Hej,

Har idag haft en ventilationsfirma hemma. Detta var besök nr2 då jag ville få ett andra utlåtande, första killen var ganska dryg och pratade mycket skit om alla andra i branschen - ett tyvärr inte ovanligt "liten penis syndrom" hos människor som är på djupt vatten.

Våra problem,

1. Dålig vent i badrum övre plan, immigt på rutor
2. FTXen är 20 år, kanske dags för byte till en med pollen och allergi filter. samt såklart kunna sänka kostnader ytterligare.

Firma 1 gav följande utlåtande på vår FTX;

1. Spjäll trasigt - det är därför det suger dåligt i badrummet. Spjäll måste renoveras. Motorerna behöver bytas. (muntligen offererades 8-9k för åtgärd)

2. Ny FTX offererades skriftligen. RDKS från Fläktwoods. ev snickerier samt ev omdragning av ventilations rör ingår ej.


Firma 2 ger jag följande info;

"jag vill ha en offert på åtgärd av trasigt spjäll samt byte motorer. Jag vill ha en annan offert på byte av FTX till FW RDKS"

1. "Varför ska du byta spjäll - det finns inget fel" "Varför ska du byta motorer, det finns en liten obalans men den kommer från smuts i bladen, gör rent det själv"

2. Fläktwoods RDKS passar ej med befintlig rördragning och det kommer bli för tajt att koppla om. "måste du ha en RDKS, monteringen blir svindyr" Firman berättar att det finns "bolt on" alternativ till det aggregat Vi har. Innebär vissa snickeri arbeten men rör behövs ej rivas.

Det slutar med att firman säger. "Det bästa du kan göra är att köra några år till och sedan byta när du har ett problem, ditt aggregat fungerar lika bra/dåligt som när det var nytt så se till att få ut max av det".

Hur kan det vara så att företag som uppenbarligen blåser skiten ur sina kunder kan fortsätta med detta år efter år utan att det verkar finnas något stopp? verkar bara fungera inom hantverkaryrken för övrigt. Tex en butik hade gått i konkurs på nolltid.
Varför får samhället/vi kunder inte stopp för detta? Och vad kan man egentligen göra som konsument? (förutom att berätta för alla i staden man känner vilka man INTE ska använda, verkar dock inte fungera då jag blivit rekommenderad av två personer till firma 1)
 
Hur vet du firma #2 har rätt, du har ju symptom på att det inte suger tillräckligt i badrummet och det är ju det du vill få åtgärdat. Kan hålla med dig att det är svårt att välja, men bara för att någon upplevs som redigare innebär inte att de har rätt, har själv gått på det misstaget en gång.
 
Varför inte ta dit en erfaren ventkonsult som gör en OVK och talar om var och vad felen är?
 
Pbengtsson - jag har sedan tidigare bokat in en till firma för bedömning. Ska bli intressant. Enligt firma 2 så beror det dåliga suget på konstruktionen/nuvarande ftx. Den är helt enkelt så bra den kan bli, däremot tipsade de om hur man kan ställa in spjäll och ftx för förbättrad funktion, vilket också har hjälpt.
det som stör mig något fruktansvärt är att de rekommenderar en ftx vilken uppenbarligen inte alls passar befintlig ventilationsdragning, den del de utelämnat från offerten är således betydande och enbart avhängig deras egen rekommendation. Det anser jag vara bedrägligt beteende.

seniorkonsult - ja, men blir bara lite besviken att man inte ska kunna lita på andra människor. Jag har själv inga problem med att ta betalt för mina produkter, men jag ser till att det är proportionerligt till varans fysiska och ev emotionella värde. Det gör att mina resultat är bra år efter år. Att gå in med inställningen att krama ur varenda krona är inte affärsmannamässigt utan extremt kortsiktigt - kanske ligger detta i att man byter ftx var 25e år och därför bara en gång per husägare? (Inget behov av relation)

jag tror, och det finns säkert undantag, att bara för man är världens bästa snickare så är man inte världens bästa företagare.
 
Ja, tyvärr har du så rätt.
Det finns entreprenörer som är ointresserade av problemlösning. Försök få tag i en seriös konsult i stället.
Jag själv nöjer mig med fläktstyrd frånluft med tilluftsventiler i sovrum. Om luft skall ut så måste det ju även luft komma in.Takfläkten som är tyst ventilerar även tvätt, hygienutrymmen samt kök via en fläktkåpa som har forceringsspjäll. Denna kåpa från 1972! bytte jag ut 2011 eftersom den var så ful och opraktisk vid rengöring. Nu har jag en monterat en Franke som även har motor i kåpan (men tyst). Har alltså dubbla motorer men det funkar klockrent.
 
Det är alltid bättre att ta in en oberoende firma som gör en OVK. Kolla erfarenhet och referenser först!
Alltså någon som inte vill sälja något...

Problem med imma/dålig luft är ofta för lite tilluft i huset och inte för dåligt utsug.
 
Vänta nu, firma 1 skriver att de gör OVK på sin hemsida. (Sökte precis på OVK och min ort, första träffen är firma 1) Med andra ord så måste man även där tillse att den som gör OVK är intresserad av OVKn som enskild försäljning och inte det arbete som OVKn ev leder till.... Kan ju bara gissa vad resultatet av en OVK skulle leda till hos firma 1 - troligen riva kåken och bygga nytt.
 
Utan att ha varken kunskap om FTX eller åsikt om firmorna, så undrar jag hur bra det är att som du skriver du vill få pris på specifika åtgärder, är du 100% säker på att det var det som är fel på din anläggning. Själv skulle jag förbehållslöst fråga pris på åtgärd av mitt upplevda problem.
 
cecar33 skrev:
Utan att ha varken kunskap om FTX eller åsikt om firmorna, så undrar jag hur bra det är att som du skriver du vill få pris på specifika åtgärder, är du 100% säker på att det var det som är fel på din anläggning. Själv skulle jag förbehållslöst fråga pris på åtgärd av mitt upplevda problem.
Se första post. Precis det jag gjorde med firma 1, dvs utgick från deras bild av aggregatet och min bild av vad jag sökte. Eftersom jag då trodde på dem blev frågan annorlunda till nr 2.
 
Gjordes det någon mätning på ventilationen?
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
KB81 skrev:
Se första post. Precis det jag gjorde med firma 1, dvs utgick från deras bild av aggregatet och min bild av vad jag sökte. Eftersom jag då trodde på dem blev frågan annorlunda till nr 2.
Jo jag förstod det därför skrev jag som jag gjorde. Fråga alltid förbehållslöst, för vem vet vad som är fel. Om man bara glor på en sak för att man tror att det är så som någon sagt tidigare, så kan ju svaret bli så som det du fick. Det var väl ingen hjälp på vägen med det, men kunde blivit väldigt dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.