Nu har jag inspirerats och läst länge här på byggahus och känner att jag nu ska dela av mig av mitt.
Jag flyttade in i ett timmerhus på 110 kvm med anno 1832 som varit obebott sedan 80-talet.
Köket var det enda golv som inte isolerats och var lineoleum-masonit-råspont på jord. Med åren har jorden sjunkit och därav -1,6 grader på golvet under vintern.

2012-11-17 19.29.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-11-17 23.18.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plastmattan måste bord och lika så masoniten. Jag plockade därefter bort råsponten men då den var i så pass bra skick besluta jag att spara dessa för att använda som golv.
Då renoveringen gjordes i november var det väldigt olämpligt att flytta ut trät vilket ledde till en väldigt trång arbetsplats.
 
Efter en del sökande och egna tankar bestämde jag mig för att gräva ur så mycket jord som möjligt utan att underminera träbalkarna. Det blev en del, tur att man har låga och lämpligt placerade fönster. När jorden var utgrävd fyllde jag upp med leca kulor ca 45mm under träbalkarna. På detta lade jag 50mm cellplast som blev lite högre än träbalkarna.
2012-11-21 18.18.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag valde att göra så för att minska drag under trägolvet samt minska knarrljud. När allt var justerat och röris varit på plats drog jag lite tomrör för elen till spis och köksö. Jag passade på att spruta väggar och tak innan golvet var lagt. Sen var det bara slänga på de gamla bräderna. Då några bräder var dåliga och för att ge min egna prägel valde jag att lägga en fris i nya bredare bräder från byggmax.
2012-11-25 18.24.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köksplanering är enligt mig roligt och väldigt viktigt. Jag började med att se på rummets förutsättningar och egenskaper. Låter flummigt men det kan vara de små sakerna som gör det. Köket har lågt i tak vilket påverkar min placering av högskåp och väggskåp. Köket har en vedspis, bakugn och tillhörande spiskåpa vilket absolut skulle behållas för att hålla kvar lantkänslan. Dessutom har köket två fönster med god utsikt över gården vilket skall vara utsikten vid frukost ätandet vid köksön.
Lite ritandet för att få planerna på print gjordes först i google sketch up och därefter i ikeas egna. För att hålla nere renoveringstiden förbyggdes alla skåp och lådor i närliggande lokal innan kökets revs. När väl golvet var lagt kunda samtliga stommar och lådor ställas in. Man tjänar väl inte många dagar men ni som varit utan kök vet att man gärna minskar den tiden. Kopplade i och för sig in diskmaskinen i tvättstugan men spisen är det svårt att vara utan.
Häll och ugn är från ikea och placerades brevid vedspisen som flyttades och höjdes 10 cm. Fick nästan upp arbetsytan till 90 cm, bakugnsluckan begränsade.En ram svetsades i järn för att få vedspisens gjutjärns-look. Högfärdig; 80 cm och induktion är jag riktigt nöjd med, prisvärd, bra touch och snabb! Inte farligt med idiotiskt pipande heller. Ugnen är dåtid 8 och såg ju bra ut. Man får vad man betalar och den gör pommesen goda. Egentligen är jag väl missnöjd med klockan, timern och den otroligt ojämna övervärmen. Inget som jag bryr mig om längre. Använder hällens timer och alltid varmluft så löser vi dem problemen.
2012-12-13 20.37.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket har ju som sagt ganska lågt i tak och då gäller det att inte göra det lägre. Jag placerade högskåpen i ett hörn och ett vitrinskåp i ett annat. Jag försökte ha det så fritt som möjligt kring fönstrena. Köksön placerades så att jag får min utsikt över gården. Efter spisen är det väl köksön som har tagit en del tid. Bänkskivan en 3 meters x 60cm blev 1,6m x 90cm. Jag flirta in mig hos bygghandlarn och fick skivan kapad i deras stora kapbord sen pluggade jag och limma samt skruvade två spikbleck på undersidan. Det blev hemmagjort, patina eller rustikt. Med andra ord inte perfekt men inte fult.
2013-04-18 19.21.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-04-18 19.22.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-04-18 19.22.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kyl och frys ska byggas in, troligen skruva fast pärlspont-mdf. Alla projekt har något ogjort kvar...
 
  • Gilla
ironpower och 7 till
  • Laddar…
Är det någon som byggt in sina kyl o frysskåp. Hela köket är i stående pärlspont så tanken är att täcka alla högskåp med detta. Projektet drog ut på tiden så fick köpa en ikea front till skafferiet.
Har någon använt de förprofilierade mdf:n som har pärlspont karaktär? Limma och behålla orginal handtag som sitter på sidan av dörren.

Hur blir man av med det otroliga undertryck i frysen som gör det typ omöjligt att öppna dörren.
 
JKrister skrev:
Hur blir man av med det otroliga undertryck i frysen som gör det typ omöjligt att öppna dörren.
Genom att inte öppna frysdörren för snart efter att du stängt den.

Kall luft har mindre volym än varm luft så när du stänger frysen dras dörren fast på grund av att det blir undertryck i frysen när luften kyls.
 
Jo fysiken har jag också listat ut. Tyvärr hjälper det inte när man glömt något eller när man ska lämna tbx fryssaken strax efter. Svärföräldrarna hade handtag som fungera som en kofot som bände upp dörren.
 
Mina föräldrars frys är likadan, men väntar man ca 20 sekunder så kan man öppna dörren precis som vanligt på den. Fast det är en Samsung, har jag för mig.
 
Kör in ett finger i listen runt dörren så luft kan pysa in.
Fast att göra så ökar på intervallen för avfrostning. Aldrig får man vara glad...
 
Ditt kök ser verkligen hemtrevligt ut! Fint!
 
Blir ju alldeles varm i hjärtat - tokigt fint!
 
Dalbotös skrev:
Blir ju alldeles varm i hjärtat - tokigt fint!


TorOdd skrev:
Ditt kök ser verkligen hemtrevligt ut! Fint!
Tack så mycket. Nytt o fräscht från ikea blir jo alltid prisvärt o fint.
 
Snyggt, var i Sthlm har ett hus stått tomt sen 80-talet?
 
Ja det är en lång historia varför det stos tomt, men den dåliga standarden var en anledning.
i täby ligger ett gammalt 1832-torp. Men nu är det upptaget och kommer nog vara det långt framöver.
 
Oj vilken lyx å få flytta in i ett sånt i Täby!
 
En del annat kom emellan men nu är hörnet med högskåp tillsnyggat.

1409030187252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sista pulet går alltid så fort så man undrar varför man drar ut på det så förbannat.
1409030356716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anno2069 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.