Ok, Adobe kan köra ocr även hos mig nu. Nästa problem är att Windows 7 inte kan indexera filer på nätdrives utan en jädra massa meck. Vatröttmanblir.
 
ullberg
Det undrar jag egentligen om OSX är speciellt mycket bättre på (just nätverksenheter), men där kan säkert JohanG berätta hur det funkar (kanske av föga intresse för dig, men detsto mer för mig), men för lokala enheter måste jag säga att OSX gör det bättre än W7, även om MS har blivit mycket bättre över åren.

När det gäller W7, räcker det inte att mappa upp nätverksenheten som en enhet (med enhetsbokstav), och sedan klicka i den enheten i indexeringen. Mina kunskaper börjar bli lite till åren, men jag hade för mig att det var typ så jag gjorde sist jag körde W7 som huvud-OS.

För övrigt, hur går det för TS, har du blivit något klokare? Eller har du sedan länge gett upp för att vi drivit iväg med din fråga? EDIT: jag hade missat att det var benajmin som var TS, så han är ju i högsta grad aktiv, så denna kommentar faller därför platt, sorry.

/U
 
Redigerat:
Nej, nätenheten måste även vara tillgänglig "offline" vilket lite förtar poängen med en filserver.... men det går att lösa med lite meck. Ska fixa och testa när jag orkar.
 
ullberg skrev:
Det undrar jag egentligen om OSX är speciellt mycket bättre på (just nätverksenheter), men där kan säkert JohanG berätta hur det funkar ...
Spotlight (indexeringstjänsten) funkar även mot nätverksvolymer om dessa har stöd för det, d.v.s. tillräckligt ny version av AFP-stacken. Windows borde väl ha stöd för detta med Indexing Service även mot klienter.
 
Äger man sin egen information med Evernote? Dvs, de har inte rätt att använda den, t ex sälja den vidare till företag som pusslar ihop riktad reklam?
Det verkar vara det som är sparakvittots affärsidé...

Och kan man exportera ut informationen på något vettigt format om man vill avsluta tjänsten?
 
Evernote låter nog ditt data vara ifred på samma sätt som dropbox, skydrive mfl molntjänster.
Det går visst att exportera ut innehållet i HTML eller ett XML format men jag antar man tappar en del metadata då.
Det går även att föra över mellan tex OneNote o EverNote. Jag antar att dessa konverteringsscript är ett måste för att tex kunna locka kunder till resp plattform.
 
Nimajneb skrev:
Evernote låter nog ditt data vara ifred på samma sätt som dropbox, skydrive mfl molntjänster.
Det går visst att exportera ut innehållet i HTML eller ett XML format men jag antar man tappar en del metadata då.
Det går även att föra över mellan tex OneNote o EverNote. Jag antar att dessa konverteringsscript är ett måste för att tex kunna locka kunder till resp plattform.
Låter helt ok, jag får kolla upp detta. Det lustiga är att jag faktiskt hade uppe sparakvittot:s hemsida på en flik när jag råkade slökolla runt på forumet och hittade den här tråden :)...
 
Oops, dottern lekte med telefonen och skapade ett svar. Sorry. (första inlägget för övrigt) :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Alla kvitton runt huset scannas till PDF och lagras så.
Då har jag redan tejpat dom på A4 och nu ligger org i en mjukpärm. Den dagen SKV vill se detta får dom väll titta i den pärmen ;) Håller väl 4cm idag.

Övriga kvitton ligger i räkningspärmen som påbörjas varje år, i en plastficka. I något enstaka fall (lång garantitid) så scannas även det, annars inte. 3-4år verkar thermokvittion klara sig här.
 
MathiasS skrev:
Nej, nätenheten måste även vara tillgänglig "offline" vilket lite förtar poängen med en filserver.... men det går att lösa med lite meck. Ska fixa och testa när jag orkar.
Räcker det inte med att du kryssar i "offline files"?
 
Då får jag ju en lokal kopia....
 
corre skrev:
Bumpar tråden med ett tips på syncmjukvara.
Drog precis igång det på mina maskiner

[länk]
Jo, jättetrevlig programvara som jag också provkör, men vad har det med digitala kvitton att göra? 😳
 
Säkerhetskopiering och offsitelagring, så halv OT ;)
 
Det finns tydligen enkla dokumentscannrar som kan scanna direkt till Evernote med ett klick, och dessutom klarar att dra igenom även små papper som kvitton.

Den här till exempel är mycket liten men har arkmatare och scannar båda sidorna:
Canon imageFORMULA P-208 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1531334
Finns en lite större där man kan ta en bunt papper i taget:
Canon imageFORMULA P-215 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1086381

Jag har beställt den första för att testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.