Hej
Är spekulant på ett hus som är besiktigat av säljaren och vill ha lite åsikter på några punkter.
Kanske svårt med med lite generellt iaf.


Uteklimat RF 47,2 % temp 4,5 ºC ånghalt 3,1 g/m³
Inneklimat RF 21,9 % temp 24,3 ºC ånghalt 4,9 g/m³
Fukttilskott ånghalt1,8 g/m³
* Uppreglad vägg källare (söder) ---- ånghalt 8,6 g/m³
* Uppreglad vägg källare (öster) ---- ånghalt 7,1 g/m³
Hur akut är det att riva ner väggbeklädnad? Vet ej när dränering är gjord.
Besiktningsmannen säger att man kan lägga klinkers på golvet ev. med golvvärme. Men kan man det på en oisolerad platta från början på 1900 talet?

* Vind ---- Fuktkvot 15,0 %
Normalt?

* Fuktfläckar i sidvindar på flertal ställen, sedan före takomläggningen enligt säljaren. Torra vid bes.-tillfället
Kan detta medföra några framtida risker? Hur kan jag veta att fläckarna är gamla?

* Golvbrunn saknas i duschhörna, placerad utanför
skärmvägg. renoverat 2007.
Vad säger ett f-bolag om detta vid en skada? Fallet mot brunner verkar vara korrekt.


* Kaklade väggar i dusch ”tätade” i hörnor med vinkellist av
aluminium, ej yrkesmässigt utförande.
Räcker det att täta hålen med silikon eller man måste gå grundligare fram? Vad säger ett f-bolag vid skada?


* Golvbrunn i dusch av gjutjärn, trots renovering 2007
Vad säger ett f-bolag om detta vid en skada?
 
Jag hade inte brytt mig om säljarens besiktning. Istället skall du ta en egen besiktning och då kan du givetvis be dem att noggrant undersöka det du nu står frågande för.

Brunnen är helt fel och den skulle bytts ut vid renoveringen. Finns STORA risker att det redan nu börjat komma vatten under tätskicktet och något som du skall beräkna vid en ev budgivning. Kostar en hel del att renovera om hela badrummet!
 
Angående golvvärme på oisolerat källargolv (antagligen inte "platta"). Nej det är ingen bra idé av två skäl. Dels så blir det dyrt, eftersom du kommer att värma upp marken en hel del, och dels så kan det ge fuktproblem när marken blir varmare eftersom fukt kan tryckas upp i väggarna. Det senare påverkas förstås av vad huset står på. Om det är lera med mycket fukt så är ju risken större att det blir problem av det. Men det finns många som gjort så, och deras hus har överlevt så man skall inte överdriva risken, men veta om den skall man.
 
Det låter som att badrummet är uppfräshat, inte renoverat. Försök få info om hur det ser ut under. Kanske finns det gammalt kakel och klinker som man helt enkelt lagt över med nytt för att det ska se bättre ut,
 
pelpet skrev:
Det låter som att badrummet är uppfräshat, inte renoverat. Försök få info om hur det ser ut under. Kanske finns det gammalt kakel och klinker som man helt enkelt lagt över med nytt för att det ska se bättre ut,
Det är renoverat, av säljaren själv som ja kan se. Vatten till vasken kommer ur golvet och andra konstiga saker.
 
thomas33 skrev:
Jag hade inte brytt mig om säljarens besiktning. Istället skall du ta en egen besiktning och då kan du givetvis be dem att noggrant undersöka det du nu står frågande för.

Brunnen är helt fel och den skulle bytts ut vid renoveringen. Finns STORA risker att det redan nu börjat komma vatten under tätskicktet och något som du skall beräkna vid en ev budgivning. Kostar en hel del att renovera om hela badrummet!
Klart vi ska ta en egen besiktning om vi kommer dit men innan dess så är det budgivning och vi vill ha lite koll innan dess-
 
Om brunnen sitter på fel ställe så har de troligen inte bytt ut den heller viod renoveringen. Skall man ändå byta den så är det inte så mycket mer jobb att dra fram den till rätt ställe.

Och om brunnen är äldre än 1992 (osäker på exakt årtal) så måste den bytas enl. branschreglerna. Brunnar från före det året är inte typprovade enl. dagens regler, och försäkringsbolaget kommer inte att ersätta en skada om det finns en icke typgodkänd brunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.