Jag skiter i vilket. För mig är ett rum ett rum, oavsett storlek eller fönster. Jag menade också att det du hänvisade till inte visar definitionen på ett rum utan enbart regler som finns för hur man bör bygga ett rum. Det betyder ju dock inte att det inte är ett rum om man inte följer dessa regler.

Varför taggarna utåt?
 
perkaby skrev:
Jag skiter i vilket...Varför taggarna utåt?
Vem är det som visar taggarna?
 
KnockOnWood skrev:
Vem är det som visar taggarna?
Igelkotten! :)
 
KnockOnWood skrev:
Vem är det som visar taggarna?
Ursäkta mig, jag omformulerar den meningen.

Jag skiter i vilket. :D

Det var absolut inte tanken att låta sur eller grinig, jag undrade bara varför man ska bli ifrågasatt med en tråkig ton när man försöker hjälpa till?
 
KnockOnWood skrev:
Saken är ju den att det inte finns klara och entydiga (min fetstilning /mlkjhr) svar på alla frågor.
Och då kan det vara mer klargörande att se "problemet" ur olika synvinklar,
vrida och vända och kanske få en bättre belysning på frågan än ett enkelt ja/nej svar kan ge.
Det kallas att diskutera. Och Bygga Hus är faktiskt ett diskussionsforum.
Och det du skrev i ditt första inlägg var: "Det syntes väl direkt när ni tittade på huset om det fanns fönster i rummet eller inte? Så då vet ni ju."

Mer entydigt än så kan det väl inte bli! Inte vad jag kallar att diskutera, snarare en avsnoppande kommentar!
 
mlkjhr skrev:
Och det du skrev i ditt första inlägg var: "Det syntes väl direkt när ni tittade på huset om det fanns fönster i rummet eller inte? Så då vet ni ju."

Mer entydigt än så kan det väl inte bli! Inte vad jag kallar att diskutera, snarare en avsnoppande kommentar!
Men den avsnoppande kommentaren var ju rätt :)
Tyckte faktiskt likadant Om man tittat på huset och det inte passar ens behov eller krav så är det väl inget att göra en affär av utan bara titta vidare på andra objekt tills man hittar det man letar efter. Olika människor har olika uppfattning om vad som är ett rum, svårare är det inte.
 
JaJa nu för tiden verkar allting bara bli en massa flummiga riktlinjer och obegripliga regler som sällan verka fungera.
Men förr i tiden var det annorlunda, ett rums minsta yta var 7m² och ett fönster och en garderob.
 
oceanis skrev:
Men den avsnoppande kommentaren var ju rätt :)
Tyckte faktiskt likadant Om man tittat på huset och det inte passar ens behov eller krav så är det väl inget att göra en affär av utan bara titta vidare på andra objekt tills man hittar det man letar efter. Olika människor har olika uppfattning om vad som är ett rum, svårare är det inte.
Om ett hus marknadsförs som 5 rok men det visar sig att 2 av rummen inte får räknas som rum så är det väl klart att köparen är intresserad av detta faktum. Det lär ju påverka värdet vid en eventuell försäljning högst avsevärt. Så jag håller inte alls med om att det bara är en fråga om huset passar ens behov eller inte.
 
mlkjhr skrev:
Om ett hus marknadsförs som 5 rok men det visar sig att 2 av rummen inte får räknas som rum så är det väl klart att köparen är intresserad av detta faktum. Det lär ju påverka värdet vid en eventuell försäljning högst avsevärt. Så jag håller inte alls med om att det bara är en fråga om huset passar ens behov eller inte.
Huruvida det påverkar värdet vid en senare försäljning är väl ganska ointressant för om TS bekymmrar sig för detta så avstår han helt enkelt köpet och letar vidare.
Huruvida det spelar någon roll för hans värdering inför sitt eget köp kan han bara själv ha åsikt om detta och avstår helt enkelt ett köp om inte huset är till belåtenhet.
Om du åsyftar att mäklaren har haft en falsk marknadsföring så är det ett mycket litet bekymmer eftersom alla köpare bereds möjlighet att titta på objektet och själv bilda sig en uppfattning om det utannonserade objektet motsvarar vad man förväntade sig och om det inte gör det avstår man från köp.

Det var liksom detta som nog jag såg som självklart och om du läser hus annonser så är dom me eller mindre förskönade och överdrivna. Det vet alla normala husköpare och inser att man måste titta på objekten innan köp. Säljaren har kanske använt det som ett rum och anser i sin värdering att det är ett rum. Likaväl som du kan läsa uttryck som nyrenoverat och som för vissa är måla på färg utanpå tapeter och för andra är det ett total utblåst hus ssom fått helt ny inredning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.