landet
Den sväller nog rätt bra skulle jag också tro men eftersom den har bärning under av lastpallar så tror jag inte att hållfasthetsförsämringen märks mycket (sen ser det nog lite tattigt ut också men det kanske går att stå ut med en sommar).
Förstod det som att TS ville ha det så billigt som möjligt men om TS är villig att lägga lite mera pengar på ett däck så är t.ex. pelpets eller Kalasclas förslag bra.
 
Om du redan har pallarna så lägg ut dem i den form/storlek du vill ha däcket. Gör inget om det blir lite glipor här och där, hörnena är viktigast att få rätt. Du behöver inte ens skruva ihop pallarna i varandra, det gör du ju med trallen sen. Vill du lyxa till det sätter du trall även på framsidan för att dölja pallarna runt om så att säga.
Sen som andra tipsat om så är trall billigt på byggmax. Det här är det billigaste de har just nu: http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...e/trall-impregnerad/08722095/trall-impr-22x95 En 60-lapp per kvadrat. Vill du ha det billigare ändå så kolla som sagt blocket eller hör dig för om någon i närheten skall byta ut sitt däck, då kanske du kan få ett begagnat gratis mot att du hjälper till att skruva bort det för grannen. (y)
 
Tack för alla bra förslag! Det finns betongplattor där idag, men det är fruktansvärt igenväxt och skulle behöva läggas om, och sambon vill gärna komma upp en bit från ormar och myror.. Men det skulle duga bra som underlag för en bärande ram, och sen sätta tralldäck på den, ev med någon bärlina.
 
Finns det stenplattor så lägg ut några 45 x 70 reglar från byggmax med cc avstånd 60 cm direkt på stenen och använd 22 x 95 trallen för att skruva ihop dem med 42 x 4,2 trallskruv, också från byggmax. 50 kr för 250 skruvar.

Om reglarna inte hamnar helt i våg så kan ni klyva ut tunnare bitar av regeln med cirkelsåg och skruva under så att bärlinorna ligger i våg.

Det blir kanske inte världens bästa altan men eftersom trallen kostar typ 60 per kvadrat och resterande material kanske en 25:- per kvadrat så blir det iallafall både billigt och rätt schysst.
 
  • Gilla
Forbo
  • Laddar…
6,90 per meter trallvirke? Det var pris det! Min lokale ockrare tar16kr metern för propellervirket de kallar råplan. Synd bara att det är tio mil till Byggmax.
 
Byggmax har hemkörning, kolla deras hemsida.
 
Det finns färdigspikade trallar 80 x 80 cm att köpa för under 100:-/st. De kan läggas i sand så att de ligger jämnt. På ett underlag av betongplattor får man se till att plattorna ligger jämnt.
Om man sedan spikar en ram runt de yttre trallarna fixerar man golvet snyggt.
 
Andreas_H skrev:
6,90 per meter trallvirke? Det var pris det! Min lokale ockrare tar16kr metern för propellervirket de kallar råplan. Synd bara att det är tio mil till Byggmax.
5 å 85/meter till och med! (y) Bränslet till Byggmax går ju inte på mer än 300 kr kanske, beroende på vad du har för bil. Kan du sen kombinera den trippen med något annat ärende så är den kostnaden lättare att "bära". :)

När du sen gör jobbet så lägger du självfallet upp en projekttråd om det, med bilder i drivor! :D
 
Redigerat:
  • Gilla
roobstah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.