Problemet är att fasadfriman inte lagt på rätt puts. De har använt en annan sort än den som jag specificerade i vårt entreprenadavtal. Nu undrar jag om man kan lägga på ytterligare ett lager puts för att få den yta som jag beställt.

Vi har Sto's putsstrukturprogram på StoVentec fasadskiva grundning med StoLevel Classic och ytputs StoLotusanK 2.0.

Enligt vårt avtal har jag beställt dubbel infärgning med NCS S0502-Y (vit) och nu är det enbart färg i StoLtusanK det är dess utom fel kornstorlek skulle vara 1,5.

Anmärkning enligt besiktning
FE Putskladd kring socklar
FE Glipor i fönsterbleck in i veck mot uppvik
FE Puts täcker fönsterbleck vid uppvik i framkant på vardagsrumsfönster mot norr
FE Fasadputsen ej enligt avtal
B påtalar att putsunderlag lyser igenom på norrgavel mot vardagsrum vid solljus, dock inget som kunde konstateras vid besiktningstillfället

Inte nog med detta det är tydliga skarvar från Ventec skivorna på fasade och färgen i ytputsen täcker inte helt.
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gör jag när putsen blev fel?:confused:
1. Knacka ner puts och se till att fasaden får puts med dubbel infärgning enligt avtalet.
2. Lägga på ytterligare ett lager StoLotusan K infärgad puts 1.0-1.5 kornstorlek.
3. Om inte felet avhjälps kräva prisavdrag motsvarande vad det kostar att få felet avhjälpt.

TACKSAM för goda råd & tips! Lajla
 
Redigerat:
Det där var ingen vacker fasad! Man ser tydligt de stående ventec-skarvarna. Har ni inte betalat fakturan hade jag kontaktat firman och berättat att du är missnöjd och inte betalar förrän jobbet är rätt utfört. Skicka fakturan i retur med "bestrides" skrivet över hela.
Om det hela är betalat får du reklamera fasaden och begära rättelse.

Jag hoppas du får en fasad du är nöjd med!
 
Ja, det är ju ingen lätt sits ni hamnat i... Som sagt så håll inne med betalningen och skicka brev (gärna Rek,) till firman med att ni bestrider fakturan och kräver att de gör om arbetet enligt beställning.
Problemet här verkar ju vara att firman inte gjort ett bra jobb från början och att ni kommer att åka på merkostnader eftersom ni ju först måste få ner putsen de lagt upp.
Alltså om ni inte betalar och vill ha en annan firma dit kommer det att bli ännu dyrare för er...

Att lägga på ytterligare ett lager puts ställer till med en del problem vad det gäller tjocklek säkert och sen måste man ta i beaktande vad som händer med fuktvandring etc. med mer puts på väggen.
 
TACK för sakligt svar... Jag har inte betalt allt håller inne 113.000 kr men det kommer att kosta betydligt mycket mer att slipa ner putsen och sätta på ny. Har du någon erfarenhet på att ta ner puts? Finns det någon expert som jag kan kontakt för att få ett expertutlåtande? // Lajla
 
Redigerat:
Jag vill tipsa om av JIPE Konsult, Jan Petterson Byggingenjör SBR om ni är på jakt efternågon som kan besiktiga en putsfasad. Super trevlig och proffesionell kille.
// Lajla
 
Hur går det med omputs eller vad det blir?
 
Det är inte klart annu. //Lajla
 
Husplaner skrev:
Det är inte klart annu. //Lajla
Är det klart nu? Hur gick det?
 
Jag tog hjälp av en expert på putsfasader Jan Persson på JIPE konsult. Tillsammans med Jan och Sto utarbetades en åtgärdsplan och entreprenören insåg felet och avser att ta sitt ansvar. Vi har nu lagt ytterligare ett lager Sto LutsanK med infärgning NCS S0502-Y (vit) med rätt kornstorlek dvs 1,5.

Med anledning av felen avseende plåtarbetet (vädertätning, eventuella håligheter m.m.) ansåg Jan inte det lämpligt vänta med åtgärdandet. Höststormar och hög regnbelastning kan orsaka fuktskador i bakomliggande konstruktion. Att ventilationen av systemet dessutom är bristfällig ökar risken.
Att åtgärda fel och brister i valet av grundputs och ytputs ser jag inte problem i att vänta med tills våren.
Möjligen kan entreprenören utföra provisoriska lösningar nu, för att säkerställa vatteninträngning och ventilation som förhindrar skador under höst och vinter, för att sedan åtgärda korrekt under våren.

Fel på plåtarbete är inte åtgärdat jag håller det under kontroll med provisorisk tätning och hoppas att få det fixat under våren.

//Lajla
 
Husplaner Husplaner skrev:
Jag tog hjälp av en expert på putsfasader Jan Persson på JIPE konsult. Tillsammans med Jan och Sto utarbetades en åtgärdsplan och entreprenören insåg felet och avser att ta sitt ansvar. Vi har nu lagt ytterligare ett lager Sto LutsanK med infärgning NCS S0502-Y (vit) med rätt kornstorlek dvs 1,5.

Med anledning av felen avseende plåtarbetet (vädertätning, eventuella håligheter m.m.) ansåg Jan inte det lämpligt vänta med åtgärdandet. Höststormar och hög regnbelastning kan orsaka fuktskador i bakomliggande konstruktion. Att ventilationen av systemet dessutom är bristfällig ökar risken.
Att åtgärda fel och brister i valet av grundputs och ytputs ser jag inte problem i att vänta med tills våren.
Möjligen kan entreprenören utföra provisoriska lösningar nu, för att säkerställa vatteninträngning och ventilation som förhindrar skador under höst och vinter, för att sedan åtgärda korrekt under våren.

Fel på plåtarbete är inte åtgärdat jag håller det under kontroll med provisorisk tätning och hoppas att få det fixat under våren.

//Lajla
Hej,
tråden är ju några år gammal men jag hoppas att du kan hjälpa mig
Vi har fått precis liknande problem med vår nya Sto putsfasad.
Hur blev resultatet hos er när ni har lagt till en ytligare lager Sto Lotusan.
Jag hoppas att du finner tid att svara mig.
// Jan
 
A Abendlied skrev:
Hej,
tråden är ju några år gammal men jag hoppas att du kan hjälpa mig
Vi har fått precis liknande problem med vår nya Sto putsfasad.
Hur blev resultatet hos er när ni har lagt till en ytligare lager Sto Lotusan.
Jag hoppas att du finner tid att svara mig.
// Jan
Jag är nöjd men företaget fuskad och monterade inte ner samtlig belysning på fasaden.
//Lajla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.