Ska göra en vägg och det verkar inte vara helt lätt då jag har snedtak.

Lägger en bräda på golvet och spikar fast.
Spikar fast nästa på väggen enligt länken.
Nästa bräda som ska spikas i taket då??
Den blir ju sned med tanke på att innertaket är 18 grader lutning på!
Ska man "schimsa" den rak och sedan spika fast den?

http://www.ladda-upp.se/bilder/mkkaofpjacvfes/
 
Enklaste lösningen är väl att börja med att fästa den liggande regeln i de stående reglarna i båda ändar och du lägger då regeln horisontellt, alltså inte i samma vinkel som taket. Sen drar du skruv snett genom regeln så de går genom regelns bakkant och upp i taket i 90 graders vinkel. Du slipper då "problemet" med att en vinklad regel blir bredare än de andra reglarna. Så hade jag gjort...
 
Med en sänksåg hade du kunnat klyvgera den överliggande regeln som du fäster mot taket.
 
Jag löste just detta problem genom att själv klyva fram de reglar som ska sitta mot taket.
Jag har 45x70mm som stående regelverk, så jag tog 45x95 och ställde klyvsågen på 25º (i ditt fall 18) och två sågningar senare hade jag reglar som passade perfekt.
 
När jag tänker efter så blir det mycket enklare om man sätter regeln som ska sitta i taket först, för annars kan det bli trixigt att få till rätt djup på 18gradersgerningen.
 
Ta en väggregel och kapa i rätt vinkel i kap och gersågen så har du en mall med rätt mått för att ställa in klyvsågen sen.
 
Undrar om inte ToRy´s variant i första inlägget är enklast?!

Jag kan börja med att sätta regeln som ska vara i taket i takets vinkel helt enkelt.
Sedan sätter jag regeln mot väggen.
Därefter regeln på golvet.
Och sist den fristående regeln där väggen ska sluta(väggen ska bara vara 3 meter ut från vden stora väggen på bilden)
Sedan skruvar jag dom stående reglarna mot den sneda takbrädan helt enkelt.

Kommer det att fungera??
 
Det kommer det att göra men takregeln kommer då bli bredare än de andra reglarna iom att den är vriden. Kanske inte spelar så stor roll om ojämnheten hamnar på insidan, alltså in mot befintlig vägg?
Metoden jag skrev om i andra inlägget gör att du slipper snedsåga något alls, bara raka skarvar, inga ojämna ytor eller "bredare" reglar, bara såga och skruva. :) Poängen med det var alltså att reglen som fästs i taket INTE fästs dikt an taket, i dess vinkel, utan i samma vinkel som golvregeln. De stående reglarna i mitten kommer då inte behöva snedsågas.
 
Redigerat:
  • Gilla
ayye
  • Laddar…
Aha, är lite trög så här på morgonen :)

Menar du så här!
http://www.ladda-upp.se/bilder/oqqixkqnhoewh/

Undrar om jag inte ska börja med golvregeln då och sedan väggregeln.
Därefter den fristående regeln för väggens gavel som jag spikar fast i golvregeln.
Sist spikar jag fast takregeln enligt bilden i dom två stående reglarna alternativt skruvar fast den med 90 graders vinklar....
Tjoho :)
 
There you go!!! (y)

Jag hade dragit i två långa skruv - kanske 80 mm - i lagom vinkel underifrån takregeln upp i väggregeln och så likadant i takregelns andra ände. Förborra gärna då du är i ändträet för både tak- och väggregeln. Kommer sitta som berget! :)
 
Redigerat:
Offtopic

ToRy skrev:
Senast redigerad av ToRy idag 09:39 Anledning: Fan, jag kan inte skriva regeln, det blir alltid reglen! Why, oh whyyyyyy!!!!!!​
Du har kanske småländskt blod? reglen, cycklen, nycklen....
 
Joco_ skrev:
Offtopic

Du har kanske småländskt blod? reglen, cycklen, nycklen....
Ännu mer off topic...
Nej fan, farsan är från Majorna och morsan från Bergum.! Ser mig som Göteborgare! :) Tangentbordet kan ju vara från Ljungby i och för sig... :D
 
Annars kan du använda stålskena avsedd för montage mot snedtak.
 
  • Gilla
KatrinG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.