Vad ska jag hyra?

  • Minidumper

    2 Röster 66,7%
  • Minigrävare

    1 Röster 33,3%
  • Antal röster
    3
En snabb fråga - när man ska anlägga en ny trädgård och har köpt in tre lass med jord, vad är bäst att hyra för att sprida ut det jämnt över (den tänkte) gräsmattan, en minidumper eller en minigrävare?
 
koester skrev:
En snabb fråga - när man ska anlägga en ny trädgård och har köpt in tre lass med jord, vad är bäst att hyra för att sprida ut det jämnt över (den tänkte) gräsmattan, en minidumper eller en minigrävare?
Skottkärra och skyffel. Kör inte i utlagd jord. Sprid jämnt med en liggande alu-stege på 3-4 m som du drar efter dig. Packa jorden genom att trampa den. Kratta och trampa igen. Det är trots allt du själv som skall gå på gräsmattan så trycket från egna skor är perfekt.
Du kommer att få rejäla tjällyftningar nästa vinter om du använder maskin. Något som är väldigt bökigt att åtgärda. Det är dock helt OK att använda maskin för att frakta fram jorden till platsen för gräsmattan, men aldrig att köra i den.
 
Funkar om man börjar i bortersta delen av trådgården, så maskinen backar bakåt hela tiden
 
Hmmm Kloka ord. Ok - då känns det som om det kanske är dumper som man ska sikta på för att portionera ut jorden i lagom högar.

Tycker ni hellre att man ska trampa än att köra med gallervält alltså? Eller ska man göra det med?
 
En minidumper blir ju bra, men är det kort avstånd så tjänar du knappt någon tid mot att köra skottkärra och få lite motion. Du kan också köra precis när du vill utan att behöva tänka på hyrkostnad. Körde själv 92 ton jord i runda slängar 1100 vändor upp till 40 meter bort och det kändes inte som att det var jobbigt. Finfin motion. :)
 
Där det går att använda en maskin skall man göra det. Mest för att det är kul men det är också lättare. Glöm bara inte att kliva ur, ibland är man skickligare för hand.

Jag tycker grävaren har nackdelen att inte kunna transportera och dumpern kan inte last sig. Jag hade valt en redskapsbärare. Eller självlastande dumper.
Typ avant på ramirent 1350kr/dag.
Först med skopa som man plocka ur den giganiska hög som lastbilen lämnar. Sedan bara spänna fast en stege eller liknande och jämna ut med.

Har man tur kanske lastbilen kan tömma lite i taget i dumpern men det lär kosta. Billigast är att få en stor hög och då gälle det att kunna fördela ut denna smidigt.

Allt beror på hur leveranserna sker och hur långa avstånd det handlar om.
 
JA, det är främst en självlastande dumper som jag kikar på. Det är inte superspännande att spendera sina dagar med spade och skottkärra och tre lastbilsflak med jord tar sin lilla tid att flytta på. Så någon form av maskin blir det nog. Det är ju som sagt skoj dessutom. :)
 
När de grusade uppfarten vid ett hus här i krokarna kom gruset med en kranbil med skopa. Chauffören portionerade ut gruset i högar över planen som sen bara kunde krattas ut.
Det är klart att kranbil kostar ju lite mer, och lossning tar lite längre tid. Men det är onekligen smidigt.
 
Luxman skrev:
När de grusade uppfarten vid ett hus här i krokarna kom gruset med en kranbil med skopa. Chauffören portionerade ut gruset i högar över planen som sen bara kunde krattas ut.
Det är klart att kranbil kostar ju lite mer, och lossning tar lite längre tid. Men det är onekligen smidigt.
Skillnad på en infart och baksidan på en trädgård, en normal kranbil når ca 15meter och det räcker typ till en infart och lite till. En självlastande dimper är så slö så det går typ bara lite fortare än en skottkärra. En Avant/Giant eller liknande röstar jag på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.