Står inför ett ganska omfattande projekt som jag önskar få råd och tips om. Från början var tanken att årets projekt skulle bestå av dränering av källaren på garaget. Men efterhand har tanken på att bygga ihop huset med garaget växt mer och mer. Det är ca 2,3m mellan huset och garaget och då jag ändå ska få hem en grävare som gräver upp för dräneringen mellan hus och garage tänkte jag vidta de åtgärder som krävs för att sedan kunna gjuta samman plattorna. Vad tror ni, är detta möjligt? Vad ska man tänka på? Ska sätta platonmatta runt källaren på garaget. Hur funkar det på den väggen som hamnar under den nya plattan? Kan jag gjuta platta i år och vänta ett år att bygga på den, eller kan det hända nått under vintern?

Många frågor! :)
Tacksam för alla svar och råd!

//Jerry
 
Man gjuter inte samman plattorna, man sätter en viss rörelsefog mellan olika plattor, annars är risken mycket stor för sprickbildning.

En platta som fått härda ordentligt klarar av att stå oanvänd en vinter.
 
Vore det inte bättre att gjuta senare så marken hinner sätta sig. Får nog ändå padda allteftersom man återfyller.
Det finns uppgifter på hur djupt paddan kan packa.
Men visst, en betongplatta klarar sig över flera vintrar.

Protte
 
Ok, tanken är att det skall vara ett garage golv, men jag tar till mig er tips. Har fått hälften av garaget uppgrävt för dränering. Skall nog göra som prototypen skriver, dvs låta marken sätta sig över vintern.
Dränering1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dränering2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.