L
Tänkte måla om ena gaveln på huset och byta vindskivor. Hade innan jag mätte funderat på att köpa mig en 3x8 m ställning på ställning.se men nu inser jag ju att den inte räcker till. Det är brutet tak ca 7,5 m till brytningen. Nån som har några tips? Man kan väl inte stå på en stege sista biten? Känns livsfarligt...
 
Enklast och snabbast är att hyra en ställning en långhelg, så är du klar sedan.

Vill du ta mer tid på dig och inte stressa bygger du en egen av rejält virke. Jag har jobbat på allt från stegar (inte att rekommendera) till stabila stålställningar. Har man bara sunt förnuft med sig, så funkar det.

Annars kan också bygga typ såhär:
15336736_26261652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Jo visst hade det bara handlat om att byta vindskivor hade jag hållt med. Nu hade jag tänkt fixa med fönster, fönsterbleck, måla om, skrapa osv. Så hade vart gött o slippa stressen som att hyra innebär.
 
Då åker du på brädgården och skaffar virke, minst 45x90 till stolpar och 2 x 45x195 per våningsplan att stå på. Kryssslå stabila stöd och fäst gärna ställningen i byggnaden. Slå några skyddsräcken.
 
Skruva samman konstruktionen så är det enklare att riva/flytta.
 
L
Vete katten om jag vågar mig på att bygga själv. Säkert ett bra alternativ iofs. Några andra förslag?
 
Köp på blocket, använd, sälj till ungefär samma pris.

Eller köp en 10m ställning på ställning.se.
Dyrare, ja, men säkert bättre andrahandsvärde också.
 
Redigerat:
dijonken skrev:
Jo visst hade det bara handlat om att byta vindskivor hade jag hållt med. Nu hade jag tänkt fixa med fönster, fönsterbleck, måla om, skrapa osv. Så hade vart gött o slippa stressen som att hyra innebär.
Eller så är det bra med lite stress, så att det inte tar för lång tid :cool: har man ställning på hyra så snabbar man på lite.
 
Jag har sett en som byggde upp en ställning på ena gaveln med tompallar! Tar ett tag att samla på sig tillräckligt antal och säkert ett ordentligt träningspass, för att få upp dem.
 
L
Jag har tre, räcker det? :) Lutar mot att hyra. Har inte sett nånstans om ställningar högre än 8 meter... Är huset så jävla högt?! Funkar det med stege sista metern? Typ en meters stege kanske man vågar ställa högst upp för att nå att spika fast vindskivor?
 
Du kan alltid hyra en skylift ett dygn och fixa det som är högst upp. Sen använda en ställning till att måla resten och fixa fönster mm.
 
Själv ska jag måla, sätta dit nockventiler och sätta upp en antenn. Tänkte hyra en skylift en helg för det jobbet.
Men kanske ställning är bättre om man ska byta vindskivor... Jag hade isf byggt en egen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.