D09
Man har egentligen inget att tjäna på det förutom att det är rejälare konstruktioner?
 
D09
D09 skrev:
Hur många arbetstimmar bör man grovt uppskatta att ett komplett vedsystem tar att installera?

Vedpanna, tankar etc står på rad och sedan frammatning ca 10m till golvvärmefördelarna?
Tex panna, 2 tankar, trycktank etc
 
  • Gilla
rein85viss
  • Laddar…
D09
Lutar tyvärr åt att det inte blir denna panna för min del
 
Warum? :confused:
 
D09 skrev:
Lutar tyvärr åt att det inte blir denna panna för min del
varför? va blir de istället då?
 
D09
Jag tycker att vedpaketet som jag fått pris på överstiger gränsen ( pris ) där jag hellre satsar på rejäl bergvärmeanläggning.
Dock så vill jag hellre elda :) än bergvärme även om tidsvinsten varit kanon med bergvärme.

Tycker ändå att jag sträckt mig ganska högt i prisnivån men då ska det vara ett stort paket med rejäla tankar och panna.

Man ska iofs aldrig säga aldrig.
Pannan isig gillar jag skarpt och det verkar vara den som har mest finesser.
Tyvärr finns det väldigt lite erfarenheter om den i Sverige ( någon som haft den i bruk i några år ) och det blir för mycket pengar på att "chansa"

Då lockar nog effecta mer som finns i närområdet och lägre prisklass.
Dock då är inte en effecta lika snygg m.m

Är ju en djungel det här ha ha

Tittar även på ETA, värmebaronen m.m
 
ETA:n är väl i samma prisklass!?
Och det är bara några få saker som skiljer dem åt, typ automattändning, spaksotning och övervakning via nätet!

Väljer man någon av de övriga märken du nämner så hamnar väl frågan i en helt annan division?
Inte riktigt jämförbart med kvalité och produktutveckling!

Bergvärme är ju ett alternativ för dem som inte gillar lukten av nykluven ved, och vill sponsra elbranschen (y)
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
D09
Ja, min uppfattning är också att ETA ligger i samma klass.

Ja, det är inte kul o gå ner sig i nivå när man förälskat sig i en panna ha ha men man måste dra gränsen någonstans tyvärr. Tittar man på vad man får istället för alla lyxdetaljer så kan man välja en nivå ner och komplettera med solvärme etc

Ett tag tänkte jag skitsamma, köp den men sen kommer funderingarna om man ska göra annorlunda.

Lånet är ju klart och jag ska göra en investering, kanske blir klokare efter elmia.

Ska se vad man kan göra för kombinationer på egen hand med den pannan också. ( mixa fabrikat )

Man borde ha en tråd där man mixar ihop dream team systemet ;) med ritning, alla komponenter, priser etc
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
D09 skrev:
Ja, min uppfattning är också att ETA ligger i samma klass.

Ja, det är inte kul o gå ner sig i nivå när man förälskat sig i en panna ha ha men man måste dra gränsen någonstans tyvärr. Tittar man på vad man får istället för alla lyxdetaljer så kan man välja en nivå ner och komplettera med solvärme etc

Ett tag tänkte jag skitsamma, köp den men sen kommer funderingarna om man ska göra annorlunda.

Lånet är ju klart och jag ska göra en investering, kanske blir klokare efter elmia.

Ska se vad man kan göra för kombinationer på egen hand med den pannan också. ( mixa fabrikat )

Man borde ha en tråd där man mixar ihop dream team systemet ;) med ritning, alla komponenter, priser etc
vad har du för krav på panna/vedanläggning?
 
D09
Ok, lite löptext. :)

Paketet om man får kalla det så skall fixa hela huset ( 200m2 golvvärme ) samt framtida möjligheter att koppla på garaget ( 36m2 golvvärme ) inkl vv samt elpatron om man inte är hemma.

Minst 50cm längd på ved. Så stor vedvolym som möjligt.

Skall ha draglucka, så det inte sotar ut när man öppnar luckan.

Fläktstyrd med lambda eller vad det heter.

Gärna så enkelt skött som möjligt, men driftsäker väger tyngst. Likaså säkerhet.

Självtändning är ingen nödvändighet. Glödbevaring värderas :)

Enkel sotning är viktigt, men om det är en spak eller vid dörröppning spelar egentligen ingen roll. Tar väl bara några sekunder ändå.

Saker jag värderar är närhet till installatör ifall något händer. Annars är man ju utlämnad.
Likaså reservdelar och bra garantitider. Likaså etablerade märken på hemmamarknaden.
Dvs vill inte bli utelämnad med ett system som blir komplicerat att lösa.

T ex dataproblem på en hargassner etc vem fixar sånt? ( misstänker att ni grymma medlemmar på detta forum iofs kommer hjälpa till )

Dataprylar och appstyrning är kul och ser bra ut men absolut inte nödvändigt...

Paket inkl installation skall ligga under 150 000 ( efter rot )

Pannan skall inte vara underdimensionerad. Gärna snygg. ( kommer bli ett kombinerat sparum där jag knycker bortre ytan till vedsystemet ).

Tankarna skall vara på ca 3-4 m3. ( kan inget om volym men det är vad jag upplever mig rekommenderad här)

Vill gärna att man eldar varannan dag när det är kallt. Har dock ingen erfarenhet av vedpannor eller vad huset skulle kräva så det är svårt o säga. Skulle jag lägga i ved 1 gång per kväll när det är köldrekord, ok det funkar med.

Jag vill kunna hämta hem pengarna inom en 10 års period, vill att huset ska öka i värde och jag vill minska mina utgifter iform av elräkningar. Ett framtidsmål på väldigt lång sikt kanske skulle vara att bli oberoende av vattenfall :)

Jag känner en oro att 2 m3 tankar är för lite, kanske bra anpassat till en 30kw om man eldar varje dag med glödbehållning.
Men om man vill elda varannan dag?

Ungefär det jag kom på nu :)
 
D09
Visst låter det som en hargassner ;)
 
Alltid svårt att råda, men om grejerna funkar i resten av Europa tror jag dom gör det i Sverige också. Österrikarna är överlägsna, sen kan man säkert vara nöjd och glad med enklare pannor, men vill man ha det vassaste så är det bara att peta emellan dom sista slantarna.

Skulle jag varit i dina kläder, med dina önskemål skulle jag inte funderat på annat än det bästa. Alternativt nått väsentligt billigare, typ under halva summan och försökt komma ihåg att det iaf var jäkligt billigt..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Med deras prisklass så har jag endast råd med 2m3 tankar. Oroar mig för att det är för lite volym.

Skulle säkert gå att spara och komplettera i efterhand men kostnaderna tar aldrig slut då känns det som
 
Nää... Vad är prisskillnaden på 2-4m3?
 
D09
Får tyvärr inte ge ut priserna här men dubbelt upp ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.