Håller på och lägger in ny el och data-kablage i en gammal kåk. Har hittills ställt cirkeln på 13mm och sågat kanaler för att peta in vp-rör, ska sätta ny gips på detta sen. Cirkeln funkar ju men det dammar ganska bra, har ni ngt bättre tips? Är inte främmande för en hårdvaruinvestering :p
 
En sänksåg med tillhörande skena och uppkopplad dammsugare?

Sågar man gips så offrar man sin klinga som minium, plus att dammet lär gå ganska hårt åt lager och funktion i övrigt. Men Jula har en billig variant av sänksåg. http://www.jula.se/sanksag-1-2kw-o165-mm-020186
 
Jag spårade för kablar i en lättbetongvägg och körde med ett multiverktyg för själva "skårningen", sen hammare och stämjärn för att knacka ur bitarna.
Om du letar efter anledning att köpa så är det ett alternativ gott som något... :)
 
Känns som att sänksågen går 100ggr fortare än med multiverktyget, åtminstone om det är lite längre sträckor det handlar om. Med dammsugare kopplat till sänksågen så blir det nästan helt dammfritt, kan inte jämföras med en cirkelsåg.

Däremot skulle jag aldrig offra min sänksåg på att köra i gips då det som ovan nämnts sliter hårt på grejerna med den typen av damm.
 
Nu har jag aldrig gjort detta själv men jag antar att du ska dra horisontellt över en vägg. Borde det då inte vara enklare att såga upp gipset med en större hålsåg mitt över reglarna, hacka ut en bit av regeln så att kanalisationen ryms i den och sedan dra flexslang från hål till hål bakom gipset.

Om du fäster en pinne eller liknande i slangen så borde du väl kunna använda den för att pressa igenom slangen mellan gips och isoleringen? En bit av ett rensband kanske skulle fungera också.

När du är klar så kan du skruva tillbaks de utsågade gipsskivorna i reglarna med några vanliga gipsskruvar och därefter spackla över skadan. Då behöver du inte ens sätta nytt gips om du inte vill.
 
Den här kommer ju upp emellanåt, jag har dock inte provat den själv. Jag kan inte hitta tråden där det pratades mer om den men senast var nog här:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...-om-verktyg-till-bra-pris-20.html#post1723148

Jag har något svagt minne av att någon någonstans påstått att det inte blir farligt med dammet om man kör med dammsugaren tillkopplad men det kanske gällde något annat.

Nu hittade jag tråden jag tänkte på, det verkar gälla ungefär samma användningsområde:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/145731-hjalp-info-om-sag.html
 
jac skrev:
Jag har något svagt minne av att någon någonstans påstått att det inte blir farligt med dammet om man kör med dammsugaren tillkopplad men det kanske gällde något annat.
Det beror nog väldigt mycket på vilken typ av dammsugare man använder. Efterfiltreringen av luften "vanliga" dammsugare klarar inte de minsta partiklarna som passerar genom dammsugaren och ut i luften igen.
 
Jag kör Julas billiga som omtalades i den ena tråden. Med grovdammsugare. Dammar knappt alls. Går som sagt bara 12 mm djupt, men det blir finfint att bara peta loss eller skära det sista med kniven.
 
OK jag testar nog den här julasågen, den hade ju diamantklinga också om man vill ge sig på att spåra i betongväggen.

En sänksåg ser ju också vettigt ut men lite klumpigt att pressa den + skena på väggen? Kan man köra diamatklinga och spåra i betong med sänksågen? Förstår att det inte är att rekommendera pga slitaget men annars? Har kört diamant på cirkel för att spåra i betong och fy hel¤%&e vad det dammade! Kåpan på sänken borde motverka detta en hel del
 
jan_banan skrev:
OK jag testar nog den här julasågen, den hade ju diamantklinga också om man vill ge sig på att spåra i betongväggen.

En sänksåg ser ju också vettigt ut men lite klumpigt att pressa den + skena på väggen? Kan man köra diamatklinga och spåra i betong med sänksågen? Förstår att det inte är att rekommendera pga slitaget men annars? Har kört diamant på cirkel för att spåra i betong och fy hel¤%&e vad det dammade! Kåpan på sänken borde motverka detta en hel del
Man kan även köra sänksågen utan skenan. Den är ett hjälpmedel för att såga rakt, men det känns inte som att kraven är så stora på det i just denna tillämpningen.
Man kan sätta i en diamantklinga och köra med om man hittar en som passar. Vill mina att ser var någon på forumet för ett bra tag sedan som körde den setupen på granitskivor. Borde fungera i betong också. Det kommer som sagt både damma och slita ordentligt på sågen, men går gör det.
 
End skrev:
Är det denna tråd du tänker på?

[länk]
Den var för all del intressant, men där var det en vanlig sågklinga som användes. Har läst om någon som körde med diamant också. Men det är ju inte omöjligt att det var någon annanstans än på BH. Ska se om jag hittar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.