Jag är intresserad av att köpa det här huset: http://www.maklarhuset.se/till-salu...gngatan_14-537391?referrer=hemnet&view=Images

Det har en bottenplatta på ca 75 kvm och har två våningsplan med fullhöjd och vind där man knappt kan stå upprätt i mitten.


Huset är i dåligt skick och vi försöker göra en kalkyl över vad allt kan kosta, på ett ungefär. Men det är så svårt att veta och jag är lite rädd för att vi har gjort världens glädjekalkyl.


Jag är intresserad av att veta vad det ungefär kan kosta att
- Tilläggsisolera

- Sätta träfasad
- Byta fönster till treglas med spröjs
- Ta upp och sätta in extra fönster (samma storlek som de stora)


Nuvarande fasad räknar vi med att plocka ner själva.


Jag förstår att det blir en ungefärlig summa, men det skulle vara oerhört värdefullt att få en uppskattning i alla fall. Kanske har någon gjort ungefär samma jobb hemma?

Vi vill leja bort arbetet och fokusera på att själva renovera inomhus istället.



Tack på förhand för alla tankar kring detta!
 
Jag gissar på 281.000:-
 
Okej, väldigt specifik summa som i mina öron är ruskigt låg. Vad baserar du det på?
 
Förra året bytte vi fasad och tilläggsisolerade en gavel och en långsida ungefär. Vi bytte även fönster. Vi hade snickare till hjälp förutom för målning och rivning. Detta kostade då;
Material (reglar/fasad/isolering/färg m.m) 29000:-
Fönster 40 000:- (http://www.tanumsfonster.se/ med genomgående spröjs)
Arbete inkl. plåtarbete efter rotavdrag 75000:-
Alltså ca 145000:-
Om du letar lite i min blogg www.claudelin.com ser du hur mycket yta detta omfattar och kan därefter göra en uppskattning om vad det skulle innebära i erat fall.
 
Tack för dina siffror, jag ska kolla din blogg!
 
Venden skrev:
Okej, väldigt specifik summa som i mina öron är ruskigt låg. Vad baserar du det på?
Erfarenhet av liknande projekt och bilderna på ditt hus.
 
sblixten skrev:
Erfarenhet av liknande projekt och bilderna på ditt hus.
Då tackar jag för din beräkning. Det är alltså inkl arbete och material du menar?

Jag hade nog gissat på det dubbla om jag ska vara helt ärlig.
 
Plockar ni ner eterniten själva så gissar jag också på runt 300 tusen.
 
...
 
Fick in en beräkning från en byggare här i stan - 550 000 kr trodde han. Förvånad över att alla här tror lägre! Positivt så klart :)
 
Fönsterbyte kan kosta hur lite eller mycket som helst. PVC-fönster för 1500 kr styck och Mockfjärds för 15 000 kr kan vara lika energieffektiva och hållbara.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Fönsterbyte kan kosta hur lite eller mycket som helst. PVC-fönster för 1500 kr styck och Mockfjärds för 15 000 kr kan vara lika energieffektiva och hållbara.
Ja han hade räknat på Elit-fönster a 9000 kr. Jag får kolla runt på fönstermarknaden helt enkelt.
 
Venden skrev:
Då tackar jag för din beräkning. Det är alltså inkl arbete och material du menar?

Jag hade nog gissat på det dubbla om jag ska vara helt ärlig.
Ja, det är inkl arbete och material.
550.000 låter väldigt dyrt. Ta in fler offerter!
 
Jag får det till 19 fönster. Räknar man med 5000/st så blir det i runda slängar 100k
- smyg, list insida 10-15k
- infästning 2-3k

Fasad ca 200 kvm
- panel 30k
- regelvirke 8k
- isolering 20-30 beroende på tjocklek
- infästning 10k
- plåtdetaljer 5-10k

Materialkostnad ca 200k

Ställning - minst 30k

Tveksam att arbetskostnaden stannar under 100k.
 
Vojma: Man tackar för utförlig beräkning!

Har fått två andra beräkningar nu, båda landar kring 300000 kr innan rotavdrag. Verkar som att fönster går på ca 150000 och fasad på ungefär samma. Så tack till er som tyckte att jag skulle ta in fler offerter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.