Hur har ni dolt era spotlights så de inte syns. Vi är inte helt överens. Jag vill borra hål i skåpen och min man vill sätta dem med kablarna utanpå. Idéer? Bilder?
Spotlightsen är trettio från Ikea
 
T
Nej, inga kablar utanpå, hemskt fult.
 
Borra genom alla skåp då alltså mellan sidorna och in i botten på överskåpet? Svårt att ställa grejer i skåpet eller är det en vanesak? Idéer?
 
mmonika77 skrev:
Borra genom alla skåp då alltså mellan sidorna och in i botten på överskåpet? Svårt att ställa grejer i skåpet eller är det en vanesak? Idéer?

undra om du menar dem vi har ja minns ej namnet nu. Man sätter dem utanpå.
Vi ska borra in i skåpet och har satt uttag i skåpet. Sen ska vi sätta ett extra hyllplan ovanpå sladden så man får ett hyllplan så man kan ställa grejer ordentligt. ska sätta nåt på framkanten så man ej ser sladden då. tycker ej det gör nåt om understa planet är lite tjockare.
 
Det får bli fult inuti huvudsaken är att det inte syns utanpå... ska nu gå till min man och tala om klart och tydligt att du har fel jag har rätt. Jag menar vi har tom köpt en powerport för att dölja elen hur snyggt skulle det bli om kablarna till spotten syns.... önska mig lycka till!
 
En lösning är en extraskiva på undersidan av skåpet. Hide-a-lite har t ex spottar som kräver mycket litet inbyggnadsdjup (de har 20 w som bara kräver några mm luftspalt och 10 w som inte kräver luftspalt alls).

En annan är att köra undermonterat med sladdar och allt, och sätta en sarg som döljer sladdarna. Dock är det inte en bra lösning om spottarna kolliderar med innehållet i skåpet, dvs hindrar er från att ställa grejer på nedersta hyllplanet.

 
Hej!

Jag har sett kök där spottarna har legat utanpå (jag tror att de är av typen du menar, ca 2 cm höga puckar). Sen har man fräst ett spår rakt bakåt till väggen i vilket man har stoppat in sladden och sedan täck det hela med en liten tunn plastlist som man klämmer in i spåret. Såg helt okej ut eftersom listen var i höjd med skåpets botten, men om man böjer sig ner och spanar så syns det förstås. Själva spottarna stack alltså ut, men det tycker jag (personligen) mest är fint.

/Elin

Edit: Man kanske kan göra samma manöver inuti; fräsa spåret i botten på nedersta skivan och täcka där med en list. Blir iaf inte lika trassligt som att ha lösa sladdar.
 
Hejsan mmonika77

Jag gjorde så här. Fräste in kablarna till min "puckar" i undersidan på skåpen. Monterade därefter en täcksida som både döljer kablarna och ger undersidan på skåpen ett snyggare och renare utseende. Dessutom blir det ingen påverkan inne i skåpen. Kolla bara så att spotarna är gjorda för sådant montage, då de annars kan bli överhettade.

MiHjo

 
  • puckar.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MiHjo skrev:
Hejsan mmonika77

Jag gjorde så här. Fräste in kablarna till min "puckar" i undersidan på skåpen. Monterade därefter en täcksida som både döljer kablarna och ger undersidan på skåpen ett snyggare och renare utseende. Dessutom blir det ingen påverkan inne i skåpen. Kolla bara så att spotarna är gjorda för sådant montage, då de annars kan bli överhettade.

MiHjo

MiHjo
Var har du köpt dina spottar?
Köket ser jättefint ut kan du inte visa en bild på hela?
 
Nallis, tack för komplimangen. Fler bilder finns i tråden "bilder på kök".

Spottarna är köpta hos en elgrossist, vanligt märke, kommer dock inte ihåg vilket. Puckarna är tillbehör för utanpåliggande montering, köpta på samma ställe.

MiHjo
 
Lite ot:

Är det helt ute att ha en list framtill på överskåpen?
Då är det ju kalaslätt att låta belysingen"gömma" sig därunder, dessutom riskerar man inte bli bländad om man har spottarna lite felriktade...
 
T
Jimmy_Andersson skrev:
Lite ot:

Är det helt ute att ha en list framtill på överskåpen?
Då är det ju kalaslätt att låta belysingen"gömma" sig därunder, dessutom riskerar man inte bli bländad om man har spottarna lite felriktade...
Tycker personligen att en "list" är helt ute och dessutom grymt fult!
 
johan77 skrev:
En lösning är en extraskiva på undersidan av skåpet. Hide-a-lite har t ex spottar som kräver mycket litet inbyggnadsdjup (de har 20 w som bara kräver några mm luftspalt och 10 w som inte kräver luftspalt alls).

En annan är att köra undermonterat med sladdar och allt, och sätta en sarg som döljer sladdarna. Dock är det inte en bra lösning om spottarna kolliderar med innehållet i skåpet, dvs hindrar er från att ställa grejer på nedersta hyllplanet.

Jag har monterat hide-a-lites 10w spottar under våra väggskåp. En täcksida (14mm) monterad under skåpen med spoten monterad i och ett spår fräst för kabeln på översidan. En trafo med touch-dimmer från samma firma och en liten metallknopp som man rör vid för att tända/släcka/dimma belysningen som sitter längst till vänster under nedre raden skåp. Blev väldigt diskret och stilrent, inte nåt som syns inuti skåpen och bara lite under

Syns lite på bild här:
http://www.datorkungen.se/boklok/slides/061001-1.html
Kan fixa lite bättre närbilder om intresse finns.
 
Hej,

precis din lösning skulle vi vilja göra i vårt kök - så snyggt!Vi har köpt täcksidor Abstrakt vit från IKEA. Fräste du själv ut hålen för spotarna? Hur lade du kabeln, inuti skåpet?

Ungefär hur mycket kostade det?
Önskar detaljbilder på både spotar, inbyggnad och trafo.

Snyggt kök!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.