Hej,

Står i begrepp att köpa en funkisvilla från 30-talet, som någon tidigare ägare tyvärr har "begåvat" med mexisten.

Jag läste med intresse den andra tråden om att putsa utanpå mexifasaden, men jag är inte övertygad om att jag vill gå den vägen, eftersom fönstren kommer väldigt långt in, vilket inte är snyggt.

Jag undrar därför om någon här har en känsla för hur bökigt det är att ta bort bef. mexi, för att sedan putsa.
Mexit verkar vara cirka 7 cm tjockt. Hur brukar detta fixeras? Med murbruk mellan stenar och även mot gamla fasaden? Isf antar jag att det är svårt att få bort stenarna utan att fullkommligt förstöra putsen bakom?

Eller kan det vara så att mexistenarna "bara" är murad mot varandra, utanpå fasaden?

Tacksam för all input,

- Micke
 
"Jag läste med intresse den andra tråden om att putsa utanpå mexifasaden, men jag är inte övertygad om att jag vill gå den vägen, eftersom fönstren kommer väldigt långt in, vilket inte är snyggt."

Kan du inte lossa och skuffa ut?
 
vespaman skrev:
Jag läste med intresse den andra tråden om att putsa utanpå mexifasaden, men jag är inte övertygad om att jag vill gå den vägen, eftersom fönstren kommer väldigt långt in, vilket inte är snyggt.


- Micke
gör 1-1,5cm puts så stor skillnad så det är lämpligt att riva av 7 cm tjock fasadtegel ( som skyddar ju och isolerar väggen)?? Skulle själv aldrig komma på den jobbiga lösningen.... att riva tegel som kan putsas ;)
gaia
 
AndersG;
Jo det är ju en variant iofs. Är detta något vedertaget sätt? Jag kan tänka mig att det blir en del bök med att få isoleringen optimal i/runt fönsterkarmen.


gör 1-1,5cm puts så stor skillnad så det är lämpligt att riva av 7 cm tjock fasadtegel
Nja, 1,5 centimeter gör ju inget, men redan "idag" är ju runt 7 centimeter inte så kul, inte i linje med funkisidealet (och ja; jag är kanske lite petig, men om jag ändå skall göra något åt det så... :))


- Micke
 
Om du kollade in sommartorpet i fjol så gjorde de just så. Det var ett gammalt trähus och för att inte förstöra exteriören, lossade de fönstren och skuffade ut så att de fortfarande var i liv med fasaden.

Hur det funkar/skall göras får man studera från fall till fall.
 
Nix, kollade inte sommartorpet, har lite svårt för programledaren.. Men jag har funderat på detta, och utseendemässigt så kan det nog funka. Men frågan är om det inte är bökigare att flytta ut alla fönster än att riva fasaden. Men iofs kanske mexistenen kan göra huset lite varmare/tätare?

- Micke
 
vespaman skrev:
Men iofs kanske mexistenen kan göra huset lite varmare/tätare?

 - Micke
det gör den säkert!
gaia
 
Nix, kollade inte sommartorpet, har lite svårt för programledaren
HAR DU SVÅRT FÖR ERNST ??? ??? ???

Han som är så barfota läcker :D ;D
 
Även jag kan tycka att det bara blir för mycket Ernst ibland ;)
 
Jag har också ett hus med mexitegel som vi ska bygga till en del samt puts det hela. Min första tanke var att riva teglet och sätta dit putsplatta, dvs frigolit med nät. Teglet har ingen isolerande verkan och i mitt fall, vilket jag tror är vanligt, är teglet bara en mur utanför det egentliga huset med en spalt med lite isolering i.

Vi har panel på kortsidorna så där blir det med säkerhet putsplatta, någon som har mer info om dessa putsplattor, jag skulle vilja läsa lite mer om detta.

Jag har också tänkt att leja ut jobbet till en Polsk firma som jag vet gör bra arbeten.

Kommentarer?

/David
 
Hej!

Jag antar att ditt hus från början är ett hus med 2-3 tum tjock plankstomme, på insidan isolerat med en tunn treetexskiva och med fasadpanel eller puts på utsidan. Kanske har man tilläggsisolerat huset samtidigt som man satte på mexistenen och då monterat fönstren i tilläggsisoleringens yttre liv.

Utanför huset och den eventuella tilläggsisoleringen är det en luftspalt och därefter fasadsten. Fasadstenen har således ingen isolerande verkan alls. Meximuren är fäst vid husstommen med stålbeslag ("kramlor" på fackspråk).

Du kan inte flytta ut fönstren i meximuren eftersom den så att säga står "utanför" det egentliga huset. Fönstren måste sitta i den del av väggen som isolerar och håller dig varm om vintrarna.

Skall du riva meximuren är det ju ett grannlaga arbete, den står ju även på en murad/ gjuten sockel (antar jag) som du också måste göra dig av med. Du vet ju inte hur det ser ut bakom Meximuren heller, är det slarvigt murat så att murbrukskladd bakom muren leder fukt in till huset kan du råka på mögel och röta.

Skall du köpa huset så räkna med flera hundra tusen kronor i kostnad för att riva meximuren och ordna en ny fasad!
 
Kalas! Misstänkte något i den stilen.
Enligt mäklarens objektbeskrivning så är "stommen cementsten, bjälklag av trä", och jag är nästan säker på att det var puts som ytskikt när huset byggdes, mer vet jag inte. Men däremot är det 3-glas fönster, så förmodligen byttes dessa i samband med mexifasaden. (och det leder ju osökt vidare till att man förmodligen passade på att tilläggsisolera, men det är ju svårt att sia om!)

Det där eventuella murbrukskladdet är ju &så bra att känna till. Men det skulle väl vara ett problem oavsett om mexi:t skulle få vara kvar på fasaden? Just i detta fall har även mexifasaden en synlig spricka ett par meter upp, som följer murbruket mellan stenarna. (Skall enligt uppgift inte bero på grundsättningar, och har enligt nuv. ägare funnits där så länge dom har ägt huset (ca 20 år)).

Underbart forum detta, passar på att tacka för all hjälp!

- Micke

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.