Jag funderar hit och dit hur jag ska bygga en fristående vedeldad bastu med relax, totalt 15m3 våningsyta. 3x5m. Då bastuspisen ska vara mot en icke brännbar vägg funderar jag då om jag ska mura hela bastu delen i leca + Sauna-satu och relaxen i vanliga reglar + isolering. Frågan är då, håller väggen för att bära taket om jag murar med 10cm tjocka leca block? Taket blir betongpannor med 27 graders lutning. Relax delen byggs antagligen med 15cm träreglar + isolering på vanligt vis.

Jag gissar att lecan håller men behöver få bekräftat av någon som vet. :)
 
Utan att kunna se alla mått är det svårt att avgöra.
Men det är mkt troligt att det inte är tillåtet med 10 cm leca om väggen ska vara bärande.
Jag har inte räknat på det, men man kan jämföra med att ½-stens (dvs 12 cm) tegelmur normalt inte kan bära ngn last.
Detta beror framför allt på slankhetstalet, dvs risken för knäckning.
 
Jag byggde min bastu i trä på vanligt sätt, därefter lade jag ut en platta av leca och murade upp en lekavägg (eller egentligen 2 eftersom kaminen står i ett hörn) med 3 cm luftspalt mellan lecaväggen och täväggen. Det blir rätt snyggt och dessutom brandsäkert. Ytterligare en fördel med lecavägg är att man kan blöta den och får en rätt utdragen ånggenerering från den. Plattan på golvet är inte murad utan bara utlagd och därför satte jag en mineritskiva ovanpå för att förhindra glödnedfall i springorna. IMG_6130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att lösningen med en lecavägg för sig ser trygg och säker ut. Jag har också sett andra lösningar där man har använt rostfri plåt. Eldfast tegel är en annan sker och snygg variant. Jag jobbar ju som proffesionell arkitekt sar/msa men har tyvärr aldrig ritat någon vedeldad bastu. I Finland har jag badat bastu i vedeldad bastu och där använde man täljsten.
 
Jag var först inne på lösningen med lecaväggar runt spisen och vanliga reglar utanför men då det är så liten yta ändå så måste jag försöka få till en lösning som sparar så mycket utrymme som möjligt. Jag frågade lite på bygghandlaren och de sa att 125mm leca funkar. En byggingenjör borde nog tillfrågas också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.