D09 skrev:
Får tyvärr inte ge ut priserna här men dubbelt upp ;)
Ja, kanske 15' +moms före ROT ur en godtycklig bruttoprislista på nätet.. Kan väl inte falla på det!?
 
D09
He he när drar man i bromsen då? ;)
 
Du skriver att du inte får ge ut priset men det skulle då inte jag bry mig om! Faller det på priset så köp en annan panna då?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
He he när drar man i bromsen då? ;)
Ingen aning, har aldrig provat.. 
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Skogstinsen skrev:
Du skriver att du inte får ge ut priset men det skulle då inte jag bry mig om! Faller det på priset så köp en annan panna då?
Jo, det är det jag överväger. :)

Inte kul när man fastnat för en modell :) det rör sig om för mig iaf största investeringen sen jag byggde huset så jag vill inte skena iväg på något utan att ha utrett vad dom andra leverantörerna ger för offerter eller om denna leverantör kan ändra innehållet i sin offert ytterligare.
 
Nja nu tycker jag allt att du är inne på lite tunn is! Om du köper någon av de andra pannorna så kommer det att störa dig tror jag. Antingen så köper du en rejäl bra österrikare med tankar eller så kör du som du skrev bergvärme och kanske komplettera det med en vattenmantlad variant?
Alternativet är att du köper en extremt billig variant från Kotly. :) Då är du säkert nöjd också för att det inte kostade något.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Min vilda gissning är att det här är TS sista prutrunda, han vet ju att leverantören läser vad som skrivs och nu vet ju även leverantören hur mycket de behöver krypa..

Jag tror det blir en Hargassner.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Nja, en effecta skulle jag nog kunna vara nöjd med :)
Sen beror det på hur mycket det i slutändan diffar.

Likaså värmebaronen, ETA m.m men då blir det samma pengar och då kan jag nog likaväl köra hargassner.

Man bedömde att jag eldar 1 gång om dagen med 2m3 och runt kallaste dagen. 2 gånger om dagen.

Var inga konstigheter med dom ang tank av annat fabrikat så jag kanske kör Husqvarna tank och hargassnerpanna för att få upp vattenvolymen
 
D09
Bryr mig inte så mycket om leverantören läser, för min del så vill jag ha en så komplett anläggning i min prisklass, samtidigt så får leverantören isåfall info om det är något som dom kan vässa eller ändra i offerten.

Jag ger leverantören samma frågeställningar som här. :)
Men tycker det är bra för forumet att även leverantörerna är delaktiga, men hade ju varit en annan nivå om man fick publicera offerterna givetvis.
 
Nämn inte Värmebaronen och ETA i samma mening..

Värmebaronen har ingen spaksotning och liggande tuber, så på den får du sota tuberna före varje eldning. Dvs du måste dra ut sotiga turbulatorer i rummet och dra tuberna. Inget för någon som funderar på en lättskött panna.

Utöver det så har den minimalt vedmagasin och kostar hutlöst mycket pengar!

Ursäkta, men dom säger att dom har världens bästa panna, och det är inte sant..
 
  • Gilla
Nils-Orvar och 5 till
  • Laddar…
D09
ichgary skrev:
Nämn inte Värmebaronen och ETA i samma mening..

Värmebaronen har ingen spaksotning och liggande tuber, så på den får du sota tuberna före varje eldning. Dvs du måste dra ut sotiga turbulatorer i rummet och dra tuberna. Inget för någon som funderar på en lättskött panna.

Utöver det så har den minimalt vedmagasin och kostar hutlöst mycket pengar!

Ursäkta, men dom säger att dom har världens bästa panna, och det är inte sant..
Syftade på prisklass ;)
 
D09 skrev:
Jo, det är det jag överväger. :)

Inte kul när man fastnat för en modell :) det rör sig om för mig iaf största investeringen sen jag byggde huset så jag vill inte skena iväg på något utan att ha utrett vad dom andra leverantörerna ger för offerter eller om denna leverantör kan ändra innehållet i sin offert ytterligare.
Gör inget tokigt bara som Du ångrar efteråt. Jag har ju ingen riktig aning om förutsättningarna Du har. Men om jag utgår från att Du inte står med en fot i graven utan tänkt bo kvar inom överskådlig framtid, säg 10 -15 år.

Tänk strategist och satsa på en kvalitétslösning vad gäller tank, styrningar, varmvattenberedning och skorsten. Se den delen som en separerad del från värmekällan. För precis som Du och många andra konstaterat är kvalitén på premiumpannorna i en klass skild från alla andra, men det är också prislappen, särskilt i villasegmentet.

En variant är att satsa bra på det jag nämnt ovan och sen höra med rörmokaren om denne har en begagnad panna han tagit rätt på eller som han vet av ute hos någon kund. Då kanske Du kommer undan med en panna för 10k med viss kvalitétskontroll genom att rörmokaren sålt/förmedlat den. Alternativt att Du själv eller tillsammans med honom tjackar en blocket-panna för 10k.

En sån lösning kan stoppa 5-10 år om det vill sig väl samtidigt som Du har möjlighet att efter 4-5 år eller när plånboken tillåter sätta in en österrikare till väldigt låg moteringskostnad. Slita ut en panna och sätta in en ny går ju nästan på en grisblink.

Behöver man sen extra motivation kan man alltid lura sig själv och köpa en lite sämre/billigare panna så vill man ha en ny ännu tidigare. ;)
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
D09
Lillkorpen skrev:
Gör inget tokigt bara som Du ångrar efteråt. Jag har ju ingen riktig aning om förutsättningarna Du har. Men om jag utgår från att Du inte står med en fot i graven utan tänkt bo kvar inom överskådlig framtid, säg 10 -15 år.

Tänk strategist och satsa på en kvalitétslösning vad gäller tank, styrningar, varmvattenberedning och skorsten. Se den delen som en separerad del från värmekällan. För precis som Du och många andra konstaterat är kvalitén på premiumpannorna i en klass skild från alla andra, men det är också prislappen, särskilt i villasegmentet.

En variant är att satsa bra på det jag nämnt ovan och sen höra med rörmokaren om denne har en begagnad panna han tagit rätt på eller som han vet av ute hos någon kund. Då kanske Du kommer undan med en panna för 10k med viss kvalitétskontroll genom att rörmokaren sålt/förmedlat den. Alternativt att Du själv eller tillsammans med honom tjackar en blocket-panna för 10k.

En sån lösning kan stoppa 5-10 år om det vill sig väl samtidigt som Du har möjlighet att efter 4-5 år eller när plånboken tillåter sätta in en österrikare till väldigt låg moteringskostnad. Slita ut en panna och sätta in en ny går ju nästan på en grisblink.

Behöver man sen extra motivation kan man alltid lura sig själv och köpa en lite sämre/billigare panna så vill man ha en ny ännu tidigare. ;)
Kloka tankar :)
 
Tänk dock på att Hargassnern har lite okonventionell röranslutning jmf med många andra. Så att du i så fall inte gör någon tankevurpa;)
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Det finns väl massor med pannor som inte är österikare som duger att slänga ved i.
Får jag välja mellan österikare och större tank så skulle jag lätt ta den större tanken.
Efter några år med pannan tror jag nog man struntar i att den har lamdastyrning/ fräsig färg display.
Man går ner i pannrumet tänder pannan och går därifrån.
Det enda jag saknar på min panna är spaksotning. O andra sidan går det rätt fort att sota ur tuberna.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.