Hej,

Grannens tomt är till salu, men har svårt att hitta köpare för att priset är för högt för att tomten är så stor. Tomten går inte att stycka av för fler bostäder. Tänkte därför erbjuda honom att köpa en del av hans tomt som gränsar mot min tomt.

Är det någon som har erfarenhet av att ha gjort detta och kan svara på hur man går tillväga för att göra en sådan förändring av fastigheterna och framförallt vilka omkostnader det medför?

mvh,
Mikael
 
Det är Lantmäteriet som hanterar sånt, och har förstått att det kan vara ganska dyrt att göra ändringar. Men ring och prat med dom.
 
Om din fastighet skulle bli så stor att den blir delbar till två, så blir den ju plötsligt väldigt mycket mera värd - såpass att det säkert är lönt att betala de 25 000 kronorna eller vad nu Lantmäteriet kan tänkas vilja ta för fastighetsregleringen.

Men det kan finnas bestämmelser i detaljplan eller fastighetsplan som styr hur små eller stora fastigheterna får vara.
 
Mithor skrev:
Hej,

Grannens tomt är till salu, men har svårt att hitta köpare för att priset är för högt för att tomten är så stor. Tomten går inte att stycka av för fler bostäder...
Sådana här fall är intressanta!

Varför går den inte att dela, om den nu är så stor?
Blir delarna för små enligt detaljplanens regler, eller är det något annat?

"Förtätning" är ju mantrat på modet nu för tiden.
 
En över 20 år gammal detaljplan satsade inte på förtätning. Alla tomter är minst 1200 kvm. Skönt att inte ha grannarna så nära inpå sig.
Vatten och avloppsanläggningen i området ägs av en samfällighet som inte vill bekosta en utbyggnad/uppgradering för att ett fåtal fastighetsägare skall kunna stycka av.
 
Skulle verkligen en minskning av tomten från 1200kvm till säg 800 kvm göra så mycket på priset då? Så att det blir mer lättsålt menar jag... Iofs inte ditt problem. ;)
Om nu din granne inte vill sälja sin stora tomt till ett visst pris men kan tänka sig att sälja en mindre tomt till samma pris så har han ju inte tjänat något på att minska tomten. De pengarna han vill ha ut utöver det priset behöver ju du i så fall betala för den del av tomten du tar över. Är du villig att betala det? (Då är det ju knappast lantmäteriets kostnader som blir avgörande.) Annars kan ju grannen lika gärna acceptera det lägre priset för den stora tomten. Är du med på hur jag menar? Någon ska ju betala mellanskillnaden mellan stor och liten tomt. Antingen du eller din granne. En köpare lär ju knappast betala mer för tomten när den är mindre....
 
Min uppfattning är att tomtköpare i allmänhet har accepterat den förtätning som sker. Därför är det t ex svårare att sälja en tomt på 1600 kvm för 2 mkr än en tomt på 800 kvm för 1,5 mkr i samma område om den större inte går att stycka och man ungefär likvärdig byggrätt på båda. Köparen lägger hellre 0,5 mkr mer på huset som skall byggas.

Därför ser jag det som en möjlighet för säljaren med den stora tomten om han kan sälja av en del av tomten för att komma närmare den mindre tomtens pris.
 
Mithor skrev:
Min uppfattning är att tomtköpare i allmänhet har accepterat den förtätning som sker. Därför är det t ex svårare att sälja en tomt på 1600 kvm för 2 mkr än en tomt på 800 kvm för 1,5 mkr i samma område om den större inte går att stycka och man ungefär likvärdig byggrätt på båda. Köparen lägger hellre 0,5 mkr mer på huset som skall byggas.

Därför ser jag det som en möjlighet för säljaren med den stora tomten om han kan sälja av en del av tomten för att komma närmare den mindre tomtens pris.
Så du är i exemplet beredd att köpa 800kvm tomt för 0,5 mkr? Blir din "nya" fastighet då "styckningsbar", eller vill du bara ha större tomt och har 0,5 mkr över för detta? (lite off topic, och kanske för personliga frågor så jag förväntar mig inget svar ;))
 
Det kan ju finnas andra fördelar med att ha en lite större tomt, jag skulle kunna tänka mig att köpa till 120 kvm för hyffsat mycket pengar då jag får bygga en till ekonomibyggnad á 25 kvm om min tomt är större än 1500 kvm.
 
Nej, det handlar inte om så mycket yta. Vi vill få ett större avstånd till tomtgräns för att slippa drabbas av eventuell framtida förtätning och få bättre möjligheter till insynsskydd. Vi uppskattar som sagt att husen i området inte ligger så tätt. Det är ovanligt med mindre än 20 m mellan husen.
 
Köp tomten tillsammans med grannen på andra sidan så slipper ni någon alls i mellan er...
 
Om ingen vill köpa tomten för att priset blir för högt så har din granne utgått från fel marknadsvärde vid försäljning, eller ? Det innebär att i ert område finns få köpare som värdesätter stora tomter.
Om du kan göra en fastighetsreglering, dvs köpa mark av grannen och tillföra din fastighet, måste det då godkännas av, enligt din beskrivning, samfälligheten som äger vatten/avloppsanläggning, lantmäteri och kommunen om de ansvarar för detaljplanen.
 
R
Mithor skrev:
Hej,

Grannens tomt är till salu, men har svårt att hitta köpare för att priset är för högt för att tomten är så stor. Tomten går inte att stycka av för fler bostäder. Tänkte därför erbjuda honom att köpa en del av hans tomt som gränsar mot min tomt.

Är det någon som har erfarenhet av att ha gjort detta och kan svara på hur man går tillväga för att göra en sådan förändring av fastigheterna och framförallt vilka omkostnader det medför?

mvh,
Mikael

Mithor skrev:
En över 20 år gammal detaljplan satsade inte på förtätning. Alla tomter är minst 1200 kvm. Skönt att inte ha grannarna så nära inpå sig.
Vatten och avloppsanläggningen i området ägs av en samfällighet som inte vill bekosta en utbyggnad/uppgradering för att ett fåtal fastighetsägare skall kunna stycka av.
Sådana här fall visar verkligen hur förlegad den kommunala verksamheten är emellanåt! Vad skulle det vara för fel att dela upp tomten i två delar, bara för att en över 20 årig detaljplan skulle mena detta!? Kan inte se några problem, utan bara praktiska fördelar. Men tjänstemän och byråkrater skall ha jobb också, så de blir "nyttiga"..

Angående köp om del av tomt; Det kan faktiskt vara en bra idé. Då får du de nya grannarna på längre avstånd och risken minskas drastiskt för att de kan störa er med allehanda framtida sysslor. Sedan är det skönt att inte ha grannar alldeles inpå :)
 
RtZ skrev:
Sådana här fall visar verkligen hur förlegad den kommunala verksamheten är emellanåt! Vad skulle det vara för fel att dela upp tomten i två delar, bara för att en över 20 årig detaljplan skulle mena detta!? Kan inte se några problem, utan bara praktiska fördelar. Men tjänstemän och byråkrater skall ha jobb också, så de blir "nyttiga"..

Angående köp om del av tomt; Det kan faktiskt vara en bra idé. Då får du de nya grannarna på längre avstånd och risken minskas drastiskt för att de kan störa er med allehanda framtida sysslor. Sedan är det skönt att inte ha grannar alldeles inpå :)
Fel och fel. Det går inte att stycka en tomt mer än vad minsta tomtstorlek i detaljplanen säger. Alternativet är att ändra detaljplanen.

Annars är vi ju inne på nyttan av detaljplaner öht. Vilket iofs är en intressant diskussion, men med långt många fler aspekter än hur stora tomter de enskilda fastighetsägarna vill ha.
 
RtZ skrev:
Sådana här fall visar verkligen hur förlegad den kommunala verksamheten är emellanåt! Vad skulle det vara för fel att dela upp tomten i två delar, bara för att en över 20 årig detaljplan skulle mena detta!? Kan inte se några problem, utan bara praktiska fördelar. Men tjänstemän och byråkrater skall ha jobb också, så de blir "nyttiga"..
Jag tror du har missuppfattat syftet med detaljplaner. Meningen med att detaljplanera ett område är att slå fast hur marken får användas så att alla de som bor där eller bedriver verksamhet där, vet vad som gäller (under överskådlig tid). Det handlar alltså om att ha tydliga spelregler för alla. Utan detaljplaner skulle du riskera att vakna upp med en kemisk industri på ena sidan och en dobermann-kennel på din andra.
Men eftersom städer utvecklas så finns det förstås behov av att se över detaljplaner ibland. Ingen plan är huggen i sten för all framtid. När intresset för förtätning och mindre tomter blir större än intresset för att ha kvar lummiga förorter med stora trädgårdar, så väcks tanken på revidering av detaljplanerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.