Vår altan är 9x15m minus poolen som är 4x8m. Tomten är på 830kvm och huset är på 145kvm 1,5-plan + garage 45kvm.
 
Hus 135, tomt 1400, altan 375..... Någon som har tips på bra och billig olja?
 
jonegustafsson skrev:
Hus 135, tomt 1400, altan 375..... Någon som har tips på bra och billig olja?
Inget tips på olja, men bilder på ditt bygge vore kul att se !!
 
Hus 160
Tomt 3800
Altan 150
 
Altan 1: 8x4,5
Altan 2: 6x4
Parhus: 125kvm
Tomt: 380kvm
 
il_duce skrev:
Klart den kan bli för stor! Märks att tryckt virke är billigt. Inte sällan man ser altaner med tillhörande hus. Tryckt virke må vara praktiskt, men är inte speciellt vackert.
Vad ska vi då använda? Jag skulle vilja ha mörkare trä, som är mörkt/rött naturligt. Men det kostar ju skjortan.
 
Min altan är 8x3meter, går längs hela långsidan och är ungefär lika stor som resterande del av den sidan av trädgården inkl häckrabatten ;)
 
Ca 30kvm, tomt 780kvm. Huset ca 15 x 8 m
 
Mikael_L
Karriärmamman skrev:
Vad tycker ni om:
hus yttermått ca 12*9 och en altan som blir:
7*4 m+2,5*3,6 m=39 kvm. Längs med långsidan på huset. Får man plats med grill, stora bord och alla annat man vill ha där?
Vi funderar ev på ytterligare 1,5 längs ena kortsidan.
1,5 meter altan längs en sida känns lite som att det blir rätt oanvändbart. Det blir typ bara en gång att gå på, inga aktiviteter ryms där.

Annars är de mått du tänkt rätt likt mina egna planer (som håller på att sjösättas precis nu). Där sätter vi en större bredare del på en sida av huset, bredvid entren, en rejält utdragen takfot skyddar halva ytan.
Denna del blir typ 4x6 meter, ca. Har sol från kl 06 till 18.
Här tänker vi att man har ett stort bord för middagar och sånt.
Sen bygger vi en altan längs västsidan av huset, där vi får sol från 12 till solnedgång. Här kommer det vara lite trevligare att befinna sig på sena kvällarna, både pga kvällsolen och aningens bättre utsikt. (Tja, vi har ju ingen vidare utsikt åt något håll, så det är inte så jätteintressant att försöka gradera .;)).
Denna del blir 2,7 meter bred och husgavelns längd, ca 9 meter.
Middagsbord blir det trångt för här, men något mindre bord stående mot gavelväggen med plats för 4 har vi väl tänkt oss. Ett s.k. kaffedrickar-bord, eller baginbox-bord ... ;)

Huset har byggyta på dryga 100kvm, och tomten är ca 1300kvm. Slät mark runt om, mitt bland andra villor i ett nybyggt villaområde.
 
Håll i er!

Hus byggyta 125 m2
Tomt 15.000 m2
Altan 0 m2

Men det är tillåtet att gå på gräsmattan :)


Sommarstuga:
Hus 65 m2
Tomt 1040 m2
Altan 0 m2

Det finns i och för sig en gammal plätt med betongplattor 3x3 meter,
men den används aldrig.
Gräs är trevligare!

Som här t.ex.
Kunstnerfest_på_Skagen_1888.jpg

Inget tryckimpregnerat så långt ögat kan nå (y)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Inget tryckt trä skräp o inget gräs, bergsskrevor med perenner och stenmurar med plattläggning ca 350 m²
tomt 1500 m²
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Inget tryckt trä skräp o inget gräs, bergsskrevor med perenner och stenmurar med plattläggning ca 350 m²
tomt 1500 m²
Låter fint!

Det skulle vi absolut vilja ha en eller ett par bilder på!

stenmurar med plattläggning ca 350 m²
Går det åt mycket glas :rolleyes:
 
Fritidshus på 96 kvm, altan ca 40+15 kvm och tomt på 25500 kvm. Altanen är av mahogny.
 
cecar33 skrev:
Inget tryckt trä skräp o inget gräs, bergsskrevor med perenner och stenmurar med plattläggning ca 350 m²
tomt 1500 m²
Blir det inte kallt att gå på?

Vi tänker oss marksten på ena sidan.
 
KnockOnWood skrev:
Låter fint!

Det skulle vi absolut vilja ha en eller ett par bilder på!

Skall försöka med det men inte idag då jag inte är bra på detta.

Går det åt mycket glas :rolleyes:
Nej varför skulle det göra det, ett tappat vinglas går väl i bitar på en gräsmatta också tyvärr. Barnbarnen får nöja sig med Duralex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.