Det går väl inte att få en tomt avstyckad av lantmäteriet utan att det finns väg dit.

I alla fall att mark är avsatt eller servitut bildas över annans mark för en väg.

Att fysiskt anlägga vägen behöver inte kosta så mycket.
Det beror ju helt på markens beskaffenhet.
 
Tomten är avstyckad sedan länge, det finns ingen väg, och heller ej möjlighet att dra en väg inom rimliga ekonomiska proportioner.
 
Det låter osannolikt, men du borde ju veta bäst.

Hur har du tänkt att lösa det? Med helikopter?
 
Med mina ben?
 
Pezzen skrev:
Med mina ben?
Men då finns det väl en väg även om den inte är farbar?
Kolla i servituten så borde det finnas rättighet att ha en väg över grannarnas mark. Om det inte finns så kommer lantmäteriet tvinga på grannarna ett sådant servitut.
 
Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva det här: Det finns ingen väg! Det finns möjligt att ta sig till fastigheten genom skog och mark, och med möjlighet menar jag inte ett servitut, utan en stig, som har varit där förmodligen sedan marken bebyggdes för över 50 år sedan.
 
Detta blir mer och mer intressant :)

Pezzen, hur långt måste man kämpa sig fram genom obanad terräng för att nå detta Shangrila?

Det går inte att ta sig dit över sjön?


Om du skulle köpa tomten och bygga ett hus där;
hur har du tänkt att frakta dit byggmaterialet?
Bära det?
 
  • Gilla
fantasi
  • Laddar…
Det är ungefär 1 kilometer mellan tomten och där jag parkerar bilen. Det är nog enklare att ta sig över sjön, men det blir nog att ro en lika lång sträcka, under förutsättning att man vågar lämna båten vid en badstrand.

Jag har inte tänkt att bygga något där, utan använda det ruckel som står där, och fixa till så man kan spendera någon sommarmånad där. Eventuellt material kan man nog frakta över isen på vintern medelst skoter, som det sägs att andra i liknande sits gjort.
 
Pezzen skrev:
Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva det här: Det finns ingen väg! Det finns möjligt att ta sig till fastigheten genom skog och mark, och med möjlighet menar jag inte ett servitut, utan en stig, som har varit där förmodligen sedan marken bebyggdes för över 50 år sedan.
Bara för att det inte finns några synliga spår av en väg behöver det inte betyda att det inte har funnits en väg förr i tiden. Min far äger en markplätt tillsammans med sina kusiner och där finns det två stugor som står helt isolerade utan en väg i skogen, inte ens en stig går att skönja. Men trots det så har det under min fars barndom (40-50 talet) fanns det en väg som dög åt bilar. Om man skulle vilja anlägga en ny väg till dessa stugor så är platsen för den gamla vägen rätt lämplig eftersom det finns lite bärmaterial en bit under markytan. Moder natur kan gömma mycket på 50-60 år och det är därför som jag tjatar om att det kanske inte behöver bli så dyrt att anlägga en ny väg. Med lite tur så räcker det med att fälla några träd och hyvla bort en decimeter jord så har du trollat fram en gammal bilväg igen.
 
Jag ger snart upp. Vad kan jag ge dig för bevis på att det aldrig har funnits någon väg till tomterna?
 
Redigerat:
Haha, låt Pezzen vara. Varför detta tjat om vägar som han säger inte finns? :)
 
Hemmakatten
I våra trakter finns ett hus byggt mån gång 1930-50. Huset ligger numera i ett stort naturområde med 300 m strandskydd och totalt byggförbud. Vägen slutar en km från stugan och sedan är det en stig. Stugan ligger vid en liten insjö och hos grannen tvärsöver sjön har de en liten eka för att ta sig till stugan. Men de har en brant stig från sjön upp till stugan så vete katten vilken väg som är bäst att ta. Stugan var till salu för något år sedan och intresset var stort, många ville ha en stuga mitt ute i "ingenting" och med båtplats.
Så visst finns det tomter utan tillfartsväg.
 
Redigerat:
Ja du det där kan ju bero på så många olika saker. Här i trakterna i lilla Blekinge är det sjötomter till salu för 3,5 mille, kan ju säga att de har legat ute på hemnet i ganska många månader nu utan att någon har nappat.

Man brukar ju säga "läget, läget, läget", ta en titt på tomten, är läget bra, vad kostar det att dra fram el, VVS och bygga en väg? Kanske röja lite träd för att få fram solljus.

Hur ser det ut runt omkring? Är det mitt ute i ödemarken eller finns det grannfastigheter med en massa servitut etc och vad finns det för sorts bygglov?

Marknaden sätter priset, så är det alltid. En tomt mitt ute i ödemarken vid världens vackraste sjö kanske blir osåld om inte "rätt" köpare dyker upp, för man kanske inte är beredd att investera allt som krävs för att göra stället färdigt för att kunna bo? Jag tycker du gjorde helt rätt som gav ett bud, högt eller lågt är omöjligt att säga. Men tydligen hade säljaren helt andra ideér om vad han ville få ut för tomten. Trist att han inte kom med ett motbud bara så ni kunde förhandla...

Det går ibland inflation bland "sjötomter", där folk verkar tro att de är värda hur mycket som helst, var som helst... men en lågkonjunktur brukar ta ner säljarna på marken igen...

Kan ju säga att jag personligen inte skulle lägga över 3 mille på en anspråkslös tomt som råkar ligga vid havet i lilla Blekinge. Du ska ju dit med ett hus också som kan dra nytta av utsikten, en brygga och lite annat och då är du uppe på 6-7 mille allt som allt...

/S
 
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
Ojojoj.. minnen.

Jag har fraktat tegel, cement o verktyg osv i skottkärra. Gips, asfaboard och plywood på specialbyggd enhjulsanordning för att ta mig på en minimal stig till tomten att bygga ett hus från scratch. "Snart" klart. Ej el, vatten draget men däremot en fantastiskt lugn och fridfull plats vid skogssjö.

Fråga vad han tänkt sig. Köp. Njut.
 
Dags att väcka tråden till liv igen, om inte annat bara för att "avsluta" den. Efter att säljaren (som var ett dödsbo), hade hittat någon mer intressent så inleddes ett budförfarande, vilket vi gick segrande ut, och det blev lite drygt det dubbla min optimistiska uppskattning. Ändå helt klart värt det!

För att fylla på med svar kring det hela med tillfartsväg så kan man i protokollet från fastighetsregleringen/avstyckningen (som skedde 1993) läsa att att "Utfart kommer att som hittills ske med båt. Rätt till båtplats, parkering och väg säkerställs genom nybildning av servitut" Ingen väg fanns då, och avstyckningen skedde ändå.

Nu väntar jag på att sjön ska skölja så att man kan ta sig dit och börja njuta, eller arbeta, om det inte rent av är så att det är samma sak i det här fallet!
 
  • Gilla
Wirre740 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.