Hej!

I vårat smålandsvillan byggt 2005 inredde vi övervåningen för några år sedan. På övervåningen satte man två ventiler (som är kopplade till frånluftsvärmepumpen), en i garderoben och en i badrummet. Enda problemet är att i garderoben är det väldigt kallt på höst och vinter, förmodligen för att det sitter en kattvindslucka där som drar lite samt att kattvinden inte är isolerad. Vi har inte heller något element där. Utrymmet är ca 3 m2 och ska föreställa en s.k. "walk ni closet". Mätte temperaturen igår och på övervåningen har vi ca 18 grader men i garderoben är det 14-15. Blir det inte lite dumt om värmepumpen suger in denna kalla luften som sen blandas med annan luft från köket, badrummet som är mycket varmare. Nu är jag ingen expert på frånluftsvärmepumpar, men blir det inte lite som om man eldar för kråkorna? Ungefär som han i "arga snickaren" som satte ett element på utsidan av huset, påslaget...

Alla kattvindsluckor på övervåningen drar lite, men då denna sitter i ett sånt litet stängt utrymme antar jag att det gör stor skillnad. På vintern är övervåningen generellt sett några grader kallare än undervåningen...

Pumpen är en Nibe Fighter 210p

/S
 
Hej, ja det borde väl sitta ett litet element i garderoben kanske? Men ändå tror jag inte att det gör så jättemycket, hade du inte haft ventilen där hade det ju vart Ännu kallare. Jag antar att dörren till garderoben alltid är stängd så då hade de blitt kallt!
 
Ventilen kanske suger in luft från kattvinden i stället för ifrån huset? Hade jag varit du hade jag nog stängt den där ventilen. Inte helt, lämnat den lite öppen.
 
Att sätta in ett element för att med direktel värma frånluften så att frånluften kan återvinna värme från elementet blir ju helt fel. Tanken med att sätta ventilen i klädkammaren (som det heter på svenska) måste ju vara att övertrycket i huset ska göra att luften går ut den vägen? Om det inte gör det är ju något fel i förhållande till hur det är planerat. Var har ni tilluftsventiler? Finns det någon ventilation från huset till KLK, tex springa under dörren? Kanske räcker det isåfall att isolera kattvindsluckorna? Kattvindarna ska inte vara isolerade, men väggen mellan KL och kattvind ska vara det.

I vårt hus består kattvindsluckorna av begagnade tvåglasfönster där rutorna är försatta med någon sorts porös skiva. Tungt och opraktiskt, men isolerar bra.
 
Detta är väl alldeles försent med hänsyn till Steve5432's problem, men det kommer ju fler vintrar:

1)
Täta luckan ut till kattvinden. Ingen luft får komma in den vägen.
Utsuget av luft i garderoben är ju inte för att ventilera kattvindarna, utan för att ventilera boutrymmena på övervåningen.

2)
Fixa att luften får fri genomgång från övervåningens rum till garderoben.
Dvs så att luften lätt sugs från sovrum, hall och ev. allrum,
och absolut inte från kattvinden.
Antingen genom urtag i tröskel/karmöverdel på garderobsdörren eller genom ventil i mellanväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.