Jag har en elak berghäll under huset som måste sågas upp för att göra plats för en fungerande dränering. Det som måste göras är en cirka 4 m lång ränna som är 2-3 dm som djupast.

Min fråga är hur jag gör detta på bästa sätt? Första tanken var att hyra Cramos största motorkap och använda den. När jag ringde till Cramo så visade det sig dock att klingan till dessa är rätt dyr. De ville ha 600 kronor per mm förbrukad diamantklinga, vilket borde innebära en klar risk att kostnaderna rusar i höjden på ett okontrollerat sätt.

Ett alternativ är att köpa en stor och billig vinkelslip, Jula säljer en med 230 mm klinga för drygt 600 kronor, och tillhörande diamantklingor. Att äga själv är ju alltid att föredra, särskilt om det blir billigare, men jag är osäker på om en vanlig vinkelslip duger för jobbet.

Själv har jag absolut ingen erfarenhet av att såga i berg så alla råd tas tacksamt emot. Är det alls rimligt att göra detta arbete på egen hand? Kan man förvänta sig att såga hela rännan på en helg med Cramos motorkap? Kan man spara arbete genom att använda vinkelslipen som kommer åt bättre nere i rännan (oavsett maskin kommer man ju behöva såga i omgångar för att komma ned 3 dm)?
 
HakanS skrev:
Finns en annan tråd om detta.
[länk]
Jag läste den men tyckte inte den sa så mycket om vinkelslipar. Just nu lutar jag åt att försöka göra detta utan motorkap men med vinkelslip. Skulle vilja höra om någon annan tror att det är möjligt eller om det bara är dumt.
 
När jag skulle få dit brunnen till min dränering låg en sten i vägen. Skulle ned ca 10cm i den, körde med vinkelslip och diamantklingor från jula. Gjorde ett "schackmönster" så gott det gick och hackade med järnspett. Visst tar det en stund med det gick, tror jag höll på 2-3 timmar.
När jag gjorde detta så var det nere i ett lite mer än en meter djupt hål på ~60cm i diameter (vanlig gårdsbrunn eller vad de kallas)
 
Funkar ganska bra med vinkelslip och diamantklinga...har kört just någon Jula-variant i ganska mycket berg och det biter ganska bra...men det är ganska mycket jobb eftersom man bara kommer ner 6-7 centimeter åt gången.
Har du gott om tid och tålamod funkar det, annars skulle jag betala för ökad hastighet
 
För 600kr får du ett gäng diamantklingor från jula att slita ut. :)
 
Med en motorkap med 400-klinga så fixar du det på en dag, jag skulle spårat med ca 5cm mellanrum om det är 2dm djupt, tätare om det är grundare och om du inte har en vettig bilmaskin. dock är klingan som sagt dyr, hemma hade jag valt en 180 el 230-kap av billig kinamodell med billiga klingor som tippsats om.
 
På er verkar det ju som att vinkelslip visst skulle kunna funka. Så det blir väl ett besök på Jula senare i veckan och därefter en hel del arbete. Jag får rapportera framgångarna (eller misslyckandena) längre fram.
 
Jag har testat vinkelslipen, snigeldynamiten och 1800-talsvarianten, dvs slägga och svett. Den sista är snabbast!

För två somrar sedan grävde jag ur ca 55 m2 stengrund som var mer eller mindre full med sten, några i m3 storlek. För att få ut dess för hand behövdes de spräckas och jag provade det mesta. Slutsatserna var att snabbast och smidigast var att ta en ordentlig borrhammare, borra strategiska hål (som styr hur det ska spricka), gärna minst 20 mm och sedan göra några ytliga (80-100 mm djupa kanske) fickor i vilka man kan placera ett par stålkilar. Sedan är det bara fram med stora släggan och dunka på. Denna metod kan med fördel kombineras med vinkelslipen. Det största problemet med vinkelslipmetoden är dock att du kommer så grunt ned. Och när du ska ta om, dvs du har tagit bort 60 mm berg, då kan du inte lägga vinkelslipen i samma skåra, utan att den tar i berget.

Spåra lite enkelt med slipen, men lägg tiden på borrhammaren och släggan, i mitt tycke.
 
norrbottenstorpet skrev:
Jag har testat vinkelslipen, snigeldynamiten och 1800-talsvarianten, dvs slägga och svett. Den sista är snabbast!
Fast det är väl ganska stor skillnad på att spräcka block och att gräva sig ned i rent berg. Inte för att jag prövat någotdera men blocken kan man ju liksom trycka isär men kilar eller vad som så snart man borrat ett hål. I en berghäll måste man först skapa ett hålrum dit man kan trycka stenen, dvs såga spår. Tänker jag i alla fall.
 
Ingen som föreslagit makning?
(Appropå gamla metoder.)
 
Inte föreslagit makning men väl testat. Det kräver intensiv eldning som uppnår hög temperatur för att fungera som metod och tar därmed timmar i anspråk, men utövaren blir kanske mindre svettig.

Herr Anders, ja det är stor skillnad. De tryckkrafter som kilarna skapar måste kunna få skapa en rörelse i berget och därför måste de borrhål man skapar också vinklas så att trycket har en "fri sida" att spränga loss berget mot. Annars blir det i stort sett omöjligt att spräcka berget (för hand i alla fall). Ett flackt V måste skapas av borrhålen.
 
  • Gilla
brt666
  • Laddar…
Angående makning....både jag och grannen provade det först...man får ha en otrolig massa tid, och det är inte något precisionsarbete...berget spricker lite som det känner för.
Däremot är det en utmärkt metod för att få loss lagom stora flak att använda som trampstenar i trädgården:-D
 
Inte makning under huset väl? ;)
 
Jag hyrde cramos stora kap förra året, hette någonting cut-n-break någonting bla bla. Den hade ett sågdjup på 400 millimeter lite drygt och jag sågade dels av en gammal betongplatta som kanske var 25 cm tjock, en sträcka på ca 2,5-3 meter plus lite annat smått och gott. Det var ömsom betong och ömsom sten. Har för mig jag lade ut runt 1500 för en helg, inkl slitage av skivorna. Kan kolla mer exakt till efter helgen om du villl?
Nu ska ju du iofs såga bara sten, längre sträcka och dessutom minst två snitt, förmodligen fler? (Vet inte hur brett dike du behöver...) Det betyder ju att det blir mer pengar för dig. Har inte provat någon av de andra föreslagna metoderna men tyckte det gick smidigt att använda kapen i alla fall. Har du kört motorsåg kan du köra kap! (y)

Vet du vad det är för bergart så kan du ju fråga Cramo om slitaget på klingan för den arten. Min erfarenhet är att de är kunninga och hjälpsamma med såna frågor. (y)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.