Funderar på en pump för att lätt kunna få undan vatten ut grävda hål och div baljor som blir stående. El drivet känns överkurs då det bara att tillfälliga ställen och bara ibland det behövs. Men då det ofta lätt handlar om sandigt jordig vatten bör den vara tålig för stora partiklar. Tittat lite på membranpumpar för länspumpning av båtar vilket verkar vara tåliga men onödigt små då jag kan ha plats för längre hävarm och därmed bättre effekt utan att ta ut mig helt (man är ju lat). Är detta rätt väg att gå och finns det större membranpumpar för hand/fot att få tag på?
 
Hej,

Har använt membrampump till diverse båtar i många år, och de är smidiga. Så länge som hävarmens platta sitter fast någonstans. I båten brukar den sitta fastskruvad någonstans. De är ofta jättejobbiga att ha i handen om man säger så. Då får man ingen kraft.
Vad tror du om att köpa en enklare eldriven pump, kanske någon som man normalt har för akvarier (är akvariefantast själv :)). Om du inte vill få in partiklar så kan du trä en dam-socka över den. Så gör jag ofta när jag tömmer akvarier och inte vill ha med sand och partiklar upp. Fungerar kalas.
 
Tanken att köra handkraft och inte el är att minimera skade risken och hålla det enkelt utan långa sladdar. Räcker med slang som ska med. Tanken va att montera den på en platta man stå på eller nått så den är still.
 
Ja, det borde fungera bra, en normal membrampump, i den storlek jag använt till våra småbåtar tar ju inte så mycket vatten / tag. Men har man bara bra stöd eller vad man ska kalla det, så är arbetet ganska lätt. Problemet att hävarmen är kort håller jag med om, pumparna är byggda för att vara korta. Tror man kan byta ut armen mot en längre ganska lätt.
Går du upp i storlek så blir arbetet avsevärt mycket jobbigare, och det blir svårare att få tag på en pump. Gissar även på att den blir mycket dyrare i och med att den inte är så vanlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.