Jag har en kamin som jag vill lägga klinker runt och undrar om jag kan limma dessa direkt på lamminatgolvet eller måste jag såga bort det gamla?
 
Skulle tro att det är svårt att få det att fastna.

Lyft upp laminatet, såga ur för klinkers, lägg klinkers direkt på betong/spånskiva eller vad du har under med fix, lägg en snygg kantlist mellan golven.
 
T
Åter igen, man kan inte lägga klinkers på levande material som rör på sig, ganska självklart.

Alltså bort med laminatet och om det inte är betonggolv under utan en spånskiva så måste du antingen lägga dit golvgips som du fäster i fix eller så flyter du en kaka med flytspackel på minst 15 mm med armeringsnät.

Nu kan du lägga klinkern...........
 
Det går att lägga ovanpå även om det inte är optimalt. Jag har just i anslutning till kaminer lagt klinker en gång på parkett och en gång på ett trägolv. Är det mattslipat så fäster det. Eftersom underlaget eventuellt inte är så stumt som det borde kan det hända att plattorna spricker lättare än om man gör rätt.
 
Det är väl i första hand fogarna som spricker, men det finns ju "elastiska" fogar....
 
Ok dum fråga!
 
Pompe1997 skrev:
Ok dum fråga!
Finns inga dumma frågor, din fråga var högst berättigad.
 
  • Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
Borde gå att lägga Ardex indoorTec, en speciell frikopplingsmatta under.

Kolla med Ardex för säkerhet skull.
 
Nu har jag efter många om och men gjort som min farfar gjorde för 25 år sen och det håller än idag.
Jag har limmat klinkerplattorna direkt på laminatet utan fog imellan klinkern.
Det blev skitsnyggt så nu får vi se om det håller lika bra som min farfars.
Pratade med sotaren och han har sett fler som lagt direkt ovanpå laminat/parketten än som lagt dem i laminat/parketten.
Som sagt det e bara att vänta och se.
Det värsta som kan hända e väl att jag får göra om och göra rätt.
 
Pompe1997 skrev:
Nu har jag efter många om och men gjort som min farfar gjorde för 25 år sen och det håller än idag.
Jag har limmat klinkerplattorna direkt på laminatet utan fog imellan klinkern.
Det blev skitsnyggt så nu får vi se om det håller lika bra som min farfars.
Pratade med sotaren och han har sett fler som lagt direkt ovanpå laminat/parketten än som lagt dem i laminat/parketten.
Som sagt det e bara att vänta och se.
Det värsta som kan hända e väl att jag får göra om och göra rätt.
Friskt vågat - hälften vunnet :)
 
Pompe1997 skrev:
Nu har jag efter många om och men gjort som min farfar gjorde för 25 år sen och det håller än idag.
Jag har limmat klinkerplattorna direkt på laminatet utan fog imellan klinkern.
Det blev skitsnyggt så nu får vi se om det håller lika bra som min farfars.
Pratade med sotaren och han har sett fler som lagt direkt ovanpå laminat/parketten än som lagt dem i laminat/parketten.
Som sagt det e bara att vänta och se.
Det värsta som kan hända e väl att jag får göra om och göra rätt.
Det funkar bättre än man tror! Många gamla kök och toaletter har kakel på masonit eller spånskiva och det sitter ännu. Jag hade dock använt ett kakellim istället för fix. Så till mindre ytor funkar det utmärkt! Inte till golv men en kvm runt kaminen funkar !
 
Glömde säga att jag hade nog inte kört direkt på laminatgolvet utan sågat ur och kört på spånskivegolvet.
 
Nu är jag ju ingen golvexpert men jag gissar på att just laminatgolv inte rör på sig så värst mycket.
 
Nu har ju TS redan gjort det... men det kommer antagligen knaka och knäppa ganska friskt i laminatet när kaminen körts och det blir lokalt varmt runt kaminen... Hade ju varit ganska enkelt att såga ur laminatet med en cirkelsåg/multimaster, ner med golvgips osv...men men:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.