Jag har byggt ett bord med den typen av profil.
Jag lät excell räkna ut koordinatrna med några få cm mellanrum, satte ut på skivan och band samman punkterna med hjälp av ett ri.
Blev bra!
 
Vad är ett ri?
 
mattiasp skrev:
Vad är ett ri?
En tunn ribba som kan anv för att rita jämna kurvor.
Kan vara av trä, plast eller metall.
 
mattiaswahlberg skrev:
:D

OK då... Jag har tänkt mig att bordskivan skall ha formen av en kvirkel. Läs mer om kvirklar [länk]

Det skulle ge en skön rund känsla utan att vara helt runt. Men det kanske är för svårt att överföra. En idé jag har är att skriva ut 1/4 av en kvirkel. Föra över till masonit eller tunn mdf och sen använda den som mall 4 ggr runt om.

Andra tips?
Fick du någon ordning på mallen och blev det något bord? :)
 
  • Gilla
mattiaswahlberg
  • Laddar…
  • Gilla
mattiaswahlberg
  • Laddar…
Om man jobbar i Sketchup så kan man skriva ut i vilken skala man vill. Det blir en ritning på många papper, som man sedan får pussla ihop. Lite pyssel, men det går.
 
  • Gilla
mattiaswahlberg och 1 till
  • Laddar…
Gäller det även gratisversionen? Förr vill jag minnas att det bara var PRO versionen som kunde skriva ut skalenligt. Men jag kan naturligtvis ha fel, ärligt talat så har jag inte provat detta i modern tid.
 
Redigerat:
Det gäller även gratisversionen, jag visar lite i Sketchup-tråden.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
jac skrev:
Ursprungsfrågan är gammal men kanske någon med liknande problem kan ha glädje av detta program:
[länk]
Tack för tipset.
 
jackt skrev:
Fick du någon ordning på mallen och blev det något bord? :)
Inget bord än. Kom annat mellan men nu närmar det sig.
 
andersmc skrev:
Om man jobbar i Sketchup så kan man skriva ut i vilken skala man vill. Det blir en ritning på många papper, som man sedan får pussla ihop. Lite pyssel, men det går.
Kanske skall installera SketchUp igen. Men jag hittar aldrig tiden att lära mig det.
 
HIttade denna sidan (http://www.procato.com/superellipse/). Där får man färdiga "pdfer" i valfri storlek som man kan skriva ut. Det svåra för mig är att få till figuren. :)

Det kanske blir ett bord även för mig i framtiden.. Bra idé mattiaswahlberg!
 
Om du menar en figur som består av raka sidor och cirkulärt avrundade hörn så föreslår jag detta.Spänn upp en bit papper och rita upp kvadraten som är grundformen. Rita sedan en lagom stor cirkel på en bit papper och klipp ut den. Klipp cirkeln i 4 bitar och lägg ut på kvadraten. Nu kan du se om det har blivit som du vill, om inte kan du justera till du uppnår dina drömmars mål!Lämpligt papper är skyddspapper för målning eller golvtäckning, finns på Biltema.
 
Jo, det där är en metod att göra en rektangel med avrundade hörn. Men det är inte samma sak som en kvirkel. En kvirkel är en annan geometrisk figur, ett specialfall av superellipsen. (Fast den är rätt lik en rektangel med avrundade hörn.)
 
På wiki så förklarar dom skillnaden.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.