Håller på att montera in Ballingslöv kök och skall alltså ha en diskmaskin mellan 2 stommar. Stommarna är 59,8cm (inte 60,0) så jag undrar - skall mellanrummet för diskmaskinen vara 59,8 eller 60,0 (om man tar 60,0 så stämmer väl inte överskåpen? :eek:
 
Redigerat:
En vitvara brukar vara 595mm bred. Jag monterar stommarna med 600mm mellanrum. Att det diffar 2 mm mot överskåpen kommer aldrig att synas.
 
Är det möjligt kan du tillfälligt sätta in en modul och skruva fast hela raden i väggen. Sen tar du bort modulen där diskmaskinen skall stå och du får ett "hål" med rätt mått.
 
Gabbe1 skrev:
Är det möjligt kan du tillfälligt sätta in en modul och skruva fast hela raden i väggen. Sen tar du bort modulen där diskmaskinen skall stå och du får ett "hål" med rätt mått.
jo men då bör ju hålet bli 59,8?
 
För en del år sedan monterade jag ett ballingslöv kök upptäckte då samma sak som TS att bänkskåpen var 598mm. Problemet den gången var att överskåpen var 600mm och köket var några skåp långt vilket gjorde att de diffade på 14mm. Det blev problem på slutet så att säga....ballingslöv tyckte jag skulle lösa det med lite pappbitar mellan varje bänkskåp!
 
Ja, och där passar en diskmaskin utmärkt.
 
verktygsgurun skrev:
För en del år sedan monterade jag ett ballingslöv kök upptäckte då samma sak som TS att bänkskåpen var 598mm. Problemet den gången var att överskåpen var 600mm och köket var några skåp långt vilket gjorde att de diffade på 14mm. Det blev problem på slutet så att säga....ballingslöv tyckte jag skulle lösa det med lite pappbitar mellan varje bänkskåp!
VAD är det för tomtar att komma med ett sådant tips... herrejisses...
Är det inte bättre de lär sig tillverka stommar som håller måtten ????
Tillverkar man bänkskåp som är 2mm mindre får de ju tillverka väggskåp som också är 2mm mindre.
Eller hellre se till att hålla de rätta måtten. Hhmm...

En stomme som normalt är 600 har en front som är 4mm mindre, således 596mm.

Är deras stommar bara 598 borde fronterna vara 594mm.

Oavsett får du bara synliga problem om du har en lång uppställning med skåp som verktygsgurun skrev.
Annars blir det inte så synbart.
 
Mikael_L
Så -spot-on-topic- ska alltså hålet för DM egentligen vara exakt 600mm?

Har jag fattat rätt då?

Själv gjorde jag iaf mellanrummet för DM och spis exakt 600mm, när jag skruvade ihop köket.
 
Mikael_L skrev:
Så -spot-on-topic- ska alltså hålet för DM egentligen vara exakt 600mm?

Har jag fattat rätt då?

Själv gjorde jag iaf mellanrummet för DM och spis exakt 600mm, när jag skruvade ihop köket.
Ja det skall vara 600mm.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.