Problemet med att vända sig till husföretagens egna arkitekter är att husen blir snarlika kataloghusen eftersom det är samma arkitekt som ritat kataloghusen och där gjort alla lösningar de tycker är bra vilket gör det svårt att få det nyskapande extraordinärt. Samtidigt får man fundera på vad man är ute efter. Är det en annorlunda planlösning där funktioner placeras annorlunda än på traditionella planlösningar (brukar exempelvis själv rita tvättstuga vid badrum och sovrum istället för vid kök), är det extra hög takhöjd i vissa utrymmen eller är det stora panoramafönster. Olika hustillverkare har olika mycket begränsingar när det gäller exempelvis maximalt fönsterpartistorlek och invändig takhöjd. Att exempelvis ha invändig takhöjd på 2,8 istället för 2,5 som många har som standard är enligt mitt tycke ett sätt att föhöja kvaliteten utan att det kostar så mycket mer. Sen kanske smådetaljer som hur takfoten ser ut, om fönster ska vara velfac (som är jobbiga att montera och dyra) kanske man kan överlåta till hustillverkaren så de kan använda sina traditionella projekteringsritningar utan att dra iväg på kostnader. Däremot kan man tänka nytt med belysningslösningar eftersom belysning oftast dras på plats och inte behöver följa lika många mallar.
Jag hade kontaktat några husföretag för att få riktpriser och höra om de vill samarbeta med dig och en extern arkitekt (husföretagen kommer säkert göra allt i deras makt för att marknadsföra sin egen husritare). Sedan anlitat en arkitekt du känner förtroende för som är villig att utgå ifrån husföretagens produktionsmöjligheter att ta fram ett förslag. Använd även gärna arkitekten för att göra belysningsritningar då sådan kan ge väldigt stor skillnad på om huset upplevs som standard eller inte. Ha sedan en diskussion med de husföretag du tidigare har haft kontakt med och begär in pris och jämför. Ha gärna med arkitekten när du valt husföretag för att ha koll på detaljer för att hitta lösningar som är både snygga och enkla att producera.
Just nu är det kris i småhusbranschen så husföretagen räknar säkert väldigt bra just nu. Om huset blir bra så kanske husföretagen vill köpa arkitektritningen för att ha i sin katalog därefter fast då försvinner vitsen med att ha ett unikt hus längre utan bara ett vanligt kataloghus. ;)
 
seniorkonsul: nu är du inne på tycke och smak, och så skall det rätteligen vara, det är tjusningen med arkitektur och konst för den delen också. Jag vill se hus som är uppmärksammande medialt men byggda av den tradionella småhustillverkaren och som inte finns med i katalogerna. Dina tankar om höga kostnader håller jag inte heller med om, de stilrena modellerna (som jag för övrigt tycker om) är jag inte så säker på att de är långsiktigt underhållsvänliga med sin strama eller obefintliga takutsprång. Det sliter bigtime på fasaden är min tro..

seniorkonsult skrev:
Fabrikör Stava; Aktuellt Willa Nordichus tycker jag är plottrigt. Se på de fina, stilrena exempel som Marlén lagt in. Dessa gillar jag. Lite som hustoppen på TV8.
Jag ser bara bygg-/konstruktions- och underhållsproblem med taken, takkupor, vinklar, plåtar, klippta takpannor och hur man kommer åt under takfoten där taken nästan ligger på varandra. Det är inte konstigt att det blir dyra tillverkningskostnader och monteringskostnader på byggplatsen. Naturligtvis, har man gott om pengar kan du ju bygga en sådan sydstatsvariant men som ovan sagts, det kostar.
 
Visst är det så men det jag stör mig mest på är alla krångliga detaljer som jag nämnt. Varje hörn kostar betydligt mer än man kan föreställa sig i tid och material. Taksprång är jag för, men det beror på hur huset ser ut. Det är ju inte så att taksprång direkt skyddar fasaden eftersom det sitter högt upp men för dörrar är det superbra (eller skärmtak). Själv har jag 85 cm taksprång....
 
Hemmakatten
Fabrikör Stava skrev:
ingen fara mikael, jag var inte så tydlig heller. Anledning till att jag inte vill se det som finns i katalogerna är att jag sett dem alla, sökt hus i 5 år nu och har ännu inte hittat rätt. Jag kan varenda kvm-cm av alla kataloger...behöver en arkitekt som kan rita huset som jag inledde med. Vill inte vända mig till willa nordic för de är för dyra och jag vill endast ha stomtätt för att sedan använda egna entreprenörer.
Om du nu har sökt i 5 år efter kataloghus och dessutom "bara" tänker köpa ett stomtätt hus, så undrar jag varför du inte kan anlita en byggfirma och bygga i lösvirke direkt från början. Men ett arkitektritat hus får du både fuktion och estetik som passar dig och din familj. En arkitekt ritar förstås också kostnadseffektiva hus.
 
Det finns fortfarande hustillverkare som tillverkar hus efter kundens arkitektritade ritning men ofta får kunden göra vissa avkall på gr av tillverkningstekniska eeller transporttekniska skäl.
 
rätt hemmakatten, vi ämnar väl göra så också (tror vi). Eller går det att få ett arkitektoniskt trevligt hus utan att behöva anlita de dyra arkitekterna? Det är det som är frågan. Och sedan vill jag ha mer inspriration, gärna via dem som lyckats!

Hemmakatten skrev:
Om du nu har sökt i 5 år efter kataloghus och dessutom "bara" tänker köpa ett stomtätt hus, så undrar jag varför du inte kan anlita en byggfirma och bygga i lösvirke direkt från början. Men ett arkitektritat hus får du både fuktion och estetik som passar dig och din familj. En arkitekt ritar förstås också kostnadseffektiva hus.
 
tack igelkotten för insiktsfull och bra info! något jag skulle vilja se är en sajt där arkitekter delas in i nischer, dvs det man är bra på eller brinner för. Som jag ex. vill ha en arkitekt som är duktig på den typen av hus som jag visade bilder på. Nisse nordkvist är en, Peo Oscarsson en annan. På vissa hus är det detaljerna som avgör och jag vill lätt kunna hitta dem som är duktiga på det...

igelkotten82 skrev:
Problemet med att vända sig till husföretagens egna arkitekter är att husen blir snarlika kataloghusen eftersom det är samma arkitekt som ritat kataloghusen och där gjort alla lösningar de tycker är bra vilket gör det svårt att få det nyskapande extraordinärt. Samtidigt får man fundera på vad man är ute efter. Är det en annorlunda planlösning där funktioner placeras annorlunda än på traditionella planlösningar (brukar exempelvis själv rita tvättstuga vid badrum och sovrum istället för vid kök), är det extra hög takhöjd i vissa utrymmen eller är det stora panoramafönster. Olika hustillverkare har olika mycket begränsingar när det gäller exempelvis maximalt fönsterpartistorlek och invändig takhöjd. Att exempelvis ha invändig takhöjd på 2,8 istället för 2,5 som många har som standard är enligt mitt tycke ett sätt att föhöja kvaliteten utan att det kostar så mycket mer. Sen kanske smådetaljer som hur takfoten ser ut, om fönster ska vara velfac (som är jobbiga att montera och dyra) kanske man kan överlåta till hustillverkaren så de kan använda sina traditionella projekteringsritningar utan att dra iväg på kostnader. Däremot kan man tänka nytt med belysningslösningar eftersom belysning oftast dras på plats och inte behöver följa lika många mallar.
Jag hade kontaktat några husföretag för att få riktpriser och höra om de vill samarbeta med dig och en extern arkitekt (husföretagen kommer säkert göra allt i deras makt för att marknadsföra sin egen husritare). Sedan anlitat en arkitekt du känner förtroende för som är villig att utgå ifrån husföretagens produktionsmöjligheter att ta fram ett förslag. Använd även gärna arkitekten för att göra belysningsritningar då sådan kan ge väldigt stor skillnad på om huset upplevs som standard eller inte. Ha sedan en diskussion med de husföretag du tidigare har haft kontakt med och begär in pris och jämför. Ha gärna med arkitekten när du valt husföretag för att ha koll på detaljer för att hitta lösningar som är både snygga och enkla att producera.
Just nu är det kris i småhusbranschen så husföretagen räknar säkert väldigt bra just nu. Om huset blir bra så kanske husföretagen vill köpa arkitektritningen för att ha i sin katalog därefter fast då försvinner vitsen med att ha ett unikt hus längre utan bara ett vanligt kataloghus. ;)
 
fabrikör Stava; ofta står det i tidningarna vem som ritat. Då kan du via t ex SAR få kontakt och dryfta. Jag är övertygad om att du får ett mycket funktionellare inkl ljusföring, trivsamhet, placering på tomt och ekonomiskt bättre hus via en duktig arkitekt
 
Redigerat:
jag tror du har rätt seniorkonsult!
Men vill ändå ha mer inspiration av bilder.....

seniorkonsult skrev:
fabrikör Stava; ofta står det i tidningarna vem som ritat. Då kan du via t ex SAR få kontakt och dryfta. Jag är övertygad om att du får ett mycket funktionellare inkl ljusföring, trivsamhet, placering på tomt och ekonomiskt bättre hus via en duktig arkitekt
 
Hemmakatten
Jag tror, men vet förstås inte säkert, att specialanpassningar från husföretagens sida blir dyrare än deras vanliga produktion och att det föreligger en risk för kompromisser från köparens sida.

Om man ser arkitektkostnad som enbart en kostnad utan mervärde så kommer det alltid att kännas för dyrt.

Det måste finnas massor med duktiga arktitekter som inte ligger i det översta dyraste skiktet. Gå in på SAR's hemsida, välj ut en bunt arkitekter och titta på deras hemsidor. Då ser du om de ritar hus i den smak du gillar.

Precis så gjorde jag när vi behövde arkitekthjälp angående renovering av vårt förra hus. Vad vi också tittade efter var unga, lovande arkitekter som inte ännu hade gjort sig stora namn. Vårt hus idag är arkitektritat, lösvirkesbyggt med (många) delade entreprenader. Arkitekterna vi anlitade var i början av sina karriärer, hade arbetat på större byråer och sedan startat eget tillsammas. Arkitekterna var med i hela processen och ritade även fast inredning, belysning mm.
 
Hemmakatten; jag ser fördelar med lösvirke. Fråga; tror du jag kan känna mig lika trygg med u-värden? de pre-fabricerade har ju trotsallt en fördel i sin serietillverknning som de vet har goda energivärden..
 
Sköna Hus (http://www.skonahus.se) levererar ju prefabhus till bl.a. Arkitekthus som nämnts tidigare, men om man kollar in deras producerade objekt ser man att även privatpersoner finns som beställare. Sedan är inte jag rätt person att utvärdera verkshöjden på husen de tillverkat ( http://www.skonahus.se/objekt/alla-objekt/).
 
M
Fabrikör Stava skrev:
Hemmakatten; jag ser fördelar med lösvirke. Fråga; tror du jag kan känna mig lika trygg med u-värden? de pre-fabricerade har ju trotsallt en fördel i sin serietillverknning som de vet har goda energivärden..
Jag tror att du kan bygga ett lösvirkeshus med bra mycket bättre u-värde och ändå få ett billigare hus än kit-huset. Hustillverkarna har oftast prioriterat lösningar som är snabba eller enkla att serietillverka, snarare än att maximera u-värdet.

Sen tror jag också att "arkitektritat" är en "hype" idag och det låter lyxigt jämfört med vad det ger för en normal svensson-villa i prisklass. Visst, ska du lägga 4-5mkr eller mer så tror jag vinningen blir större. Om du funderar igenom din egen lösning, kommer du säkert fram till vad du vill ha - då kan du förmodligen ta din egen design till en byggfirma/ingenjör.
 
tack anthill, har kollat in sidan många ggr...
de är fina hus, gillar flera själv. Dock inte min fru som vill ha mer tradionellt trähusbygge...

anthill skrev:
Sköna Hus ([länk]) levererar ju prefabhus till bl.a. Arkitekthus som nämnts tidigare, men om man kollar in deras producerade objekt ser man att även privatpersoner finns som beställare. Sedan är inte jag rätt person att utvärdera verkshöjden på husen de tillverkat ( [länk]).
 
micke64, gick in på lösvirkessidan och hittade dig där igen. Du har tydligen ett bygge på gång och med en väggkonstruktion som jag gillade. Har du börjat än? tar du hjälp av konstruktör? har du haft arkitekthjälp?

Micke64 skrev:
Jag tror att du kan bygga ett lösvirkeshus med bra mycket bättre u-värde och ändå få ett billigare hus än kit-huset. Hustillverkarna har oftast prioriterat lösningar som är snabba eller enkla att serietillverka, snarare än att maximera u-värdet.

Sen tror jag också att "arkitektritat" är en "hype" idag och det låter lyxigt jämfört med vad det ger för en normal svensson-villa i prisklass. Visst, ska du lägga 4-5mkr eller mer så tror jag vinningen blir större. Om du funderar igenom din egen lösning, kommer du säkert fram till vad du vill ha - då kan du förmodligen ta din egen design till en byggfirma/ingenjör.
 
  • Gilla
kalubah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.