Lolle
Ersättningarna i exemplen är ju högre hos If. Men hur förhåller det sig med premierna? Är de i motsvarande grad högre hos If?
 
Henri skrev:
Lolle
Ersättningarna i exemplen är ju högre hos If. Men hur förhåller det sig med premierna? Är de i motsvarande grad högre hos If?
Jag försökte hålla mig just ifrån premiefrågan för den beror mycket på vilket avtal det är.

Oftast men inte alltid som premien är dyrare då man från fackförsäkringen hänvisar till ett högre försäkringsbelopp men då ofta "missar" att informera om avsaknaden av dubbel invaliditetsersättning på större skador.

Det viktigaste i slutändan är bara att man själv kollar att man känner sig nöjd med den ersättning som ev kan utgå.

För vissa med familj exempelvis kan det vara jätteviktigt att man för en hög ersättning om man går bort (livsskyddk) eller blir allvarligt invalidiserad(sjuk och olycksfallsskydd) så att familjen kan leva vidare ekonomiskt i alla fall liknande som tidigare.

Andra har inte några dyra ekonomiska utgifter och klarar sig bra på de summor som samhället bidrar med, där vi ändå har ett rätt bra skydd i detta land.

Just personförsäkringar är enkelt tills man sätter sig in i det och konkretiserar. I vissa familjer har man ett dyrt skydd på den som har stor inkomst men mindre på partnern exempelvis. Lägg en liten stund och tänk praktiskt vad man vill uppnå, vad ni är rädda för sen är det "bara" att jämföra
 
Önskar få försäkringsskydd vid dels dödsfall och dels vid hel eller partiell arbetsoförmåga. Finns det försäkring som täcker båda behoven eller tecknar man två olika?
Jag har inte undersökt några alternativ ännu men tänker att detta kan vara en bra början för att sedan gå vidare.
 
Det finns ibland baspaket med både och men det vanliga är separata försäkringar.

Livskydd som då ger ersättning till efterlevande om försäkringstagaren går bort. Då får man bestämma summa och om man eventuellt vill välja förmånstagare manuellt. Det kan vara värt att kolla så inte ersättningsbeloppet minskas med ett antal procent efter en viss ålder också, ofta kan det minskas med 5 % varje år efter att man fyllt 54-56 tex.

Sedan får man teckna en vuxenförsäkring eller sjuk och olycksfallsförsäkring. Dessa ger ersättning vid medicinsk invaliditet efter en branschgemensam tabell. Man får då % av det försäkrade beloppet efter hur allvarlig skada man har. Plus att det kan utgå ersättning för ev merkostnader vid ett olycksfall eller för vissa sjukhuskostnader etc. Noteras kan att den medicinska invaliditeten har ingenting med jobb att göra utan ger en engångssumma efter skada oavsett hur den påverkar individen. Här får man fundera om man vill ha ersättning för ekonomisk invaliditet eller förvärvsmässig invaliditet som det kan heta. Denna sorts invaliditetsersättning är inriktad på nedsättning av arbetsförmåga och är tänkt att kunna ersätta lönebortfall. Den ges dock som engångssumma och inte månadsvis, ingår inte i alla försäkringar.

Så man bör skilja på medicinsk och ekonomisk invaliditet. Medicinsk ingår alltid och ger en klumpsumma för den skada eller sjukdom man får oavsett om man kan jobba vidare eller inte. Rullstolsbundenhet kanske inte påverkar en kontorsanställd alls i arbetet men ger ändå en stor ersättning för att den påverkar livet i övrigt.

Ekonomisk invaliditet hade istället fokuserat på hur skadan inverkar på arbetsförmåga och här sätts ofta samband med försäkringskassans bedömning för sjukskrivning eller egentligen mer korrekt deras bedömning på nedsatt arbetsförmåga.
 
  • Gilla
Fixartanten
  • Laddar…
Tack Lolle för all input!

Jag satsar på en stor drake och går på en prisnivå/ersättningsnivå jag kan acceptera. Det blir nog, som vanligt, ett känslomässigt beslut...
 
Känslomässiga beslut är inte att förakta :)

Men hörni det här är ingen one man show. Andra får mer än gärna ge sin åsikt och deras perspektiv? Jag sitter definitivt inte på några sanningar utan som med det mesta så blir det en fråga om smak/tycke och prioriteringar.

Det var inte riktigt min mening att göra den här tråden till min egen fråga/svara tråd ;)
 
Lolle skrev:
Men hörni det här är ingen one man show.
Problemet är att du kommer få leta med ljus och lykta efter någon som är insatt.

Försäkringsbranschen är precis som pensionsbranschen alldeles för komplex för att någon ska orka sätta sig in i allt (eller ens något). De flesta (inbillar jag mig) har något försäkringspaket de fått via facket (precis som jag) och hoppas att det ska räcka.

Att kartlägga villkor, premier och rabatter är omöjligt om man inte har det som heltidstjänst. *host* *host* ;)
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Problemet är att du kommer få leta med ljus och lykta efter någon som är insatt.

Försäkringsbranschen är precis som pensionsbranschen alldeles för komplex för att någon ska orka sätta sig in i allt (eller ens något). De flesta (inbillar jag mig) har något försäkringspaket de fått via facket (precis som jag) och hoppas att det ska räcka.

Att kartlägga villkor, premier och rabatter är omöjligt om man inte har det som heltidstjänst. *host* *host* ;)
Det där tror jag inte på. Det är få saker som är roligare än att sitta och läsa in sig på villkor för att värdera olika försäkringslösningar. Möjligtvis skulle det vara att sitta och beräkna skadegrader och utveckla nya villkor.

Skämt åsido så är jag medveten om din poäng, tänkte mer att folk kanske har en åsikt elller fundering. Jag är ingen expert som bara sitter med några rätta svar utan skriver ur mitt perspektiv och med min erfarenhet
 
Jag får erkänna att försäkringarna är det jag förstår mig allra minst på utav all privat- och företagsekonomisksa spörsmål jag har stött på.

Däremot är en sjukVÅRDsförsäkring bra att ha om man tränar mycket och har fyllt 40. Skadorna kommer som på ett löpande band. ;)
 
När vi fick barn så kom det hem en snäll tant från trygghansa och fick igenom alla våra försäkringar. Hon kunde förklara allt om gruppförsäkringarna genom facket. Jämförde hemförsäkringen men deras dito, bilförsäkringar. Ja allt. Självklart för att hon ville sälja till oss. Men sade själv att ena bilen och hemförsäkringen skulle vi ha kvar hos annat bolag då de inte kunde matcha det priset. Men jag tycker det var en bra genomgång och man fick reda på exakt vad den som blev kvar om någon av oss dog o.s.v. Tror de flesta bolag kan ge dig en sådan genomgång utan köptvång.
 
Hej!
Jag jobbar med försäkringar, som assistent åt en förmedlare. Vi jobbar med de flesta av de större bolagen, både inom sak- och livförsäkringar.
När jag valde olycksfallsförsäkring så valde jag att teckna den i Euro Accident för att de har ett vidare definition för vad som kan räknas som ett olycksfall. Vanligen ska det vara en ofrivillig, kroppslig, yttre, plötslig händelse. Men Euro Accident räknar även inre kroppsliga, plötsliga och ofrivilliga händelser som olycksfall. Min far som var fullt frisk och inte hade några hjärtproblem (eller andra problem som kan påverka hjärtat) fick plötsligt en hjärtinfarkt som EA ersatte.
Jag har tecknat min försäkring inom en upphandlad grupp och har därför en enhetspremie som gäller för personer mellan 16-70 år. Jag valde 30 bb som maximal ersättning och betalar 630 kr pr år. Jag tecknade den mot hälsodeklaration och passade på att lägga in en livförsäkring också när jag ändå fyllde i en hälsa. Totalt betalar jag ca 120 kr pr månad t EA i premier. Jag vet inte hur EA räknar när det kommer till invaliditet- jag vet att flertalet bolag gör så att de betalar ut 100 % invaliditetsersättning om man är tillräckligt nedsatt i funktion. Hos EA fyller man i en fullmakt som ger dem rätt att inhämta de journaler som krävs.

Jag litar inte på såna hemförsäljningsmänniskor som representerar ett visst bolag- minns en gång när jag efter ett sånt möte lade min tjänstepension i FOlksam och efter avslutning anställning då premieinbetalningarna upphörde, så sjunker värdet stadigt för varje år. Om ett par år är den inget värt, och jag får varken flytta den eller betala in till den. Det suger.

Överlag kan jag väl säga att jag inte har mycket till övers för spekulationsdelen inom livförsäkring, alltså där man placerar fonder etc. Men de personförsäkringar där bolagen faktiskt kan räkna på ett skaderesultat är lite ärligare och mer konkreta. Håller med tidigare talare i tråden som berättat om det vansinnigt dåliga livskydd som finns i fackliga försäkringar, som faktiskt inte ens täcker begravningskostnaden. Jag är ensamstående men det känns bra att veta att mina efterlevande, som idag är mina föräldrar, kommer att få ett rejält tillskott till sina resp. ekonomier om jag dör hastigt och olustigt.

Min exsambo hade en sk fortsättningsförsäkring, en barnolycksfall som hans föräldrar tecknat åt honom i Länsförsäkringar. Den var dyr, ca 1400kr årspremie år 2011 och maximala ersättningsbeloppet var satt till 10 BB.

Ett sista tips; när ni tecknar olycksfall- eller livförsäkringar, teckna då inte ett fast belopp (ex 1 mkr) utan ta i basbelopp. Om er skada eller dödsfall inträffar om 20 år så kanske 1 mkr inte är riktigt lika mycket pengar som det är idag. Basbeloppen följer inflationen.

Lycka till :)! och kom ihåg att det inte skadar att teckna mot personskador i flera bolag, man får nämligen ersättning från flera håll i motsats till hur det är för sakskador.
 
EA gör som de flesta gruppförsäkringsbolag och ersätter med 100 % av invaliditetsbeloppet vid skada enligt tabell över 80 %. Däremot ersätter de större traditionella bolagen skada över 50 % med 200 % av försäkringsbeloppet. Så redan detta är värt att beakta.

Sedan skall man kanske också vara medveten om att EA har fått en del kritik för sin skadereglering gällande medicinsk invaliditet och förkärleken för att utnyttja villkor som tex 8.4.3 i barnförsäkringen. Denna ger dem rätt vid en bedömd medicinsk invaliditet att inhämta en andra åsikt av oberoende läkare eller, och här kommer det finurliga, rätt till en bedömning av en läkare EA själva anvisat.
 
D09
Har livförsäkring genom swedbank/ Cardif. Betalar va 100kr månaden och det löser ut hela bolånet för 1,8milj så min sambo få en chans att bo kvar om hon vill.

Mitt betalskydd har jag genom cardif också ( sjuk/ arbetslöshet ) får ca 7000 i månaden skattefritt av dom om jag är sjukskriven mer än 100% i mer än en månad ( täcker bara 100% sjukskrivning, sen finns lite andra grejor i villkoren också ).

Bytte från IFs olycksfall till Folksam pga missnöje med en skadehantering. Om folksam är bättre vet jag inte men jag tog maxbeloppen på allt som fanns att kryssa i och det blev billigare.

Viktigast är tror jag oavsett var man har för livförsäkringar etc är att man tänker på att detär inte du själv som ska reda ut detta om du avlider utan det blir ett dödsbo alt närstående som i sorg ska rota i detta. Hemma har jag en pärm med alla viktiga papper som min sambo med lätthet ska kunna bläddra i, funderar på att skriva en lathund till den ha ha man ska inte räkna med att det kommer en försäkringsagent och knackar på dörren i stil med hollywoodfilmer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.