Hej! Har egenborrad vattenbrunn som jag analyserade vattnet på. Resultatet var att järn och mangan hade höga värden. Precis över gränsen för rekommenderat. Det stod att det finns risk för skador på ledningar. Jag har inget vattenfilter installerat och känner att jag klarar mig utan den investeringen några år till. Ser att det på vattenkopplingar till maskiner har bildats någon form av avlagring.

Hur stor är den egentliga risken för skador på ledningar och inkopplade maskiner såsom disk, tvätt, varmvattenberedare etc? Någon som råkat ut för sådana skador? Är risken överdriven?

MVH
 
Jag har bott i en fastighet i 15 år med förhöjda värden på både järn och mangan, men jag hade ett vatten filter.
innan jag fick filtret att fungera tillfredställande så var problemet att vittvätt blev gul eller rostfärgad, porslin i toaletter och handfat och vita koppar och tallrikar fick bruna ränder på grund av järnet, manganet gjorde att silar i disk och tvättmaskiner korkade igen, om det ger skador på ledningar kan jag inte svara på.
Jag bytte en hydropress mot hydrofon och fick luftningen att fungera bättre samtidigt som jag bytte fltermassa då fick jag mycket bättre kvalitet på vattnet.
Om du skaffar ett filter vilket jag tycker att det är värt så är kostnaden ca 15-20 000:- kronor
Hur mycket järn och mangan hade du?
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
Jag har inga problem med tvätt. Jag dricker helst inte vattnet då det smakar ganska dåligt. Fyller dunkar vilket inte gör mig något alls. Har inte pengar till den investeringen för tillfället då det finns annat som jag prioriterar högre. Men om det verkligen ÄR skadligt för ledningar kanske det är bäst att investera. Inte annars. Därför undrar jag HUR farligt detta är för ledningar. Som du ser nedan är det inte med mycket halterna överskrids.

Tjänligt med anmärkning (enl. SOS FS 2003:17)

p g a järnhalten (e, t). p g a manganhalten (e, t).
Järn och manganhalterna kan orsaka utfällningar i kärl och ledningar samt medföra skador på tvättgods.
Järn och mangan kan även påverka vattnets färg, lukt och smak.
Anmärkningar: h = hälsomässig, e = estetisk, t = teknisk


Resultat: Mangan Mn (end surgjort) 0.37 mg/l 15%
Mangan
Mangan finns ofta i grundvatten. Manganhalten bör helst vara lägre än 0,30 mg/l, överstigs detta värde
finns det risk för utfällningar som när de lossnar missfärgar vattnet. Textilier kan då skadas vid tvätt


Resultat: Järn Fe (end surgjort) 0.55 mg/l 10%
Järn
Järn finns ofta i grundvatten och kan ge upphov till utfällningar, missfärgningar och smak. Järnhalten bör vara under
0,50 mg/l men problem kan uppstå både vid lägre eller först vid högre halter. Förekomst av järn medför normalt ingen
hälsorisk, men risk finns för missfärgning av tvätt och sanitetsporslin, samt slambildning, igensättning av ledningar och
dålig lukt.

MVH
 
Ah ok. Du skriver att det är manganet som täpper igen silar etc. Det har jag märkt hos mig också. Inte så mycket dock, men jag ser rester av det.
 
Dom halterna bör nog åtgärdas, järnet missfärgar oftast redan vid 0,2 mg/l.

Manganet är lite mera oljigt och märks oftast inte förrens det är försent, då det bygger upp i ledningsnätet och sedan släpper och sätter ofta då igen silar och maskiner.

Vanligaste är att blandarkranen börjat gå trögt efter ett tag, och ofta så sätter varmvattenberedare igen sig på sikt.

Gränsvärden från socialstyrelsen är väldigt högt satta och definitivt inga skrämselvärden.

Det finns många filter på marknaden, men järn, mangan kan renas på två sätt antingen i löstform eller i oxideradform.

Finns fördelar och nackdelar med bägge, i löstform kan man kombinera med andra ämnen som ex. Kalk, uran, tungmetaller. Oxidering (syresättning) åtgärdar enbart järn, mangan.

Kolla med en lokal reningsfirma så kommer dom ut och kollar på ditt vatten.

Spring inte och köp ett filter på internet innan du vet vilket filter du ska ha, efter det kan du jämnföra vilka filter som fungerar bäst för just ditt vatten.
Vattenförbrukning, rengöringskemikalier kan spela stor roll ekonomiskt på lång sikt.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Redigerat:
  • Gilla
Dark Väjder
  • Laddar…
Tack för ditt svar Mogge. Det får nog bli vattenfilter framöver när de mest prioriterade hussakerna är åtgärdade och ekonomin tillåter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.