Hej !

Vi skall bygga bortanför Ritorp i Södertälje. Är det någon som kan tipsa om någon bra kvalitetsansvarig från Södertälje trakten.

/Byggarn_X :-?
 
Tyvärr inga tips på KA *ännu* - men kul att ni ska bygga i Ritorp.
Vi e på g en bit bort - vid golfbanan.

Hur långt har ni kommit? :)

Kanske kan vi dela tips och erfarenheter med varandra - messa om intresse finns ;)
 
Vad du än gör så välj en egen - inte en som husleverantören tipsar om. Det brukar inte bli så bra av någon anledning. Kanske kommunen kan bidra med namn?
 
Hej!
Skriv ut din mailadress så skall jag maila över två namn åt dig på KA i Södertälje, som jag själv anlitat med bra resultat och kostnad!
 
Cathy_K2 skrev:
Kanske kommunen kan bidra med namn?
Kommunerna brukar vara ganska återhållsamma med rekommendationer.
Däremot delar de mer än gärna med sig av vilka som kanske är mindre bra att anlita.
 
Vi har Agneta Ydfors från Yxa byggkonsult eller något sådant. Hon känns mycket kunnig och insatt inom det mesta som rör husbygget. Hon har besökt bygget ett antal gånger vid olika moment vilket känts bra.
 
Kommunen är ingen bra ide.
Men däremot så känner husmäklarna till namnet på lämpliga personer.
Att ha en neutral besiktningsman tycker jag är a och o när man bygger en besiktningsman som vid 3 till fyra tillfällen under byggnationen kommer och kontrollerar arbetet.
Det är allt för många fuskare i farten, istället för att sätta i 4 spik eller skruv nöjer dom sig me två eller ibland bara en enda, trasig vindtätning osv.osv.

Kom ihåg att du har rätt att hålla inne 10% om arbetet inte är färdigt eller riktgt utfört tills dom rättar till felen.

Skriv alltit alltid alltid in tiden när jobbet skall vara klart i kontraktet.

I de flesta kommuner kan man själv vara den som är ansvarig, men det är att rekommendera att ha en extern person.

Du skall veta att när det byggs åt fastighetsbolag, kommuner mm. så är besiktningsmännen där riktigt petiga, dom underkänner alla typer av avsteg och fel som inte följer normen.

 
Lyfter den här tråden igen !
Någon med tips om kvalitetsansvarig i södertälje får gärna skicka ett PM ! :)

Såg att man kunde söka på behöriga kvalitetsansvariga på:
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=120

Tackar på förhand!
 
Önskar gärna fortfarande tips om någon vet, har faktiskt inte hittat någon KA ännu.
Inte helt lätt.... ::) :-[

/V
 
Har du kikat på www.karf.org och sökt efter certifierade KA i Södertälje? Då får man fram (endast) ett namn.

Vissa kommuner godkänner att man själv åtar sig rollen som KA, med motiveringen att man som byggherre brukar vara väldigt engagerad i bygget och har ett intresse av att vara noggrann. Men, hittar man en bra KA så är pengarna säkert väl investerade!  
 
Hej

Söker kvalitetsansvarig i Södertälje. Har Ni några förslag.
 
Hej
Jag vet en bra firma som har kvalitetsansvarig. Franks Hus & Snickeriservice i Upplandsväsby. Han åker även till Södertälje. Han har riksbehörighet enligt boverkets föreskrifter. Han är seriös och duktig. Tel: 070- 246 5532.

Lycka till
 
painter skrev:
Hej
Jag vet en bra firma som har kvalitetsansvarig. Franks Hus & Snickeriservice i Upplandsväsby. Han åker även till Södertälje. Han har riksbehörighet enligt boverkets föreskrifter. Han är seriös och duktig. Tel: 070- 246 5532.

Lycka till
Tack för tipset, vi letar också kvalitetsansvarig till vårat bygge i Sigtuna, har du själv använt dem som ka eller hur vet du att han är bra?
 
Hej
Jag har själv anlitat honom. Han var trevlig och visste vad han pratade om.
 
Nu väcker jag en gammal tråd till liv igen..

Jag söker en bra och kunnig KA för ett bygge i Nykvarn, så runt Strängnäs, Mariefred, Järna och Södertälje trakterna.

MVH Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.