Nu när våren har kommit uppstår nya behov!
:)

Vilken sand ska jag ha till sandlådan och var hittar man det billigast i Stockholm/Nacka?


 
Kolla med Mark&Väg på Ingarö, de brukar ha bra koll och hyggliga priser.
Kolla också med Kentas Last och Schakt på Värmdö

Ska själv anlägga sandlåda framöver och funderar också över vilken typ av sand man ska ha. Vi har lite s.k putssand över från grundjobbet, den är väldigt finkornig och kan kanske vara ett alternativ. Sen finns ju den vanliga fingruset , har för mig att det heter 0 - 8 grus eller liknande. Då har du kornstorlekar upp till 8 mm. Den är förmodligen billigast.
 
Totte_S
Min granne som jobbar på en stenkross kallar det för mursand, alltså sån sand man blandar bruk av. Funkar kanon i sandlådan. Förhållandevis grov, inte som sammetslen sandstrandssand, den blir för hård vid regn, och tar lång tid på sig att torka.
(Har man sedan sandlådan på gräsmattan bukar barnen sköta dressningen av densamma ;)
 
Vi har mursand, den är superbra!
 
Teresian skrev:
När vi skulle beställa sand till barnens sandlåda, frågade levrantören om vi ville ha bra kaksand eller den sand som finns på sandstränderna.
Vi  valde kaksand, dock blev svaret att den sanden egentligen inte är tillåten enligt Eu- reglerna.... :-/
( Men vad bryr sig barn om det, de är nöjda med sin kaksand! ) :)
Skulle väl kunna tänka mig att den i så fall inte är tillåten på offentliga lekparker som samhället ansvarar för. Du kan nog lugnt hälla vilken sand du vill i din egen låda.......

Vissa badplatser har för smutsigt vatten och måste stänga men du får bada i precis hur smutsigt vatten du vill hemma i badkaret....
 
Transporten är dyr men sanden är billig. Billigast är det om man hämtar själv i grustaget med en släpkärra.
Runt 200kr för ett släp brukar dom ta. Man känner sig bra liten när jättehjullastaren tar lite i hörnet på skopan
för att fylla släpet så att det knäar. Ta med spade för att sprida ut sanden på flaket.
Har själv köpt sandlådesand 0-3 men det är samma som putssand 0-3.
 
Nacka skrev:
Nu när våren har kommit uppstår nya behov!
:)

Vilken sand ska jag ha till sandlådan och var hittar man det billigast i Stockholm/Nacka?
Vi köpte nåt som kallades lek-sand på ett grustag i Tullinge (tror jag det var)
Vi hyrde ett släp och så lassade de på sanden. Supersmidigt och inte speciellt dyrt. Det är sån sand som finns i sandlådor på daghem etc.

Mvh
Kicki
 
Vad har ni betalat för sanden?
(per kg?)
 
Efter som jag själv letade svar förut kan jag nu uppdatera nuläget.
Jag beställde 2,5 kubik (fick drygt 4 ton) tippat på tomten, putssand 0-4. Det kostar inkl. frakt och moms strax under 1200:-
Detta gäller en ganska korttransport till Mölnlycke från Härryda kross
 
100 för vanligt släp och200 kr för boggisläp betalade jag. Lastat och klart
 
Bra trådlyft, 9 år, rekord? :)
 
MMR skrev:
Bra trådlyft, 9 år, rekord? :)
:D :D :D

Måste vara skönt för Nacka att äntligen få veta att sanden kostar 30 öre per kilo.

Undrar hur stora hans/hennes barn är nu.
Bor de fortfarande hemma tro?
Och undrar om de fick någon sandlåda :confused:
 
KnockOnWood skrev:
:D :D :D

Måste vara skönt för Nacka att äntligen få veta att sanden kostar 30 öre per kilo.

Undrar hur stora hans/hennes barn är nu.
Bor de fortfarande hemma tro?
Och undrar om de fick någon sandlåda :confused:
Tänkte inte på att tråden va så gamla, men när jag själv sökte svar hamnade jag i denna tråd. Så tänkte att det va smart att svara nu när jag vet. Får som sagt hoppas att Nacka redan fått svar, men det kanske är fel som undrar :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.