IMG_1415.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min syster är i behov av att måla om fasaden. Problemet är att grannen har byggt ett skärmtak mot hennes fasad.

Bilden är tagen från grannens garagetak, syrrans fasad.

Vilka rättigheter/skyldigheter har hon när det gäller demontering/återmontering av skärmtaket?

Hon har inga papper i sin bopärm på att det ska finnas något avtal som godkänner att grannen har rätt att bygga mot hennes fasad. Dock så har systern bara bott där ett par år och grannen betydligt längre, så ett avtal (muntligt/skriftligt) kan ha upprättats med den tidigare ägaren.
 
Är inte det naturliga att måla runt om de fasta installationerna, möjligen att demontera den svarta plåten, så är saken ur världen sedan?
 
D
Man kan kanske inte stå på skärmtaket, vilket kanske var anledningen till att TS ville demontera det? Men med en ställning eller ett par ordentliga bjälkar och en stege så borde man kunna gillra upp ett horisontellt plan från nock och ut till kant som man kan arbeta ifrån utan att demontera något.
 
Be granne ta bort plåten....och be även grannen ta dit en plåtslagare som sätter dit en plåt som gör att det blir tätt när det ska återmonteras....gissar att grannen skiter i om det är tätt eller inte....
 
kad det där vara rätt gjort ska inte plåten ligga instucken under fasaden så att det inte kan rinna vatten mellan plåten och fasaden
 
D
Klart den egentligen skall, men misstänker att fasaden fortsätter ända ned och att man inte ansett det spela någon roll om det kommer vatten längs med väggen.
 
Näe, och det spelar ju ingen roll om det rinner vatten längs hela faseden heller. Den är byggd för att klara det, även om det sitter ett skärmtak där...
 
Problemet som kan uppstå är väl möjligen när färgen innanför plåten/takkonstruktionen blir gammal och sprucken och då läcker in vatten till träet. Å andra sidan är ju färgen där innanför relativt skyddad från väder och vin så den lär nog hålla sig fräsch längre än övriga fasaden.
Som andra redan föreslagit: be grannen ta bort plåten så du kan måla innanför utan att slabba ner den. Ligger ju i grannens intresse att det blir snyggt också! Han kanske vill maskera runt hela konstruktionen också, även på undersidan?
 
Ok - visst går det att lösa nu när det ska målas men vad gäller den dagen fasaden måste bytas?
 
Har grannen byggt skärmtaket före eller efter att din syster köpte sitt radhus?

Jo, det ser felbyggt ut. Kruxet kan vara att fukt rinner in och sedan torkar det inte upp ordentligt, vilket riskerar leda till att träet innanför plåten blir dåligt i förtid.
 
Kanske skall grannen måla denna fasad ?
I det radhusområde där jag är uppvuxen "tillhörde" underhållet av fasaden på andra sidan "mitt" garagetak oss, för att underlätta just underhållet. - Jag går på mitt garagetak för att underhålla grannens gavel som ligger i mitt synfält.
Jag tror det var inskrivet i "reglerna" för området. ( Vad nu det kunde ha varit för regler vet jag inte men så blev jag itutad att det var.)
 
Gör om, gör rätt. Rötrisk föreligger bakom plåten.
 
Hur ska en plåtlösning för detta egentligen se ut?
Har nämligen ett liknande problem att lösa i framtiden. Då är det en fasad från tak till platta på mark där jag ska sätta ett tak till ett uterum.

Vill ju inte att det ska rinna vatten utmed väggen och sen vidare in i uterummet. Det är ytterväggen på huset som även ska vara i uterummet så det är inte olika väggtyper.
 
Man sågar ett spår med vinkel uppåt och trär in en plåt.
 
D
Fast den lösningen ger väl ofta problem med ändträet ovanför plåten (om du inte menar ett väldigt brett spår), som dessutom kommer att vara obehandlad. Vi gjorde nyss ett "uterum" och valde att ta bort den gamla fasaden i den delen som var inne i det nya rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.