Problemet med lösvirkesbygge är att det skall helst byggas inomhus om man skall få det friskt och bra, En syll som nedfuktats får mögelangrepp på 2 dygn. Till tidigare synpunkter om kupor och krångliga detaljer kan jag tllföra all besvär och kostnader med alla stuprör, svep och kopplingar som skall till.
 
M
Fabrikör Stava skrev:
micke64, gick in på lösvirkessidan och hittade dig där igen. Du har tydligen ett bygge på gång och med en väggkonstruktion som jag gillade. Har du börjat än? tar du hjälp av konstruktör? har du haft arkitekthjälp?
Vi har inte börjat ännu. Vi kommer inte igång förrän nästa år. Förmodligen kommer vi inte ha "expert"-hjälp mer än el och markarbeten (grävare, vatten-brunn, avlopp).
 
M
seniorkonsult skrev:
Problemet med lösvirkesbygge är att det skall helst byggas inomhus om man skall få det friskt och bra, En syll som nedfuktats får mögelangrepp på 2 dygn. Till tidigare synpunkter om kupor och krångliga detaljer kan jag tllföra all besvär och kostnader med alla stuprör, svep och kopplingar som skall till.
Vilken fuktighet pratar vi om? Jag har haft många blöta bräder utan att de möglat.. men visst har du rätt, skydd mot regn är viktigt, liksom att torka ur huset innan försegling.

Stuprören är väl inte en stor grej i sammanhanget? De måste du ju ha oavsett vem som ritar huset?
 
Olika byggtekniker har olika fördelar om man ska köra prefab eller platsbyggt. Även om ytterväggsektioner byggs i fabrik återstår mycket arbete på plats (undantag för Älvsbyhus som bygger moduler som går mycket snabbare men då är vi långt ifrån arkitektritat) så skillnaden rent tekniskt ser inte jag som så jättestort. Fördelen med att vända sig till en typhustillverkare med lite volym är att de är vana att hantera kundönskemål och har färdiga paket. Bygger man lösvirke så får man göra mer själv vilket vissa uppskattar medan andra är rädda för. Jag har erfarenheter från riktigt inredningsintresserade kunder som blir matta av alla val de tvingas göra (och därför frågade mig om råd i en större utsträckning än de nog själva trott från början) när allting ska bestämmas i ett hus.

Bygga platsbyggt med byggfirma innerbär att du måste bestämma kökstillverkare, köksluckor och färg, köksblandare, bänkskiva, lådhandtag, köksbelysning, vitvaror, stänkskydd, innerdörrtyp och ytterdörr med val av dörrhandtag, dörrfoder, golvmaterial, golvlister, klinker och kakel, färg på kakelfog, färg på väggar, färg och material i tak, ventilationsdon invändigt och utvändigt, infälld belysningsarmaturer, placering av uttag och lamputtag, utomhusbelysning, tvättstugeinredning, badrumsinredning (tänk till exempel på hur många olika toalettstolar man kan välja mellan), duschblandare, lampknappar, utomhusfärg, takmaterial och takfärg, kulör på plåtarbeten, val av fönstertyper, fönsterfabrikat, fönsterbräda, uppvärmningssystem och så vidare. Husföretagen har en standard på alla dessa delar vilket är mer sällsynt på byggare som gör platsbyggt.

Man kan även anlita arkitekt för att göra alla dessa val men då blir det dyrare ju mer handlingar som ska tas fram. Annars är jag av den uppfattningen att ger man en skicklig arkitekt i uppdrag att rita ett enkelt hus som ska vara billigt och enkelt att bygga ska detta inte fördyra huset. Om arkitekten dessutom sparar in 2 kvadratmeter boarea har hon/han tjänat in sin egen merkostnad.

Utmaningen att hitta rätt arkitekt är att hitta någon som ritar den stil som du själv gillar och som har tillräcklig erfarenhet av teknik och byggnation att veta hur man konstruerar ett enkelt hus med arkitektoniska kvaliteter intakt. Min egen bästa skola är att projektera och uppföra egna hus där jag gör så mycket som möjligt själv i form av konstruktionsritningar, el- och belysningsritning, ventilationsritning, vatten- och avloppsritningar samt all inredning och sedan får daglig feedback från byggplatsen och ser med egna ögon vad som funkar och vad som inte funkar.
 
Micke64; eftersom jag jobbar inom branschen professionellt kan jag tillföra en del upplysningar, t ex denna läsvärda artikel för lösvirkesbyggare. Mögel syns inte alltid men kan framträda efter år med hälsobesvär som följd.
se dessa
http://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/sv/Start/Artiklar/2011/september/Blota-syllar-moglar-alltid/

Syllkonstruktioner som utsätts för regn eller fritt vatten mer än ett dygn angrips alltid av påväxt av mögel. Möglet uppstår framförallt på de ytor där uttorkningen är begränsad. Det visar en ny studie från SP. :(
Vad mina synpunkter om krångligheter så är inte extra stuprör (dubbla antalet), extra kopplingar till dagvattenledningar med avvattning, extra skötsel och underhåll gratis även om du inte tycker det är nåt speciellt. När man lgt samman alla extra kostnader så blir det en hel del. Det framgår tydligt på en riktig kalkyl.
 
För mig som endast önskar stomrest blir det en egal fråga med alla tillval. Det är en av anledningarna till jag vill det, nämligen styra alla små detaljer. Du har rätt i att en arkitekt blir lätt intjänade pengar om denne optimerar huset med ett par kvm...

igelkotten82 skrev:
Olika byggtekniker har olika fördelar om man ska köra prefab eller platsbyggt. Även om ytterväggsektioner byggs i fabrik återstår mycket arbete på plats (undantag för Älvsbyhus som bygger moduler som går mycket snabbare men då är vi långt ifrån arkitektritat) så skillnaden rent tekniskt ser inte jag som så jättestort. Fördelen med att vända sig till en typhustillverkare med lite volym är att de är vana att hantera kundönskemål och har färdiga paket. Bygger man lösvirke så får man göra mer själv vilket vissa uppskattar medan andra är rädda för. Jag har erfarenheter från riktigt inredningsintresserade kunder som blir matta av alla val de tvingas göra (och därför frågade mig om råd i en större utsträckning än de nog själva trott från början) när allting ska bestämmas i ett hus.

Bygga platsbyggt med byggfirma innerbär att du måste bestämma kökstillverkare, köksluckor och färg, köksblandare, bänkskiva, lådhandtag, köksbelysning, vitvaror, stänkskydd, innerdörrtyp och ytterdörr med val av dörrhandtag, dörrfoder, golvmaterial, golvlister, klinker och kakel, färg på kakelfog, färg på väggar, färg och material i tak, ventilationsdon invändigt och utvändigt, infälld belysningsarmaturer, placering av uttag och lamputtag, utomhusbelysning, tvättstugeinredning, badrumsinredning (tänk till exempel på hur många olika toalettstolar man kan välja mellan), duschblandare, lampknappar, utomhusfärg, takmaterial och takfärg, kulör på plåtarbeten, val av fönstertyper, fönsterfabrikat, fönsterbräda, uppvärmningssystem och så vidare. Husföretagen har en standard på alla dessa delar vilket är mer sällsynt på byggare som gör platsbyggt.

Man kan även anlita arkitekt för att göra alla dessa val men då blir det dyrare ju mer handlingar som ska tas fram. Annars är jag av den uppfattningen att ger man en skicklig arkitekt i uppdrag att rita ett enkelt hus som ska vara billigt och enkelt att bygga ska detta inte fördyra huset. Om arkitekten dessutom sparar in 2 kvadratmeter boarea har hon/han tjänat in sin egen merkostnad.

Utmaningen att hitta rätt arkitekt är att hitta någon som ritar den stil som du själv gillar och som har tillräcklig erfarenhet av teknik och byggnation att veta hur man konstruerar ett enkelt hus med arkitektoniska kvaliteter intakt. Min egen bästa skola är att projektera och uppföra egna hus där jag gör så mycket som möjligt själv i form av konstruktionsritningar, el- och belysningsritning, ventilationsritning, vatten- och avloppsritningar samt all inredning och sedan får daglig feedback från byggplatsen och ser med egna ögon vad som funkar och vad som inte funkar.
 
Många intressanta synpunkter från kunniga forummedlemmar här!
Stava, inget fel att vänta fem år eller längre..för att hitta rätt! Men ni kommer sannolikt ha bytt önskemål och smak om ett år igen, eller kanske efter ett år i det nybyggda huset...Man ska naturligtvis vara så förberedd och inläst och säker som man bara kan vara innan bygget, för det är viktigt och en stor penningplacering. Samtidigt känner jag att funktion i slutänden måste gå före detaljer och estetik. Välj inte ett för trendigt hus, vare sig det är 200% funkis eller de nu så populära New England. Förvaring, miljötänk, siktlinjer, ljus, rymd, gångvägar och logistik i huset = viktigt! Sedan gärna som krydda något oväntat ljusinsläpp, fönster = himmel och naturtavlor mår man bra av! Välj gärna nyskapande, men tidlöst. Tycker själv att Sävsjö Trähus och Nordiska Hus har en del riktigt bra hus. Visst kan en helt självständig obunden arkitekt rita spännande hus, men har också sett arkitektritade hus som är så speciella, krångliga och plottriga och specialbeställda att de blir svåra att avyttra. Många arkitekter som jobbar för husfirmorna står ju på flera ben. De kan ju ändra och modifiera väldigt mycket befintliga modeller efter önskemål.
 
helt rätt gyllenknorren! vi har pendlat mellan semifunkis, ladugårdsstuk till new england. Skulle ni klassificera mitt drömhus som new england? Det huset har jag gillat genom alla år och gör det fortfarande, det byggdes 2006 och håller än. För mig är det en sorts elegantare och klassisk variant med new england, skulle kunna tänka mig utan s.k. duvhyllor för att slippa ett av dragen. Det är annars risken, som du mycket riktigt pekar på, dvs att man bygger för trendigt.

Gylleneknorren skrev:
Många intressanta synpunkter från kunniga forummedlemmar här!
Stava, inget fel att vänta fem år eller längre..för att hitta rätt! Men ni kommer sannolikt ha bytt önskemål och smak om ett år igen, eller kanske efter ett år i det nybyggda huset...Man ska naturligtvis vara så förberedd och inläst och säker som man bara kan vara innan bygget, för det är viktigt och en stor penningplacering. Samtidigt känner jag att funktion i slutänden måste gå före detaljer och estetik. Välj inte ett för trendigt hus, vare sig det är 200% funkis eller de nu så populära New England. Förvaring, miljötänk, siktlinjer, ljus, rymd, gångvägar och logistik i huset = viktigt! Sedan gärna som krydda något oväntat ljusinsläpp, fönster = himmel och naturtavlor mår man bra av! Välj gärna nyskapande, men tidlöst. Tycker själv att Sävsjö Trähus och Nordiska Hus har en del riktigt bra hus. Visst kan en helt självständig obunden arkitekt rita spännande hus, men har också sett arkitektritade hus som är så speciella, krångliga och plottriga och specialbeställda att de blir svåra att avyttra. Många arkitekter som jobbar för husfirmorna står ju på flera ben. De kan ju ändra och modifiera väldigt mycket befintliga modeller efter önskemål.
 
Jag blir lite förvirrad av diskussionen. Varför vill man ha ett unikt hus från en typhustillverkare? Själva poängen med typhus är väl att man ska dra nytta av "massproduktionen", dvs alla fördelar försvinner om det ska vara unikt. Jag ser bara nackdelar med typhus annars (de har stor overheadkostnad, de är begränsade byggtekniskt, de har inte möjlighet att vara lika närvarande)
Sverige har ju en väldigt konstigt system där arkitekten endast ritar en ritning och sen lämnar projektet, vilket blir extra tydligt med typhustillverkarna. Jag tycker arkitekten borde vara med på hela resan och då går typhustillverkarna bort ganska fort (iallafall i den form de arbetar nu)
 
Bjolo360: jag borde ha förtydligat mig i rubriken. Jag menar; kan man nå en långt högre arkitektonisk verkshöjd fast utfört med en typhustillverkare? Jag tror det själv, och därav söker jag med ljus och lykta efter inspiration och bilder. I min värld är det trotsallt bättre att använda sig av färdiga väggmoduler med bra energivärden än lösvirke som ju ställer högre krav på entreprenören. Jag skulle i vart fall känna mig tryggare med färdiga väggmoduler.
 
Jag tror faktisk du överskattar väggmoduler, den största fördelen med moduler är nog att det blir enklare/billigare för tillverkaren, inte att det ökar kvaliteten hos slutkunden.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Bjolo: man vill kanske dra nytta av typhustillverkarens storlek och vana att hantera byggnation och veta vad det kostar med säkerhet innan spaden sätts i jorden vilket annars är svårt innan du betalat en arkitekt och konstruktör för att ta fram färdiga bygghandlingar på ett hus som visar sig för dyrt då byggaren blir nervös av alla handlingar och tar stor säkerhetsmarginal till offerten..
du har rätt i att systemet i sverige där arkitekten endast gör en bygglovsritning och sedan lämnat projektet skiljer sig från andra länder. Men har arkitekten för mycket att säga till om blir det lätt snygga detaljlösningar men till ett annat pris. Det bästa enligt min erfarenhet är när arkitekt och projektörer eller tillverkare jobbar nära tillsammans i projektet och får fram lösningar som alla är nöjda och glada med. Ni anar inte hur mycket tid och bekymmer det sparar om jag som arkitekt gör en enkel ventilationsdragningsskiss innan Vent-konsulten börjar projektera från- och tilluftkanaler vid FTX aggregat kors och tvärs i huset för att ta ett exempel..

bjolo360 skrev:
Jag blir lite förvirrad av diskussionen. Varför vill man ha ett unikt hus från en typhustillverkare? Själva poängen med typhus är väl att man ska dra nytta av "massproduktionen", dvs alla fördelar försvinner om det ska vara unikt. Jag ser bara nackdelar med typhus annars (de har stor overheadkostnad, de är begränsade byggtekniskt, de har inte möjlighet att vara lika närvarande)
Sverige har ju en väldigt konstigt system där arkitekten endast ritar en ritning och sen lämnar projektet, vilket blir extra tydligt med typhustillverkarna. Jag tycker arkitekten borde vara med på hela resan och då går typhustillverkarna bort ganska fort (iallafall i den form de arbetar nu)
 
igelkotten82; instämmer till största delen.Det behöver inte vara ett dussintillverkat typhus som påtalats ovan. Det finns tillverkare som gör byggelement efter arkitektens ritningar i samråd med konstruktör. Det går då att få sitt speciella utförande med fina detaljlösningar ändå om manhar enbra arkitekt att konsultera under projekteringsfasen och byggtiden. Det är en avsevärd skillnad att få färdiga element som byggts inomhus att montera i stället för att stå i regn och blåst med lösvirke och få en huskonstruktion med alla de negativa risker för framtida fukt-/mögelproblem.
Se länken i mitt tidigare inlägg #35 samt riskerna.
 
1. Budget
2. Behovsanlys

Utan att ha kolla på dessa så gissar man bara.....
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det här är min favorit bland kataloghusen, http://www.a-hus.se/vara-hus/2-plan/arholma/referensbilder-arholma
Sen kanske det inte är särskillt unikt men jag gillar kombinationen av charmen som oftast bara finns i gammla hus och det moderna. Finns ju fler tillverkare som gör liknande hus men det är som sagt detaljerna som gör helheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.