Bambi skrev:
Hehe,

Jag kanske bara har 120L och då klarar ju sig mitt expansionskärl 6L bra, men vad är det då som hela tiden gör att mitt system tappar från 1,5 till 1,3 bar på några månader :(

Mvh
Bambi
Kanske inte finns någon luft i kärlet?
När du fyller ska inte tryckmätaren stiga snabbt. Den ska stiga långsamt. Stiger mätaren snabbt kan det tyda på för lite luft eller trasigt membran.
 
Tack,

Jag får avvakta lite till, hade en röris här genom mitt serviceavtal, han kollade kärlet och gjorde något, de 0,2 som det sen sjunkit kanske är luft.

Tycker det är konstigt att han fyllde i så mycket som 1,5 bar när expansionskärlet bara har 0,5 bar och jag har ca 4,5m till högsta punkt. Jag har läst att kärlttrycket och systemtrycket ska ligga ganska nära varandra?

Mvh
 
Här kommer bilder, inte av bästa kvalitet ...
Ventilen som sitter ovanför expansionskärlet släpper ut vatten:
exp-kärl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan ventil (säkerhetsventil kanske?) finns uppe på värmepumpen. Ifrån den har man dragit ett rör ner i ett avlopp så jag vet inte om det har läckt något den vägen ...
ventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på golvvärme-aggregatet finns det en kort slang som kanske är en avluftare, eller?
luft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I vilket fall som helst har jag luftat alla element nu, fyllt på med vatten i systemet så att det nu är 1 bar. Och så tömt hinken under expansionskärl-ventilen. Så jag hoppas kunna se imorgon om det vatten som läcker ut den vägen kan motsvara det tryck jag förlorar i expansionskärlet. Vet inte exakt hur jag ska räkna ut det, men någon form av uppskattning får jag nog till :)
 
  • Gilla
Bambi och 1 till
  • Laddar…
Ventilen som sitter ovanför kärlet ska i normalfallet inte släppa ut vatten.
Där har du felet.
Frågan är varför den släpper vatten?

Finns några olika felkällor att utreda.:)

Kan ventilen vara felaktig? Alltså att den öppnar för tidigt vid för lågt tryck? Vad står tryckmätaren på när den droppar? Har du koll på det? Om nu tryckmätaren visar rätt? Har du någon mer tryckmätare på systemet? I så fall, visar de någotsånär lika?

Hur är det med kärlet?
Har du någon luftkudde i det eller är det tomt på luft?


Jag skulle tippa på att ventilen är slapp. Byt till en ny ventil kanske vore steg ett?
Börja med att vrida på den röda ratten på ventilen så att den spolar ordentligt. Detta för att försöka spola bort eventuellt skräp som kan göra att den läcker.
 
Redigerat:
Nu i natt har den inte släppt ut något vatten. I går kväll gjorde jag som du och b8q tipsade om -- motionerade ventilen. Har jag riktig tur så var det ju så enkelt att det bara var lite skit i den, eller att den satt i lite dåligt läge.

Möjligtvis behöver den bytas. Jag ska kolla vad som hänt ikväll igen. Stort tack för alla tips!
 
Bambi skrev:
Tack,

Jag får avvakta lite till, hade en röris här genom mitt serviceavtal, han kollade kärlet och gjorde något, de 0,2 som det sen sjunkit kanske är luft.

Tycker det är konstigt att han fyllde i så mycket som 1,5 bar när expansionskärlet bara har 0,5 bar och jag har ca 4,5m till högsta punkt. Jag har läst att kärlttrycket och systemtrycket ska ligga ganska nära varandra?

Mvh
Nu ska vi se om jag kommer ihåg rätt. Annars får någon som kan bättre förklara.

Driftstrycket ska vara systemets statiska tryck med ett tillägg på 0,3-0,5 Bar (30-50 kPa)
(1 meter vattenpelare= 9,81 kPa)
(1 Bar= 100 kPa)

Exempel: Säg att höjden från botten av systemet till överkant översta radiatorn är 4,5 meter.

Då ska alltså det slutna kärlet förtyckas med ungefär 0,8 Bar:

4,5m vattenpelare * 9,81 kPa =44,145 kPa

44,145kPa + 30-50 kPa påslag = 74,145 kPa till 94,145 kPa

74,145 kPa/100= 0,74Bar

94,145kPa/100= 0,94 Bar

Drifttrycket blir alltså nånstans mellan 0,74 Bar till 0,94 Bar.
Säkventilen brukar öppna på 1,5 Bar.
Expansionskärlets arbetsområde blir då mellan 0,74 Bar till 1,5 Bar.


Undrar om jag fick ihop detta rätt och riktigt nu? Jag tror det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bambi
  • Laddar…
Ser bra ut Roke,

Men jag har för mig att jag läst att driftstrycket ska vara något högre än förtrycket i kärlet.

varför står det på de flesta kärl att det ska förtryckas till 0,5, passar det i de flesta fall eller vad?

I mitt fall skulle jag väl kunna ha förtryck 0,5 och sen 0,8 i systemet, en bov i mitt system kan vara säkerhetsventilen som är på 2,5 bar, vid kallnatt/köldknäppar kanske trycket stiger upp dit och släpper ut. Kärlet får ju väldigt strt arbetsområde med en sådan ventil. Kan det vara därför de vill ha så mycket som 1,5 bar i systemet iom att säkerhetsventilen öppnar vid 2,5?

Hur fungerar kärlet med ett förtryck på 0,5 om man har 1,5 bar i systemet, blir inte blåsan helt ihoptryckt då?

Mvh
Bambi
 
Bambi skrev:
Ser bra ut Roke,

Men jag har för mig att jag läst att driftstrycket ska vara något högre än förtrycket i kärlet.

varför står det på de flesta kärl att det ska förtryckas till 0,5, passar det i de flesta fall eller vad?

I mitt fall skulle jag väl kunna ha förtryck 0,5 och sen 0,8 i systemet, en bov i mitt system kan vara säkerhetsventilen som är på 2,5 bar, vid kallnatt/köldknäppar kanske trycket stiger upp dit och släpper ut. Kärlet får ju väldigt strt arbetsområde med en sådan ventil. Kan det vara därför de vill ha så mycket som 1,5 bar i systemet iom att säkerhetsventilen öppnar vid 2,5?

Hur fungerar kärlet med ett förtryck på 0,5 om man har 1,5 bar i systemet, blir inte blåsan helt ihoptryckt då?

Mvh
Bambi
Förmodligen blir den ihoptryckt och då finns ingen plats för vattnet att svälla och då stiger trycket tills säk öppnar.
Prova sänk till 0,8 eller nåt sånt (vid kallt system, något högre vid varmt system.)

Jag får väl tillägga att jag inte direkt är någon tryckkärsexpert men du kan väl testa för att se om det fungerar.

Grejen är ju den att kärlet ska vara så gott som helt luftfyllt vid kallt system för att förmå ta emot volymökningen vid ett varmt system. Har man då ett väldigt litet kärl gäller det att träffa någotsånär rätt. Annars blir det nog lätt problem med för högt tryck och läck i säkventil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bambi
  • Laddar…
pr95 skrev:
Kanske det här här kan hjälpa /förklara !
[länk]
Det var en utförlig artikel. Skulle nog ta en vecka för mig, som inte är ingenjör, att helt och hållet förstå. :)
Men principen fattar man ju!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.